El Servei de Publicacions de la UAB presenta el llibre 'El periodisme digital amb valor', d'Enrique Canovaca
29/01/2020
El 10 de febrer, el periodista Enrique Canovaca presentarà el llibre El periodisme digital amb valor. Claus per a la sostenibilitat de la premsa, coeditat pel Servei de Publicacions de la UAB. L'acte tindrà lloc a les 19 h, a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya (Rambla Catalunya, 10. Barcelona). A més de l'autor, hi intervindran els periodistes Santiago Ramentol, professor honorari del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la UAB i exdirector del diari Avui, i Ismael Nafría, director de la revista National Geographic España, editor de Tendenci@s i autor de La reinvención de The New York Times (Knight Center).
A través de l'estudi de sis mitjans catalans representatius -La Vanguardia, El Periódico de Catalunya, Vilaweb, Ara, Crític i Reusdigital.cat—, Canovaca analitza com està canviant la relació de la premsa amb l'audiència, com s'haurien d'organitzar les redaccions, quins són els riscos que planteja la distribució dels continguts a les xarxes o com estan canviant les vies d'ingressos dels mitjans, entre altres assumptes.
D'aquesta manera, l'autor es qüestiona quines han de ser les bases per a la regeneració periodística que necessita el sector, quina és la proposta dels mitjans per al futur en l'entorn digital i quin model ha d'adoptar avui la premsa per continuar complint la funció social informativa que ha tingut fins ara i mantenir alhora la seva sostenibilitat.
L'obra aporta una reflexió sobre com els canvis socials provocats per l'aparició de webs informatius i la difusió d'informació a través de les xarxes socials han canviat de forma radical la manera d'informar-se del públic, i com això ha afectat profundament el model de negoci dels mitjans de comunicació, especialment de la premsa, que haurà de fer canvis inevitables per reinventar-se si vol sobreviure.
Expert en estructures empresarials dels mitjans
Enrique Canovaca de la Fuente és periodista i doctor en comunicació per la URV, on exerceix com a professor associat de periodisme a internet, i de periodisme i crítica cultural. És soci i impulsor del diari Reusdigital.cat i ha treballat a Canal Reus TV, El Punt Avui i la revista esportiva CMDSport. En l'àmbit acadèmic, ha investigat les estructures empresarials dels diaris digitals a Espanya i a Catalunya, així com l'adaptació de les sèries de ficció nord-americanes a Espanya i la narrativa emprada a la televisió.
Aquest llibre es publica dins la col·lecció Aldea Global, coeditada pel Servei de Publicacions de la UAB i les editorials de la Universitat Jaume I, la Universitat Pompeu Fabra i la Universitat de València. Amb una trajectòria de més de vint anys i un catàleg de quaranta títols sobre comunicació i tecnologies de la comunicació, aquesta col·lecció ha renovat recentment el segell de Qualitat en Edició Acadèmica, promogut per la Unió d'Editorials Universitàries Espanyoles i avalat per l'organisme autònom ANECA i la FECYT. L'obra de Canovaca, a més, compta amb el suport de la Xarxa Vives d'Universitats, a través del programa d'ajuts per a la coedició de llibres científics en català.
Més informació:
Servei de publicacions