La Fundació UAB

El Workshop, clau per l'impuls professional del talent de l'Escola

Intercanvi professional entre estudiants i representants del sector al Workshop 2025 de Turisme.

La XXVIIa edició del Workshop de Turisme i Direcció Hotelera de la UAB va reunir, el passat 13 de febrer, a una setantena d’empreses turístiques i cadenes hoteleres interessades en reclutar talent format a l’Escola FUAB Formació. Gairebé tres-cents estudiants dels graus i màsters van realitzar entrevistes amb els representants del sector a la cerca d’oportunitats de pràctiques i de vacants laborals per créixer professionalment.

17/02/2025

La trobada anual Universitat – Empresa, que se celebra des de fa vint-i-set edicions, a Turisme i Direcció Hotelera – Escola FUAB Formació va aplegar a una setantena d’organitzacions del sector turístic i hoteler interessades a incorporar a les seves plantilles el talent sorgit de les aules, tot oferint-los places de pràctiques o ofertes laborals. Gairebé tres-cents estudiants dels graus i màsters van tenir l’oportunitat de presentar els seus currículums per optar a diverses posicions i perfils professionals que cercaven els responsables de recursos humans de les companyies participants.

Enguany el Workshop, emmarcat, un any més, dins de les activitats programades a la Setmana de la Professionalització, va presentar diverses novetats en referència al seu programa de celebració. El tradicional networking entre professionals es va dur a terme a la primera part de l’acte, on els participants van poder establir contactes amb altres representants per tal de crear sinèrgies i possibles col·laboracions entre organitzacions i empreses.

També com a acte novedós, al final de la jornada, es van lliurar uns premis basats en experiències per als estudiants per incentivar el seu coneixement del patrimoni i serveis que oferien les empreses en el territori català.

La part principal de l’esdeveniment es va centrar en la realització d’entrevistes per captar talent i cobrir les necessitats de capital humà de les companyies. Els estudiants van tenir una intensa presa de contacte amb els reclutadors, informant-se de les opcions que tenien al seu abast de pràctiques i feina, i van poder parlar sobre les seves competències i habilitats per ser candidats a cobrir les vacants.

 

Un moment del networking entre professionals de les empreses assistents al Workshop.
Un moment del networking entre professionals de les empreses assistents al Workshop.

 

L’experiència dels estudiants: nervis i il·lusió

Diversos estudiants confessaven haver passat nervis en les seves primeres entrevistes, ja que per alguns, era la primera vegada que tenien a prop a les persones encarregades de reclutar talent per les seves empreses. Aquest va ser el cas de Marta Paola Ramos, estudiant de 2n curs del Grau en Turisme, que tot i haver experimentat un cert nerviosisme a l’inici de la trobada va comentar que els representants s’interessaven molt “pel teu perfil, i pel que busques”, i va reconèixer que era un esdeveniment “molt dinàmic” i “una bona experiència per ser la primera presa de contacte per adreçar-te al mercat laboral, conèixer el sector i aprendre molt”. Va explicar que estava buscant ofertes en posicions “de cara al públic, en recepcions o en l’àrea d’organització d’esdeveniments”.

Una altra companya d’estudis, Judith Ferrer, també del segon any de Turisme, coincidia a destacar la importància de la celebració del Workshop per l’alumnat: “Ës una bona oportunitat per focalitzar-te en el que et vols dedicar i aspirar, i començar-te a moure pel sector”.

Els estudiants d’últims anys de carrera també hi van ser presents, no només com a possibles candidats per als processos de selecció de les companyies, sinó ells mateixos fent el rol de gestors de talent. Aquest era el cas de Josep Martín, de 4t curs del Grau en Direcció Hotelera, que ja portava cinc mesos fent pràctiques com a Human Resources Trainee a The Barcelona Edition, un dels establiments de luxe de la cadena hotelera Marriott: “Feia dos anys que venia a aquest Workshop i sempre m’havia fixat amb aquest hotel boutique, ja que era una marca que s’alineava molt amb els valors que jo volia”.  Es va mostrar molt content d’haver triat aquestes pràctiques ja que els estudiants tenien unes condicions molt bones i eren “tractats com si fossin treballadors, ens sentim molt a gust, aprenem moltíssim i ens ensenyen moltes responsabilitats”.

Ara que es trobava a l’altre costat de la taula de l’estand, fent entrevistes a companys y companyes dels estudis, copsava les seves inquietuds: “ens pregunten sobre quines posicions oferim, què estem buscant, quina disponibilitat horària han de tenir, i sobretot, com es treballa i quin és l’ambient laboral, i el que s’espera d’ells”.  Martin va afegir que estaven oferint pràctiques en els departaments de F&B, també de Housekeeping Supervisor, i per l’estiu tenien més places en les àrees de Front Office, Human Resources o Finances.

 

Les entrevistes professionals entre estudiants i empreses, acte principal del Workshop.
Les entrevistes professionals entre estudiants i empreses, acte principal del Workshop.

 

Empreses compromeses amb la captació de talent

La cadena Aqua Hotel Grup, emplaçada en la costa barcelonina i gironina, era una de les organitzacions que repetia assistència a la trobada Escola-Empresa. Sara Regueiro, directora de gestió de talent, va explicar que participar en el Workshop els permetia “conèixer els estudiants, de qui aprenem coses i sempre aconseguim incorporar-los en alguna posició en els nostres hotels”, a més de “donar-nos a conèixer”.  Estaven captant diferents perfils professionals per als departaments de Cuina, Pisos, Recepció i altres corporatius pels dos models de complexos que tenien: establiments tipus boutiques i allotjaments hotelers de caire més vacacional. Regueiro va destacar que buscaven estudiants amb un alt “component motivacional i vocacional” i que els hi agradi “tractar amb els clients amb un somriure...Aquests petits detalls indiquen que una persona està feta per aquest treball”. Va concloure el seu comentari afegint que els nois i noies entrevistats els havia vist “amb molta il·lusió, amb moltes preguntes i ganes de conèixer el sector”.

Per altra banda, l’agència receptora de viatges Haoshi Trip, encarregada d’organitzar experiències i propostes per a turistes asiàtics a Catalunya i Espanya, va assistir, per primer cop, a aquesta trobada professional. El seu director general, Zhenyao Lin, estava reclutant talent local, tant per l’oficina de Barcelona com de Madrid, que pogués treballar amb els proveïdors d’aquí per crear productes turístics i serveis d’interès pel públic xinès. “Dos anys enrere buscàvem estudiants que sapiguessin xinès, però aquest any hem canviat el xip, ja que tenim necessitats de tenir professionals locals que parlin la llengua d’aquí i puguin treballar amb proveïdors”. Lin estava satisfet amb els estudiants que havia entrevistat, i assegurava que repetiria la seva participació al Workshop per “establir més col·laboracions i contactes entre els alumnes”.

 

L'agència xinesa Haoshi Trip reclutant talent en el Workshop
L'agència xinesa Haoshi Trip reclutant talent de l'Escola FUAB Formació.

 

Reconeixements a les empreses millor valorades pels estudiants

Els intercanvis professionals van finalitzar, i es va donar pas a la tercera part de l’esdeveniment dedicada a reconèixer les empreses que havien estat millor valorades pels estudiants en pràctiques. Els guardons van ser:

  • Premi "Fidelitat" pel seu compromís constant amb el programa formatiu de l’Escola per GAP Serveis Turístics.
  • Premi al "Millor Acompanyament i Tutorització" que ha ofert als estudiants durant la seva experiència formativa per Monument Hotel 5* GL.
  • Premi a l'Empresa Millor Valorada per l'Alumnat" per oferir una experiència d'aprenentatge excel·lent segons la valoració dels estudiants per Royal Hotels Barcelona Passeig de Gràcia.

Carlos López, tècnic de Recursos Humans de Monument Hotel 5*GL i del Grup Cadarso, va expressar que era “un orgull” haver obtingut aquest reconeixement i que formava part de la seva “filosofia que els estudiants es vegin realment acompanyats durant les pràctiques, i que també vegin que hi ha algú que els guia, els orienta i que està disponible per qualsevol cosa que necessitin per ajudar-los a créixer en les àrees professionals que vulguin”. En aquest sentit, la cadena va crear al 2018, el programa de pràctiques Growing with Us by Monument Hotel, per fer un “acompanyament total, des del començament fins al final” i poder “captar aquest talent i retenir-lo” per incorporar-lo a la plantilla de professionals de la cadena hotelera.

 

Representants de les empreses millor valorades pels estudiants recollint els seus guardons.
Representants de les empreses millor valorades pels estudiants recollint els seus guardons.

 

Foment de la coneixença del sector mitjançant experiències

Com a novetat, enguany, es va fer un sorteig de diversos premis per als estudiants que havien assistit al Workshop per tal d’incentivar el seu coneixement del patrimoni cultural, termal i gastronòmic del territori català. Organitzacions com l’Abadia de Montserrat, Barcelona Turisme, Aire Ancient Baths Barcelona i Purobeach Hilton Diagonal Mar van oferir diversos packs d’experiències a un munt d’alumnes amb aquesta finalitat.

En aquest sentit, Maria Noguera, directora de Turisme i Direcció Hotelera – Escola FUAB Formació, explicava que aquesta nova activitat permetia “crear una relació més estreta entre els estudiants i aquestes empreses, i poder conèixer la seva qualitat i el valor dels serveis que generen en el territori, i la seva excel·lència”. Va finalitzar fent un balanç molt positiu sobre com s’havia desenvolupat la jornada i va agrair “tant a les empreses la seva ajuda per contribuir a la formació dels estudiants, com a l’alumnat per la seva actitud i el seu bon fer que deixen ben alt l’estàndard de la universitat allà on van a fer pràctiques”.

 

Recull de fotos de la trobada professional Escola - Empresa (cliqueu sobre la imatge):
Workshop 2025 de Turisme i Direcció Hotelera - Escola FUAB Formació