La Fundació UAB

Lorena González, estudiant del Màster en Polítiques Socials: "És una gran oportunitat per a trobar treball o voluntariats en acció comunitària"

Fotografia de perfil de la Lorena

Entrevistem a la Lorena González, estudiant del Màster en Polítiques Socials i Acció Comunitària, que ens explica la seva experiència al màster i a les pràctiques a l’Institut de Govern i Polítiques Públiques desenvolupades al districte de Nou Barris.

15/07/2024

Gestionar projectes en actiu d'acció comunitària i la possibilitat d'aportar idees noves i activitats que ajudin a reforçar els vincles amb el districte de Nou Barris, han obert a la Lorena González una gran oportunitat per a trobar feina en el camp de l'acció comunitària. Tot, gràcies a l'estada de pràctiques que ha realitzat durant el màster, cursat a l'Escola de l'Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP), situat, precisament, en el districte de Nou Barris.

L'Escola del IGOP és un espai universitari dedicat a la transferència social i l'elaboració compartida de coneixements, mitjançant activitats pròpies (jornades, seminaris, estades de recerca) i metodologies específiques orientades a la formació, a partir de la pràctica i la recerca.

L'Escola coordina el Màster Oficial Interuniversitari en Polítiques Socials i Acció Comunitària, juntament amb les universitats de Girona, de Lleida i de Vic. També col·labora amb l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB), amb el qual s'ha creat el Diploma d'Especialització en Dinamització Local Agroecològica.

 

  1. Parlem dels projectes en què has participat durant la teva estada de pràctiques en el IGOP? On has desenvolupat aquestes pràctiques?

El projecte en el qual vaig poder participar directament va ser el de la Ràdio Comunitària de Nou Barris amb la CU9B (Comunalitat Urbana de 9 Barris). La pràctica va estar molt basada en l'autonomia i creació de noves idees, així que va ser un projecte que requeria gran iniciativa pròpia.

El resultat va ser la creació dels fonaments d'un pòdcast anomenat “Lluny de Casa”. Vam poder fer ús de l'estudi, els micròfons, els cascos, i tots els complements que té un estudi de ràdio. Vaig poder convocar a diverses companyes del Màster i vam gravar un primer episodi, en què vam compartir la nostra experiència com a dones migrades i estudiants de postgrau: parlem dels reptes i complicacions a les quals ens enfrontem, però també dels avantatges i de les coses positives que ens ha portat venir a Barcelona a cursar un Màster. És un capítol on comentem les nostres expectatives, pors, alegries i amistat, que és el que ens va unir per a gravar l'episodi -que ja es troba editat i a la disposició de qui li interessi escoltar-lo a la plataforma de la Ràdio Comunitària.

A més, també vaig tenir l'oportunitat de conèixer el projecte “Mindset Revolution”, que té origen a Manchester i està conformat per unes joves angleses activistes sobre la salut mental i que van venir a Barcelona per conèixer altres projectes liderats per joves com elles. Aquí també vaig estar involucrada com a voluntària, a través de tota la gestió i planificació de la visita de “Mindset Revolution”.

 

  1. Per què vas triar fer les pràctiques en el IGOP?

L’Ernesto, codirector del Màster i encarregat d'aquestes pràctiques, em va proposar fer-les en veure el meu rendiment i interès com a voluntària de la Recerca d'Acció Participativa (IAP). Vaig acceptar gratament, ja que sempre m'havia proposat involucrar-me amb l’IGOP: em sembla un institut amb projectes i programes molt valuosos, dels quals es pot aprendre i tenir una bona experiència en temes relacionats amb l'acció comunitària.

 

  1. Com han contribuït a la comunitat de Nou Barris les recerques i els resultats que es presenten amb l'estudi social que heu fet? 

Encara que els resultats no van estar guiats per una recerca específica, haver construït els inicis d'un pòdcast desenvolupat en un equipament públic del Districte, i que, a més, la intenció que els següents cursos del Màster puguin donar-li continuïtat, em sembla que és una manera molt positiva d'involucrar als estudiants amb el barri. L'ideal seria que el pòdcast funcioni com una invitació a les persones del barri perquè s'animin a compartir idees o experiències, i continuar gravant episodis.

 

  1. Quines metodologies heu treballat? Quines t'han semblat més interessants? 

Majoritàriament, va ser metodologia molt qualitativa. A més, vaig tenir una gran autonomia, i això em va agradar, ja que em donava l’oportunitat a plantejar alguna cosa que m'interessava. 

 

  1. Per què recomanaries estudiar el Màster en Polítiques Socials i Acció Comunitària? 

Recomanaria el Màster a persones que els agradi i vulguin aprofundir en metodologies qualitatives i treball amb comunitats. És un màster que et permet no sols aprendre teoria, sinó poder aplicar aquests aprenentatges a la vida real dins del context de Catalunya. L'acostament als equipaments públics, al context de districtes com el de Nou Barris i, en general de Catalunya, és una cosa que també he trobat molt positiva. Sobretot, si vens de fora i no coneixes la gran lluita social i el poder organitzatiu del districte.

 

  1. Explica'ns la teva experiència amb el Màster. 

Com comento, la meva experiència en el Màster va ser molt enriquidora, tant per la metodologia, com pel seu caràcter híbrid, entre la part teòrica i la pràctica. A més de la facilitat de vinculació a altres projectes comunitaris, així com el fet que és una gran oportunitat per a trobar feina o voluntariats al voltant de l'acció comunitària.

No obstant això, vaig haver de superar alguns problemes: sent una dona migrada i havent arribat amb pocs coneixements del context català, em va resultar una mica difícil entendre certes coses com l'ordenament territorial, polític i social de Catalunya. Un altre factor va ser l'idioma. La informació que es dona del màster ressalta el percentatge de català que estarà involucrat durant el curs, però haguéssim necessitat més informació per a tenir més clar al que ens enfrontaríem. Amb això, reconec que és responsabilitat nostra contextualitzar-nos abans de decidir venir a una ciutat com Barcelona, però també reconec que el màster ha de brindar més claredat respecte a l'ús de l'idioma.

No obstant això, m'agradaria ressaltar la feina de la Carolina Muñoz, que va atendre molt bé les nostres necessitats. També valoro molt que les classes es fessin a l’IGOP, ja que això va fer que poguéssim tenir més llibertat i autonomia durant el curs, com crear activades extracurriculars complementàries al màster i diferents activitats que em van fer sentir més pròxima a l'Institut.