El DDD (Dipòsit Digital de Documents de la UAB) és l’eina mitjançant la qual es recopila, gestiona, difon i preserva la producció científica, docent i institucional de la Universitat Autònoma de Barcelona, alhora que recull documents digitals que formen part de les col·leccions de les biblioteques de la UAB o que les completen. Es tracta d'una col·lecció organitzada, d'accés obert i interoperable.
Objectius:
Oferir a la comunitat universitària una plataforma per a la publicació dels seus treballs en text complet amb accés obert.
Augmentar la visibilitat dels autors i de la institució.
A la pàgina d’Accés Obert podreu trobar informació sobre els avantatges de la publicació en obert, així com sobre el marc legal, guies i bones pràctiques, les dades de recerca, els drets d’autor i la difusió de la recerca a través de:
Autoria: La publicació de documents al DDD implica la cessió del dret de comunicació pública a la UAB amb caràcter no exclusiu, el que significa que els titulars dels drets continuen mantenint-los.
Drets d'autor: Els documents del DDD estan sotmesos a drets d'autor i, per tant, el seu ús està regulat per la Llei de Propietat Intel·lectual vigent. A cada registre s'inclou una menció de drets que regula l'ús de cada document. S'utilitzen llicències Creative Commons, el domini públic o tots els drets reservats. Consulteu les Llicències Creative Commons recomanades a la UAB.
Ús de dades personals: De conformitat amb la Llei Orgànica de Protecció de Dades de Caràcter Personal 15/1999, el DDD no fa pública en cap cas la informació dels seus usuaris relativa a lliuraments o visites individuals al repositori, ni l'adreça de correu electrònic necessària per donar-se d'alta si no es forma part de la comunitat universitària. Apliquem el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) per protegir les dades personals i la privacitat. El DDD només recull l'adreça de correu electrònic dels usuaris que no pertanyen a la comunitat universitària; en cap cas el personal del Servei de Biblioteques pot accedir a les contrasenyes personals. Els usuaris que, sense tenir cistelles creades, no hagin accedit al seu compte personal durant 5 anys seran donats de baixa.
Llengua: La interfície està disponible en català, castellà i anglès. Els documents es poden recollir en qualsevol llengua i alfabet.
Cost: Gratuït.
URL permanent: Tots els documents del DDD disposen d'un enllaç permanent, que s'indica en el registre.
Versions: Permet mantenir les diferents versions d'un document.
Format dels fitxers: El dipòsit accepta tot tipus de formats, però es recomana l'ús de formats oberts per afavorir la seva reutilització (per exemple, PDF per a documents textuals).
Nom dels fitxers: Per garantir una bona gestió dels recursos electrònics i la seva accessibilitat, és fonamental anomenar adequadament els fitxers dels registres. Quan es posi nom als fitxers, es recomana:
Triar noms que siguin prou descriptius del contingut, per exemple, utilitzant part de la referència bibliogràfica de l'obra.
No superar els 25 caràcters.
Evitar utilitzar només números, ja que no són suficientment descriptius del context del registre.
Utilitzar el guió baix (_) en lloc d'espais en blanc entre paraules.
Per als registres amb diferents versions, és recomanable diferenciar-les amb v01, v02, etc., en lloc de termes com "update", "nou", etc. Una excepció seria la versió definitiva, que es podria anomenar "FINAL". En aquests casos, és important mantenir la coherència en la denominació dels fitxers per garantir una coherència interna.
Limitació de volum i mida dels fitxers: Es recomana que els fitxers no superin les 200 pàgines i/o 200 MB.
La consulta i descàrrega de documents del DDD és lliure per a tothom. L'accés a la part de personalització de l'eina es pot fer com a usuari identificat de la comunitat universitària o com a visitant.
Autenticació
Per autenticar-vos, ompliu el següent formulari. Si sou membres de la comunitat universitària UAB, identifiqueu-vos sempre amb NIU i contrasenya. Si no sou membres de la UAB, identifiqueu-vos amb el vostre correu electrònic. És una sol·licitud que es tramita immediatament i que dóna accés a diverses funcionalitats:
Personalitzar la interfície, guardar els resultats de les cerques i crear alertes.
Obtenir totes les cerques que heu fet durant els darrers 30 dies.
Crear cistells definint col·lecions de registres als quals vulgueu accedir-hi més endavant o compartir amb d'altres.
Afegir comentaris i valoracions als documents del DDD.
Pujar documents dels quals sou autors utilitzant els formularis d'autoarxiu (només membres del PDI i PAS de la UAB).
Política de comentaris
Cal disposar d’un compte al DDD per poder publicar els vostres comentaris i ressenyes a l'apartat "Discussió" de cada registre. Seran benvinguts i publicats tots els comentaris i valoracions que enriqueixin i ajudin a millorar el Dipòsit. No seran permesos els comentaris que puguin resultar ofensius, amb publicitat o spam. En aquests casos, ens reservem el dret a eliminar-los. En cas que algú incompleixi aquestes condicions reiteradament, això podria portar a vetar-lo com a usuari identificat.
Tot i que el DDD conté producció científica, institucional i patrimonial creada per la comunitat UAB i altres col·lectius, la seva publicació al dipòsit està reservada al PDI i PAS de la universitat. La gestió del contingut va a càrrec del Servei de Biblioteques.Vies per dipositar documents al DDD:
El lliurament de documents digitalitzats hauria de ser una pràctica excepcional. Recomanem utilitzar un servei de reprografia professional. La digitalització ha de seguir unes pautes mínimes: 300 dpi, color (mai blanc i negre) i, sempre que sigui possible, amb OCR perquè es pugui recuperar el text complet. No s’admetrà el lliurament de documents textuals en format d’imatge (jpg, gif...).
El DDD és un repositori d’accés obert i tots els registres contenen el text complet del document. Els fitxers es poden dipositar en:
Accés obert immediat: consulta pública i oberta a tothom.
Embargament temporal: ve determinat per qui té els drets. El Servei de Biblioteques embarga el document i l’allibera en la data marcada per qui està en possessió dels drets d’autor.
Accés restringit a la UAB: l'accés al text complet només està permès des d'ordinadors situats a la xarxa UAB. Si sou membres de la comunitat universitària i voleu consultar aquests documents des de fora del campus heu d'accedir des del Servei de Xarxes Privades Virtuals.
L'accés a les metadades dels registres i la seva reutilització estan subjectes a una llicència CC0.
Qui tingui els drets d’autor d’un document del DDD i vulgui exercir el dret moral de retirada pot adreçar-se a les biblioteques de la UAB a través del servei Pregunt@ argumentant-ne els motius. La petició serà estudiada per evitar que vagi en detriment de la llibertat d'expressió o de la recerca científica. Es valorarà una compensació a la UAB per les tasques de gestió, si es creu convenient.
El personal del Servei de Biblioteques realitza nombroses actuacions de qualitat per millorar les descripcions dels documents i facilitar l’accés. Moltes tasques de qualitat s’han programat per a que es facin de manera automàtica en el moment de la càrrega de registres, per exemple, l’enllaç amb el Portal de la Recerca, identificadors de Scopus o PubMed o l’entrada de vocabularis controlats de COAR.
Aquestes són les tasques que es realitzen de manera periòdica, algunes diàriament, per controlar la integritat dels nostres registres:
Establir un control d’autoritats per als noms propis
Revisió d’ ORCID per evitar errors i afegir-ne de nous
Normalitzar noms de les filiacions dels autors
Normalitzar entitats de finançament
Corregir o eliminar DOIs incorrectes
Repassar els possibles duplicats de documents
Corregir i unificar ISSN
Comprovar els enllaços interns que donen error
Comprovar els enllaços externs que donen error
Revisar que tots els registres tinguin el mínim de metadades obligatòries
Realitzar avaluacions periòdiques amb els validadors de Recolecta i OpenAIRE
Serveis i compromisos del DDD per als projectes de recerca subvencionats amb fons públics
Les polítiques nacionals (Plan Estatal) i europees (H2020, Horizon Europe) obliguen a dipositar en accés obert totes les publicacions científiques revisades per parells. El DDD és la plataforma de la UAB que dona suport als investigadors per a poder complir aquests mandats.
El DDD utilitza el programari Invenio, codi obert sota llicència MIT que va néixer al Consell Europeu per a la Recerca Nuclear (CERN).
El sistema de maquinari ofereix tota mena de garanties de redundància i fiabilitat i es troba sotmès als protocols de renovació i seguretat habituals del Servei d’Informàtica de la Universitat. Les còpies de seguretat, incloses les que es guarden fora de les instal·lacions de la universitat, segueixen els mateixos circuits que la resta d’informació digital de la UAB.
El model d’Open Archives Initiative permet la interoperabilitat amb el protocol comú de transmissió de metadades OAI-PMH (Open Archive Initiative- Protocol for Metadata Harvesting). Aquest protocol permet la visibilitat dels documents a diferents plataformes i recol·lectors: Google Scholar, BASE, CORE... Específicament, per a complir els mandats europeus, el DDD es declara OpenAIRE compliant perquè s’adapta a tots els requeriments de metadades que marca la Unió Europea, per a poder fer la revisió dels projectes. Es faciliten identificadors persistents per a cada document i la inclusió d’identificadors d’autor (ORCID) en les metadades.
El Servei de Biblioteques verificarà els permisos editorials per a garantir les polítiques de drets d’autor en el dipòsit dels documents.
La UAB ha aprovat, en Consell de Govern, la política de preservació dels documents publicats al DDD, que posa de manifest la sostenibilitat institucional de les infraestructures, així com el repartiment de les diferents responsabilitats dins dels serveis i òrgans de govern de la Universitat.