Com fer el TFG o TFM?
Les biblioteques UAB us proposen una sèrie de passos a tenir en compte per elaborar el vostre Treball de Fi de Grau o el Treball de Fi de Màster:
- Informació acadèmica de la Facultat i Escola:
Escola d'Enginyeria
Facultat de Biociències
Facultat de Ciències
Facultat de Ciències de la Comunicació
Facultat de Ciències de l'Educació
Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia
Facultat de Dret
Facultat d'Economia i Empresa
Facultat de Filosofia i Lletres
Facultat de Medicina
Facultat de Psicologia
Facultat de Traducció i Interpretació
Facultat de Veterinària
- Quin tema triar
Si teniu l’opció de triar el tema del vostre treball, escolliu un tema:
- que us interessi, que us motivi.
- que us permeti enfocar la vostra carrera professional.
- però també que sigui un tema sobre el que hi hagi prou bibliografia, per poder aprofundir en el vostre treball.
Un cop triat el tema, delimiteu-lo tenint en compte els punts de vista que voleu abordar, el període de temps, la ubicació geogràfica, l’idioma, el tipus de document...
Per delimitar el tema us suggerim consultar:
- La bibliografia recomanada pel professorat.
- Els fons documentals que la UAB posa a la vostra disposició
- Obres de referència (diccionaris, enciclopèdies, wikipèdia,...).
- On buscar la informació
Per elaborar un treball acadèmic és imprescindible que sapigueu buscar informació pertinent per al vostre tema. Identifiqueu els termes de cerca, combineu-los i realitzeu una cerca a les bases de dades, llibres, revistes, etc. on buscareu la informació. Podeu trobar informació per realitzar al vostre treball a:
- Cercador de les biblioteques UAB
- Altres cercadors: CCUC, REBIUN, Google Scholar
- Com avaluar la informació
Heu d'avaluar i ser crítics amb les fonts consultades. Us ajudarà a decidir si els recursos d’informació utilitzats són adequats i els resultats obtinguts pertinents per al vostre treball, o fins i tot, si cal reformular la cerca.
A continuació, us presentem diversos recursos que us poden ser útils per avaluar les fonts d’informació consultades:
- Avaluació de la informació (Universitat Politècnica de Catalunya. Bibliotècnia).
- Tria la informació fiable: els recursos acadèmics (Universitat de Vic. Biblioteca).
- Cómo evaluar fuentes de información (Universidad de Málaga. Biblioteca Universitaria) (ESP).
- Critical Evaluation of Resources (University of California, Berkeley. Library) (ENG).
- Com escriure el treball
En aquesta fase, cal organitzar i redactar el cos del treball. Abans de començar a redactar, cal un període de reflexió prèvia on llegireu i revisareu tota la informació que heu recollit fins al moment.
Us heu d'expressar amb: claredat, precisió, correcció
Si redacteu la vostra tesi en anglès podeu consultar el Manual d’estil interuniversitari per a la redacció de textos institucionals en anglès.També disposeu de serveis d'assessorament lingüístic a UAB Idiomes.
- Consells de redacció:
- Utilitzeu el llenguatge acadèmic o científic amb un estil formal i ajustat a la disciplina.
- Fugiu del to literari. El text ha de facilitar la lectura, ser clar i directe.
- Eviteu les formes passives i negatives.
- Manteniu un discurs neutral i impersonal, utilitzeu sempre la mateixa persona gramatical al llarg del text.
- El vocabulari ha de ser precís i variat.
- El llenguatge ha ser també concís amb l'ús del nombre mínim de paraules per expressar una idea.
- Una idea en cada paràgraf, evitant els paràgrafs massa llargs i els d’una sola frase.
- La terminologia ha de ser adequada al llenguatge d’especialitat.
- Convencions: les majúscules i minúscules, cursives, sigles, símbols, abreviatures, s’han d’usar correctament i amb coherència.
- Evitar l’ús sexista de la llengua (ex. professors vs professorat).
- Recursos que us ajudaran a redatar el vostre treball
Al Cercador trobareu bibliografia sota els segúents temes
- 20 Recomanacions per redactar bé
- Com comunicar. Consells pràctics per redactar el treball de final de grau
- Com elaborar, tutoritzar i avaluar un Treball de Fi de Màster
- Optimot
- Portada
A la portada s’haurà d’especificar:
- Títol i subtítol (si n’hi ha). Si el treball té subtítol es recomana separar-lo del títol amb dos punts
- Autor/a: Nom i cognoms
Tutor/a (si teniu): Nom i cognoms del tutor/a del treball
- Titulació
- Centre/Institut
- Data de lliurament
En cas d’obres en més d’un volum, indiqueu clarament el número del volum.
En cas d’incloure annexos, indiqueu clarament que es tracta d’un annex i numereu-lo si són més d’un.
- Resum i paraules clau
Han d’estar en la llengua del document i, si s’escau, incloure la traducció en anglès o altres idiomes.
Resum / Abstract
- Explica de forma concisa el contingut i la naturalesa del treball.
- Normalment entre 200-500 paraules.
Paraules clau / keywords
- Acompanyen el resum. Es recomana posar com a mínim 3 i màxim 10.
- Agraïments
Text on s’agraeix l’ajuda rebuda per part del tutor, col·laboradors, entitats, etc. També es poden incloure agraïments més personals no estrictament acadèmics.
- Sumari o taula de continguts
- És una llista amb la relació de continguts de totes les parts i capítols de l’obra per ordre d’aparició amb la seva paginació.
- Si hi ha dos o més volums, heu d’incloure la relació de tots els volums i sumaris per a cada volum.
- Si s’hi inclouen il·lustracions i quadres numerats, podem optar per fer un sumari específic a part.
- Introducció
Presenteu breument la motivació, l’objectiu, la metodologia i la hipòtesi del vostre treball.
- Cos del treball
- És la part fonamental del treball, on s’exposa la recerca que s’ha dut a terme.
- Organitzeu-lo en capítols, apartats i subapartats.
- S’acaba amb un capítol de conclusions.
- Bibliografia
- És la llista ordenada dels documents consultats per elaborar el treball i que han estat citats o no al llarg del treball. Existeixen diferents estils de citació. Podeu trobar quin és el més adient per la matèria del vostre treball a la pàgina Com citar i elaborar la bibliografia.
- L’ús d’un gestor de referències bibliogràfiques us facilitarà el treball.
A l’hora d’elaborar un treball acadèmic heu de tenir en compte uns criteris gràfics i de presentació.
A continuació, us proposem alguns consells:
- Format
El més usual és DIN-A4 vertical (21 x 29,7 cm).
- Quantitat de text
- Les pàgines han de contenir la mateixa quantitat de text, entre 30-32 línies, segons la mida de la lletra i l’interlineat.
- Les pàgines poden tenir capçaleres o peus de pàgina, amb el títol del treball, per exemple.
- Marges
És millor que el disseny de la pàgina sigui estret i amb marges amplis. Poden variar entre 2,5 i 3 cm.
- Numeració
- Les pàgines van numerades a la part inferior, al centre o al marge dret.
- Totes les pàgines compten en la paginació, incloent els annexos, encara que cobertes, dedicatòries, lemes o separacions en blanc entre capítols no portin el número imprès.
- Justificació i sagnat
El text ha d’estar justificat i els paràgrafs, sense sagnats, han d’estar separats per una línia en blanc.
- Tipus de lletra
És recomanable utilitzar sempre el mateix tipus de lletra. Els tipus més utilitzats són Arial, Verdana, Times New Roman o Garamond. El text principal ha d’anar en lletra rodona.
Títols: 14 punts
Text general: 11-12, text general (cos de lectura)
Notes i peus: 8-9
- Capítols, apartats i subapartats
Han d’aparèixer jerarquitzats per la tipografia i amb números aràbics subdividits per punts. Per exemple:
2. Títol de capítol
2.1. Títol d’apartat
2.1.1. Títol de Subapartat
- Impressió
Vertical, a una o dues cares segons us indiqui el vostre tutor/a.
- Més informació
Tesis i treballs: aspectes formals / Antònia Rigo, Gabriel Genescà
El Treball de recerca: procés d'elaboració, memòria escrita, exposició oral i recursos / Eusebi Coromina, Xavier Casacuberta, Dolors Quintana
Des de la pàgina Com citar i elaborar la bibliografia podeu accedir a guies sobre els diferents estils de citació i també a gestors bibliogràfics.
Us recomanem uns recursos amb consells útils per preparar les vostres presentacions orals:
- Argumenta. Eina de 9 universitats catalanes, dirigides per la UAB i la UPC, per millorar les competències lingüístiques i comunicatives en un entorn virtual. A l'apartat l'Exposició oral trobareu informació sobre planificació de la presentació oral (objectiu, lloc, auditori, mitjans), preparació de l'exposició (guió, estructura, estratègies per mantenir l'atenció) i elements no verbals (gestualitat, mirada, etc). Altres apartats d'interès són Argumentació i Hipòtesis.
- COMComunicar. Tutorial audiovisual interactiu de la UAB i la UPC per donar suport al professorat universitari a l'hora de valorar les exposicions orals dels estudiants; us permet veure quins aspectes es valoren en una exposició oral. D'especial utilitat és el document 50 consells pràctics per fer exposicions orals eficaces.
- Cercador UAB. Per localitzar documents podeu cercar per les matèries Oratòria i Comunicació oral.
- Edit & Present. Servei a mida i de pagament d'UAB Idiomes que ofereix ajut en la preparació de presentacions en anglès.
- Oralitat. Portal web educatiu i en català, de la Universitat de Barcelona (UB) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF), dissenyat per potenciar l’aprenentatge d’habilitats necessàries per parlar en públic sense problemes i amb convicció. El projecte té el suport del Departament d’Educació, l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) i el programa RecerCaixa, i compta amb la participació de 19 experts que expliquen el funcionament de les tècniques d’oració en un format divulgatiu i transmèdia.
- Oratoria actual. Material docent audiovisual consistent en 25 vídeos i la Guía de uso del compendio ORATORIA ACTUAL sobre com parlar en públic. Elaborats per la professora del departament de Filologia Espanyola de la UAB Carme de-la-Mota Gorriz, l'objectiu d'aquests materials és millorar "la competència comunicativa oral i, en concret, l'habilitat per explicar i defensar en públic de manera clara, raonada, coherent, adequada i atractiva un tema, tenint en compte a més el ús de la veu i la gestió de les emocions". Vídeos en castellà.
- Presentations: oral. Guia de les biblioteques de la University of Leeds sobre la presentació oral. S'especifiquen diverses fases que van des de la planificació de la presentació, el disseny, la pràctica de l'exposició, l'exposició pròpiament dita, i la presentació del pòster. En anglès.
Consulteu els següents recursos per complir amb els requeriments de propietat intel·lectual i evitar el plagi:
Cada Facultat determina els criteris per publicar els vostres treballs al DDD. Consulteu l'apartat Tria i delimitació del tema per enllaçar amb la informació acadèmica de la vostra Facultat o Escola.
Per publicar el treball al DDD cal que ompliu l'Autorització per a la difusió d’un document/col·lecció als dipòsits digitals de la UAB i del CSUC.
Us recomanem:
- Curs virtual d'autoformació sobre Eines i recursos que t'ofereixen les biblioteques UAB per realitzar el teu treball acadèmic.
- Assessorament personal: pregunteeu a les biblioteques de la UAB o contacteu amb la vostra biblioteca de referència.
- 6 passos perquè el teu TFG/TFM sigui un èxit (Universitat Politècnica de Catalunya. Bibliotècnia).
- Com elaborar un treball acadèmic (Universitat Pompeu Fabra. Biblioteca i Informàtica).
- Com elaborar, tutoritzar i avaluar un Treball de Fi de Màster. Guia de l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU).
- Manual para la elaboración de trabajos académicos fin de título (TFG, TFM y Tesis doctoral): modalidad presencial y online. Manual elaborat per Manuel Baelo Álvarez, Universidad Internacional de La Rioja. (Accés restringit als usuaris de la UAB).
A més a més, al Cercador de la UAB podeu trobar nombrosos documents sobre el procés d’elaboració d’un treball acadèmic en general amb les següents matèries: