Sistema de prevenció de riscos penals (Compliment normatiu)
A principis del 2019, la Fundació UAB va començar la primera fase d’implantació d’un Sistema per a la Prevenció de Riscos Penals a les institucions de l’entorn FUAB. Aquest sistema, també conegut com a compliment normatiu, té un doble objectiu:
- implementar mesures de prevenció i control que garanteixin l’exercici de l’activitat de totes les entitats de l’entorn FUAB, d’acord amb el compliment i respecte a la legalitat;
- i promoure una vertadera cultura ètica corporativa a totes les institucions.
Després d’una fase de diagnosi i la configuració d’un mapa de debilitats, es va determinar un programa adequat a la realitat de la Corporació UAB, que aplica a totes les institucions, i que va ser aprovat pel Patronat el 28 d’octubre de 2019.
A continuació, dins de la fase d’implementació dels mecanismes de control necessaris per atenuar o eliminar les eventuals responsabilitats penals, els dies 11, 12 i 13 de novembre de 2019, es va dur a terme el Pla de formació per tot el personal de la Corporació.
Al setembre de 2020, es va constituir el Comitè de Compliment Normatiu, i es va iniciar la darrera fase d’assessorament i seguiment de les mesures establertes que va finalitzar el 31 de desembre de 2021.
Aquests són els elements fonamentals que conformen el sistema:
Comitè de Compliment Normatiu
És l’òrgan encarregat de supervisar el funcionament de les mesures de prevenció que s’han determinat per a la Corporació UAB. El Comitè també exerceix, a l'efecte, poders autònoms d'iniciativa i control. Entre els membres del Comitè es troba el/la responsable de compliment normatiu, que és la figura que desenvolupa les tasques executives per a l'exercici de les competències del Comitè. Constituït el setembre de 2020, el Comitè està compost per:
- El/la secretari/ària general de la UAB (president/a)
- El/la vicerector/a de la UAB que tingui competències en relació amb la FUAB
- El/la president/a de la Comissió Econòmica del Consell Social de la UAB
- La persona que ostenti el càrrec de responsable de compliment normatiu (secretari/ària)
Codi de Conducta
És el document en què s’han definit tots els mecanismes i criteris d’actuació per garantir una major eficiència i transparència a les activitats de la Corporació UAB, en el si de les seves relacions internes i amb la societat, i és d’obligat compliment per a totes les persones de l’entorn FUAB.
Codi de Conducta
Canal intern d'informació
La Fundació Universitat Autònoma de Barcelona MP posa a disposició del seu personal, del personal de la resta d’institucions de la Corporació UAB, i de la ciutadania, un canal intern per a informar de possibles accions o omissions que puguin constituir una infracció penal, administrativa o laboral.
Normativa
El Comitè de compliment normatiu ha aprovat les normatives següents:
Política corporativa d'ús de mitjans i dispositius digitals
Formulari de comunicació d'obsequis
L’apartat 20 del Codi de Conducta regula el tractament dels obsequis de cortesia, afirmant que l'acceptació d'aquests "no pot superar els usos habituals, socials o de cortesia en el cas d’obsequis o atencions que, individualment o agrupats, superin els cinquanta (50) euros. En cas de rebre obsequis o atencions de valor superior, s’hauran de retornar o, en cas que la devolució no sigui possible o sigui excessivament onerosa, s’hauran de comunicar i entregar al Comitè de compliment normatiu". La comunicació amb el Comitè de compliment normatiu s'ha de fer a través del Canal Intern d’Informació, adjuntant el següent formulari omplert:
Comunicat de recepció d'obsequis