El FOROPEA acull una taula rodona sobre polítiques d'inclusió i diversitat
El passat dimecres 12 de març, en el marc del projecte FOROPEA, la Facultat de Filosofia i Lletres de la Universitat Autònoma de Barcelona, va acollir una taula rodona al voltant de la pregunta "Funcionen les polítiques d’inclusió i diversitat en el context educatiu?", que va reunir diversos experts i expertes per debatre sobre els reptes i les oportunitats de les polítiques d’inclusió en el context actual.
.jpg)
El FOROPEA ha estat un espai de trobada, diàleg i de construcció col·lectiva al voltant de l’educació anticolonial i antiracista. Estudiants, docents, activistes i investigadors/investigadores s’ha reunit per compartir experiències, reflexionar i crear propostes transformadores per la nostra societat, a partir d’activitats col·laboratives que han imaginat noves formes d’aprenentatge i d’ensenyament. Ha estat coordinat pel Departament de Filosofia i cofinançat a través del Fons de Solidaritat de la UAB, que gestiona la Fundació Autònoma Solidària, i del projecte MSCA DEPWAT. El fòrum ha constat de conferències, un espai de networking, tallers pràctics, un panel de discussió i una projecció del documental “Itu Ninu”, a més de la participació d’expertes de rellevància com Catherine Walsh.
La taula rodona celebrada el passat 12 de març va comptar amb la participació de Miquel Á. Essomba, Armando Bautista, Íngrid Agud, Montse Rifà i Guiomar Gude, entre d’altres, que van aportar perspectives diverses sobre la situació actual de les polítiques d’inclusió. Durant el transcurs de la taula es va posar en relleu la importància d'adoptar un enfocament interseccional en la creació de polítiques evitant visions colonials o paternalistes.
Guiomar Gude, tècnica de la Fundació Autònoma Solidària, va intervenir en representació del programa Refugi UAB, el qual treballa per garantir l’accés a estudis universitaris a persones en situació de cerca de refugi i desplaçades forçoses i promou des d'una perspectiva d'Educació per a la Justícia Global un tipus d'inclusió basada en la sensibilització, visibilització i reconeixement d'altres tipus de coneixements acadèmics així com, la generació d'espais d'intercanvi horitzontals mitjançant la mentoria entre iguals. Com a conclusió, va emfatitzar que la inclusió no és possible sense una garantia de drets i un reconeixement del bagatge i expertesa com els que poden aportar a la Universitat persones procedents del Sud Global.
El FOROPEA, cap a una educació realment inclusiva i transformadora.
En el transcurs del FOROPEA s’han dut a terme diverses activitats obertes i gratuïtes que han girat al voltant de l’educació, l’antiracisme i la decolonialitat. El fòrum ha celebrat conferències, un espai de networking, tallers pràctics, com ara “Interseccionalitat a la Universitat” impartit per Mònica Cejas; taules de debat; panel de discussió; i una projecció del documental “Itu Ninu” de Ittandehui Janses, seguit d’una xerrada dinamitzada per Armando Bautista i Elisena Tiradó.
El programa ha comptat amb la participació de diverses personalitats rellevants que han aportat diferents perspectives sobre la justícia social i l’antiracisme. Catherine Walsh, intel·lectual-militant involucrada en els processos i lluites de justícia i transformació social a EEUU, Ecuador i Amèrica Llatina, va presentar el llibre “El gènere molt altre i més enllà” escrit amb Alicia Ortega Caicedo; Eunice Romero, experta en nacionalisme, migracions i antiracisme, va oferir una conferència titulada “Prendre les regnes? Desafiaments, paradoxes i aprenentatges de la pràctica antiracista a les institucions”. I també es va comptar amb la participació de Fernando Macías, director general de l’Oficina d’Igualtat de Tracte i No-Discriminació del Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya, qui va fer una xerrada amb el títol “com pot l’educació esdevenir un espai antiracista?” per exposar estratègies i polítiques amb la finalitat de garantir entorns educatius inclusius.
Espais com el FOROPEA són claus per generar debat i compartir opinions diverses amb la finalitat de crear un “nou inici” i avançar diàriament cap a una educació realment inclusiva i transformadora.