La Fundació UAB

Mohamed Lahhit i Livia San Martin: "Les habilitats adquirides en el postgrau proporcionen una base sòlida per contribuir a la millora de la qualitat en qualsevol organització"

Alumnes de Sistemes de Qualitat

Mohamed Lahhit i Livia San Martin: “Les habilitats adquirides en el postgrau proporcionen una base sòlida per contribuir a la millora de la qualitat en qualsevol organització”

01/08/2024

Aquest Diploma és una especialització que es dirigeix a responsables de processos industrials, responsables de la implementació i auditoria de Sistemes de Gestió de la Qualitat (QMS) i altres professionals vinculats a les certificacions de qualitat d'organitzacions públiques i privades.

A Espanya hi ha més de 36.000 empreses certificades amb la norma ISO 9001 de Sistemes de Gestió de la Qualitat (o QMS, Quality Management System), que regula la seva certificació. Aquesta és una de les eines estratègiques més demandades per les organitzacions i això implica la necessitat de personal tècnic, consultor i auditor amb formació específica per a la gestió d'aquestes certificacions i la implementació dels sistemes de gestió de la qualitat.

 

  • Què us va motivar a matricular-vos en aquest diploma d'especialització de la Universitat Autònoma de Barcelona?

M: - Obtenir un postgrau de la UAB és un prestigi a causa de la seva bona reputació i a la classificació de la universitat en els rànquings a nivell mundial. A més, amb el pas del temps, els meus interessos professionals es van orientar cap al camp de la gestió de la qualitat i vaig pensar que inscriure'm en el Diploma d'Especialització en Sistemes de Gestió de la Qualitat de la UAB m'ajudaria a aclarir els dubtes que sempre he tingut en aquest àmbit i a dominar els conceptes de la norma ISO 9001:2015 i de la qualitat total. Disposar d'un títol com aquest faria molt més fàcil trobar una feina en empreses que exigeixen que els professionals comprenguin a fons els conceptes de la gestió de la qualitat per assegurar la seva competitivitat al mercat.

L: - El que em va motivar a matricular-me en aquest diploma de la UAB és l'excel·lent reputació acadèmica de la institució, la seva infraestructura d'avantguarda i els recursos disponibles per als estudiants. A més, el programa del postgrau s'alinea perfectament amb els meus interessos i objectius professionals, oferint una formació integral i oportunitats de desenvolupament que considero essencials per a la meva carrera.

 

  • Com descriuríeu la vostra experiència amb les assignatures i el pla d'estudis plantejat?

M: - D'una banda, el contingut de les assignatures està enfocat a posar en pràctica els coneixements adquirits, cosa que facilita molt la comprensió i l'aclariment dels conceptes. D'altra banda, gràcies al nivell d'experiència dels professors, tots els dubtes que sorgeixen durant el curs s'entenen a la primera i s'aclareixen de manera ràpida i eficient. A més, pel que fa al pla d'estudis, i donada la complexitat del camp, crec que està molt ben estructurat. Està dissenyat de tal manera que els alumnes poden entendre progressivament els conceptes i objectius de la gestió de la qualitat, començant des del bàsic fins a assolir un nivell més profund.

L: - La meva experiència ha estat excepcional. Les assignatures estan acuradament dissenyades per cobrir tots els aspectes essencials de la gestió de qualitat, des dels fonaments teòrics fins a les aplicacions pràctiques en diverses indústries. Els professors són altament qualificats i porten una gran quantitat d'experiència i coneixements pràctics a l'aula, incloent-hi pràctiques tan importants en el camp laboral d'avui com és la intel·ligència emocional.

 

  • Com descriuríeu l'ambient de la classe, els companys, el professorat?

M: - Érem només 10 alumnes de diverses nacionalitats. Aquest entorn ha ofert un ambient molt beneficiós, amb una atenció més personalitzada per part dels professors, cosa que facilita la resolució de dubtes i el seguiment del progrés individual de cada alumne. Hem aprofitat aquesta diversitat per intercanviar idees, pensaments i cultura en general. Aquesta experiència m'ha fet sentir com si estigués treballant en una multinacional.

L: - L'ambient a classe va ser molt acollidor i col·laboratiu, ja que érem un reduït nombre de companys, cosa que va permetre crear un grup molt unit i facilitar la interacció i l'aprenentatge entre tots. La dinàmica de la classe va ser molt participativa, amb molts debats i treballs en equip que van enriquir l'experiència educativa.

 

Livia San Martin

Livia San Martin, alumna de Especialització en Sistemes de Gestió de la Qualitat

 

  • Quines competències específiques creieu que heu desenvolupat gràcies a l'assignatura de Gestió de Qualitat Total (TQM)?

M: - Hem desenvolupat diverses competències específiques en l'assignatura de TQM, destacant: gestió efectiva d'emocions i millora de relacions interpersonals mitjançant la intel·ligència emocional, la creació d'un business plan per guiar projectes estratègicament, viablement i amb finançament, plans de contingència per assegurar la continuïtat operativa en emergències, avaluació de la factibilitat industrial de projectes mitjançant anàlisi de recursos i capacitat tècnica, implementació de plans de control de producte i procés per garantir la qualitat, ús de tècniques estadístiques (Cp, Cpk) per monitorar i millorar la producció, auditoria de processos segons l'estàndard VDA 6.3, anàlisi i resolució de problemes de mesurament amb la tècnica Repetibilitat i Reproductibilitat (R&R) i aplicació de la metodologia 8D per a la millora contínua de la qualitat en entorns industrials i empresarials.

L: - He adquirit un coneixement profund dels principis fonamentals de TQM, com la millora contínua, l'enfocament en el client, la participació de tots els empleats i la presa de decisions basada en dades. He millorat les meves habilitats per analitzar processos i detectar àrees de millora. He après a utilitzar eines i tècniques útils en la gestió de qualitat, així com he desenvolupat la capacitat per dissenyar i implementar sistemes de gestió de qualitat en diverses organitzacions, assegurant que tots els processos s'alineïn amb els estàndards de qualitat establerts.

 

Mohammed Lahhit

Mohammed Lahhit, alumne de l'Especialització en Sistemes de Gestió de la Qualitat

 

  • Podeu explicar-nos algun exemple pràctic o cas d'estudi que hàgiu treballat durant el mòdul d'Auditories del Sistema de Gestió de Qualitat?

M: - En el mòdul d'Auditories del Sistema de Gestió de Qualitat, es va analitzar un diàleg d'auditoria amb l'empresa fictícia "Bicycle S.L.", especialitzada en la venda i reparació de bicicletes. L'exercici va implicar primer revisar el diàleg per identificar àrees de millora en les intervencions de l'auditor, assegurant el compliment de principis fonamentals d'auditoria com la diligència professional, la conducta ètica, la independència, una presentació adequada i un enfocament basat en evidències. Seguidament, es va procedir a identificar troballes tals com no conformitats, observacions, oportunitats de millora i esforços notables. Finalment, es va elaborar el pla d'auditoria i l'informe corresponent.

L: - Durant el mòdul, vam treballar en diversos casos pràctics que ens van permetre aplicar les eines i metodologies apreses. Un dels exemples més interessants va ser l'ús del mètode de les 8D per abordar el problema de l'atur a Espanya. L'enfocament 8D és una metodologia de resolució de problemes utilitzada per identificar, corregir i eliminar problemes recurrents, i consta de vuit disciplines o passos. Aquest cas va ser molt important per a mi ja que va representar un gran repte. Al principi, ho veiem molt fàcil amb el meu grup, però a mesura que el desenvolupàvem ens vam adonar de la seva complexitat i de la importància de realitzar-lo pas a pas i revisar-lo contínuament.

 

  • Com creieu que les habilitats adquirides durant aquesta especialització us ajudaran en el vostre desenvolupament professional?

M: - Crec que contribuiran significativament al nostre desenvolupament professional de diverses maneres, tant per aplicar amb confiança els coneixements adquirits en qualsevol entorn industrial, avaluar i millorar diferents sistemes de gestió de la qualitat en qualsevol context, assistir a les empreses en la comprensió i valoració d'un sistema de gestió de la qualitat com a eina essencial per a la millora contínua o postular per a rols com auditor de sistemes de gestió de la qualitat, aprofitant la formació especialitzada rebuda.

L: - Les habilitats adquirides durant aquest postgrau em proporcionen una base sòlida per contribuir significativament a la millora de la qualitat en qualsevol organització, millorar l'eficiència operativa i assegurar la satisfacció del client, la qual cosa és fonamental per al desenvolupament professional en qualsevol sector.

 

  • Hi ha alguna tècnica o metodologia que us hagi semblat especialment útil o innovadora de cara a la vostra experiència professional?

M: - A l'empresa on treballo actualment, participem en un projecte de redefinició de processos a causa del nostre creixement constant. Com a tècnic de garantia de qualitat, vaig participar activament en aquest projecte. No obstant això, la meva contribució en la fase d'anàlisi de riscos hauria estat molt més efectiva si hagués après prèviament la tècnica AMFE (Anàlisi de Modes de Fallades i Efectes). Per tant, en la propera revisió dels processos, aquesta tècnica serà indispensable per analitzar adequadament els riscos basant-nos en criteris ben definits. Una altra tècnica de summa importància per a la nostra experiència professional és la metodologia 8D. Aquesta metodologia permet desplegar el problema de manera molt detallada, completant tots els camps pertinents de l'informe 8D, com la descripció del problema, les accions de contenció, l'anàlisi de la causa arrel, i la proposta i seguiment d'accions correctores.

L: - L'ús de l'Anàlisi Modal de Fallades i Efectes (AMFE) no només millora la capacitat de prevenir fallades i assegurar la qualitat, sinó que també enforteix la gestió de riscos i l'eficiència operativa, la qual cosa és essencial per al desenvolupament professional i l'èxit en qualsevol indústria.

Imatge de capçalera del postgrau

 

  • Quin paper creieu que juga la gestió de la qualitat en les empreses modernes, tant públiques com privades?

M: - La gestió de la qualitat es basa fonamentalment en el cicle de millora contínua PDCA (Plan, Do, Check, Act). Qualsevol empresa, ja sigui pública o privada, que analitzi adequadament els riscos dels seus processos i proposi accions per a la seva mitigació, defineixi clarament els seus objectius i elabori un pla per a la seva consecució, implementi el planificat de manera eficient en tots els nivells, verifiqui si l'implementat porta a l'assoliment dels seus objectius i proposi accions correctives, segurament mantindrà la seva competitivitat al mercat. Això es deu a la satisfacció de totes les seves parts interessades i a l'eficiència de les seves operacions.

L: - La gestió de la qualitat és essencial per assegurar que tant les organitzacions privades com les públiques puguin complir els seus objectius de manera eficient, innovadora i sostenible. Implementar pràctiques de qualitat no només millora els resultats immediats, sinó que també assegura un creixement i desenvolupament sostenibles a llarg termini, la qual cosa és fonamental en un entorn globalitzat i altament competitiu.

 

  • Recomaneu aquest diploma d'especialització a altres professionals interessats en la gestió de la qualitat? Per què?

M: - Per descomptat, recomano aquest programa a qualsevol professional interessat en dominar els conceptes de la norma ISO 9001:2015 i de la gestió de la qualitat total (TQM). Comprendre aquests conceptes i el seu context proporciona la seguretat necessària per a la seva implementació en diverses situacions, i ofereix una visió integral de l'organització, tant a nivell intern com extern.

L: - Sí, ho recomanaria a altres professionals interessats en la gestió de la qualitat. Principalment pel contingut integral i actualitzat, el postgrau ofereix una formació exhaustiva i actualitzada sobre les últimes tendències i eines en gestió de la qualitat. A més compta amb un enfocament pràctic a través d'estudis de cas i projectes pràctics, els estudiants poden aplicar els conceptes apresos en situacions reals, facilitant la transició al món laboral. Els alumnes tenen l'oportunitat de comptar amb professors experts amb experiència en la indústria, proporcionant una perspectiva pràctica i valuosa. També permet generar una gran xarxa de contactes amb altres professionals i experts en el camp. És una formació integral i pràctica valuosa per a qualsevol professional interessat en avançar en el camp de la gestió de la qualitat.