La Fundació UAB

Ruizhe Fang: 'M'agradaria contribuir al fet que més investigadors i professionals del turisme d'altres cultures puguin entendre millor al turista xinès'

Ruizhe Fang, davant de l'Escola de Postgrau de la UAB

Ruizhe Fang és el primer doctorat en Turisme de la UAB i de la província de Barcelona. L'objecte del seu estudi ha estat precisament la percepció de Barcelona i la motivació del turista xinès per visitar la Ciutat Comtal. Va defensar la seva tesi el 16 de setembre, a la Sala de Graus de l’Escola de Postgrau, aconseguint la qualificació d'excel·lent, i amb la maleta a punt per tornar a la Xina a continuar la seva trajectòria al món acadèmic.

29/09/2021

  • Què et va fer decidir, després d’acabar un Màster en Tourism Economics and Management, continuar en l’àmbit de la recerca i fer un programa de doctorat?

La idea ja la tenia abans de titular-me del Màster. Crec que estic particularment atret per la pregunta “com funciona el turisme?”. Durant els meus estudis de Màster, em va agradar que diverses persones tractessin de donar aquestes respostes des de diferents perspectives científiques. Així que vaig dir-me: “sí, m’hi uniré”. I el primer pas per unir-se al món acadèmic era fent un doctorat.

La UAB ha fet una bona feina en comunicació i promoció. Encara recordo la notícia al portal de la UAB, anunciant que hi havia un nou programa de Doctorat en Turisme. Jo, que no sóc castellanoparlant, vaig poder trobar tota la informació necessària de forma immediata.  

  • Per què Barcelona i la UAB? La ciutat o la universitat estaven a la teva llista de destinacions?

Ja m’agradava Barcelona abans de venir a estudiar aquí. El 2014 vaig venir a visitar la ciutat com a turista, i em va fer molt bona impressió. Coneguda com una de les principals destinacions d’Europa, la indústria d’aquí es troba en un alt nivell de desenvolupament.

  • Per què vas decidir estudiar les motivacions dels turistes xinesos per visitar Barcelona i la seva imatge de la ciutat?

La gent se sent atreta i visita Barcelona per diverses raons. A alguns els atrau l’arquitectura de Gaudí, mentre que altres gaudeixen de la vida nocturna. Alguns visitants de la Sagrada Família buscaran el plaer estètic, mentre que altres la visiten simplement per què és un must-go a Barcelona.

Amb aquesta recerca intento descobrir què és atractiu i per què és atractiu per als turistes de la Xina. I jo, com a xinès, nascut sota la influència de la cultura xinesa, puc comprendre, entendre i interpretar bé les seves respostes. Els resultats d’aquest estudi poden ajudar a revelar les raons subjacents dels comportaments dels turistes. M’agradaria contribuir al fet que més investigadors i professionals del turisme d’altres cultures, i no només de Barcelona, puguin entendre millor al turista xinès que arriba.

  • D’acord amb la teva recerca, per què els turistes xinesos visiten Barcelona? Quines són les seves percepcions de la ciutat i les principals atraccions que volen descobrir?

En veure fotografies d’alguns llocs interessants de Barcelona, molts turistes xinesos triarien la Platja de la Barceloneta, la Basílica de la Sagrada Família, el Parc de la Ciutadella o la Catedral de Barcelona. Una de les raons principals és que volen adquirir coneixement i experiència, entendre millor el món, i viure experiències i records interessants. No és estrany que, quan un turista visita un lloc llunyà i diferent de casa seva, és com un nounat que vol veure, tocar i conèixer més. Diversos participants de la recerca han mencionat repetidament: “读万卷书,行万里路”. Vol dir “llegeix deu mil llibres, viatja deu mil milles”, perquè diu que no només podem aprendre molt llegint llibres sinó que també es guanya coneixement viatjant.  

  • Segons l’estudi, el 2018 els turistes xinesos només representaven un 0’78% del total de turistes internacionals que passaven alguna nit a Barcelona. Per què creus que hi havia un nombre tan baix d’hostes?

És una gran pregunta. Una de les raons és que Barcelona és una destinació europea tan popular, inclús a escala mundial, que acull una gran quantitat de turistes de molts països diferents. Des d’una perspectiva de motivació per al turisme, es menciona que els turistes xinesos voldrien veure, sentir i conèixer més quan visiten un lloc llunyà i diferent. Per això, en haver pagat un viatge a l’altra punta del món, tendeixen a visitar Barcelona però també altres ciutats d’Espanya o, inclús, altres països d’Europa. Això fa que la visita a Barcelona sigui una estada curta. A més, allotjar-se a Barcelona és relativament car, així que pot ser que visitin Barcelona durant el dia i organitzin les pernoctacions a altres ciutats.

  • Així i tot, precisament el visitant xinès és el que més diners es gasta quan ve a Catalunya. Estem perdent una oportunitat d’or?

Els habitants dels llocs turístics pot ser que prefereixin un nombre més baix de turistes amb ingressos turístics més elevats perquè hi hagi menys impacte en la comunitat local. Si és així, espero que els resultats d’aquesta investigació puguin ajudar als professionals del turisme interessats a atraure turistes xinesos, els quals sembla que tenen una despesa turística relativament alta.

  • Com poden ajudar els resultats de la teva tesi a desenvolupar projectes i serveis?

Les conclusions de l’estudi mostren no només què és atractiu per als turistes xinesos, sinó també per què tenen interès en aquestes atraccions. Coneixent l’estructura cognitiva motivacional completa, es pot desenvolupar un producte o servei per oferir una millor experiència.

Per exemple, un gran segment dels turistes xinesos està interessat a anar a llocs religiosos per guanyar coneixement i experiència, millorar el desenvolupament personal, entendre millor el món, i així cercar una vida rica i satisfactòria. A l’hora de comunicar els productes o serveis, les atraccions turístiques amb atributs religiosos poden destacar que proporcionen als turistes la possibilitat d’obtenir un coneixement més profund, la possibilitat de veure altres parts del món i, així, enriquir la seva experiència vital. Una manera eficaç de millorar la satisfacció dels turistes xinesos pot ser proporcionar informació de fàcil accés, com ara fulletons o guies turístiques (electròniques) en llengua xinesa. El contingut de la introducció podria més enllà de l'atracció en sí, i es podrien incloure coneixements relacionats amb les religions (ja que el catolicisme no és tan conegut per a la majoria dels xinesos). Això pot ajudar a fer sentir als turistes xinesos que estan adquirint nous coneixements i enriquint la seva vida.

  • Partint de la teva recerca, què creus que hauria de fer la indústria i l’administració per adaptar millor els seus serveis i productes al mercat xinès?

Entendre els consumidors i tenir el desig de satisfer les seves necessitats és el primer pas. Espero que els resultats de la meva recerca puguin permetre als distribuïdors de productes i serveis entendre millor el mercat oriental. En lloc de qüestionar si la manera de viatjar o les motivacions per fer-ho estan “bé” o no, la indústria i l’administració podria posar-se en la pell dels visitants xinesos per entendre per què aquests turistes que vénen de tan lluny pensarien i es comportarien d’aquesta manera. Un bon exemple és que moltes botigues de Barcelona entenen que als turistes xinesos els agraden les relacions interpersonals i tendeixen a anar a destinacions a comprar records per a amics i familiars (com ara articles de luxe, pensant que el preu és molt competitiu amb la política d’impostos lliures). Cada vegada hi ha més guies de compres xinesos/es, ja que poden comunicar-se sense problemes amb els clients i coneixen millor les seves necessitats.

  • Un dels principals competidors d’Espanya és Itàlia, un país que vas poder conèixer bé durant els estudis de Màster. Per què Itàlia està encara al capdavant de la llista pels turistes xinesos?

Una de les raons principals és la connexió històrica entre Itàlia i la Xina. Els dos extrems de la ruta de la seda són Itàlia i la Xina. Es coneix a Marco Polo des de jove. Als llibres de text d’història, aprenem sobre l’Imperi Romà i el seu patrimoni es troba principalment a Itàlia. La pel·lícula "Roman Holiday" també va ser popular. Les marques de luxe italianes estan molt ben promocionades a la Xina. La informació de diferents aspectes sobre Itàlia estimula els potencials turistes xinesos constantment. Quan es pensa en visitar Europa, Itàlia ràpidament et ve a la ment. La corrida de toros espanyola és famosa a la Xina, però sembla que hi ha alguns debats sobre aquesta activitat dins d’Espanya. “La Liga” també ha estat molt popular a la Xina en els darrers anys. És un bon senyal.

Per sort, les dades es van recollir abans de la pandèmia. A més, els resultats de l'estudi sobre l’àmbit de la investigació serien relativament estables; encara és útil per a l'era postpandèmica. Però si no hagués estat per la pandèmia, podria haver considerat l'Erasmus o altres projectes internacionals. La UAB també ofereix moltes oportunitats d’aquest tipus.

  • En relació con el punt de vista dels turistes xinesos, creus que la pandèmia ha canviat les seves percepcions o motivacions per viatjar a Barcelona?

D’acord amb els resultats obtinguts de les dades recollides abans de la pandèmia, una vida sana és el valor personal més important per als turistes de la Xina. Crec que pandèmia haurà reforçat aquest punt. De moment, el mercat internacional del turisme, especialment el mercat xinès, continua sent molt lent. Tot i això, crec que una destinació que controla bé i es recupera ràpidament de la pandèmia segurament pot deixar una imatge positiva per als turistes xinesos.

  • Sobre la teva primera impressió de Barcelona, ha canviat després de viure-hi durant 3 anys? Què recomanaries visitar ara mateix a un turista xinès?

Barcelona és un lloc vibrant, artístic i romàntic. La impressió de ben segur que ha anat canviant després de caminar per molts carrers i diverses vegades. De fet, he estat els últims dies visitant més coses abans de deixar la ciutat. Hi ha masses bons llocs per poder triar-ne un com a recomanació. El que recomano als turistes xinesos és quedar-s’hi més temps per obtenir una experiència més profunda. A més, Barcelona mereix repetides visites.

  • Com et sents essent el primer doctorat en Turisme de la província de Barcelona i de la UAB? Recomanaries a altres estudiants com tu a venir a completar els seus estudis a la UAB?

Estic content d’acabar el meu doctorat aquí. Vull expressar la meva gratitud al meu director, Jordi Rosell Foxà, al tribunal, i al professorat del programa de doctorat en Turisme. He rebut molta ajuda i encoratjament per part d’ells. De ben segur, recomanaré la UAB a altres estudiants. És un bon lloc per viure i estudiar. El professorat és molt amable i professional, i els serveis i el suport de la Universitat sempre estan a punt i són de fàcil accés.

  • Ara que ja ets doctor en Turisme, quins són els teus plans de futur?

Torno a la Xina ben aviat. Tinc previst iniciar una carrera acadèmica a la universitat. Serà una cosa interessant per a mi difondre coneixements relacionats amb el turisme i m'agradaria seguir buscant respostes a la pregunta "com funciona l’activitat turística?".