Nuevo proyecto para la formación sobre el bullying del futuro profesorado de Educación Física de Educación Primaria
El proyecto "Bullying en la Educación Física (EF). Impacto de una propuesta formativa dirigida a los futuros docentes de EF de Educación Primaria", dirigido por la Dra. Xènia Rios Siso, recibe financiación de la Convocatoria de Proyectos Pre-Competitivos 2024 (Liderazgos emergentes)
 (1).png)
La Educación Física puede ser una herramienta de detección y prevención del bullying, pero falta preparación de los futuros docentes
El bullying és una problemàtica d’abast mundial present a les escoles, on el professorat no sempre compta amb la formació i preparació necessàries per abordar situacions que poden tenir un gran impacte en la salut mental i la vida dels infants. Estudis previs, en els quals han participat membres de l’equip (Ríos et al., 2022), posen de manifest la necessitat d’incloure aquesta temàtica en els currículums de formació del professorat per millorar la detecció i la gestió dels casos.
Tot i que l’assignatura d’Educació Física pot, en alguns casos, afavorir situacions de bullying, amb una gestió adequada de l’aula i un estil d’ensenyament apropiat, es pot convertir en un entorn clau per detectar casos i treballar en la seva prevenció. Malgrat això, el professorat en formació sovint es percep poc preparat per afrontar aquest tipus de situacions.
Aquest projecte té com a finalitat principal el desenvolupament i implementació d’una càpsula formativa sobre el bullying, adreçada al futur professorat d’Educació Física a primària. L’objectiu és proporcionar coneixements i estratègies efectives per detectar i intervenir davant situacions de bullying dins d’aquest context educatiu.
Els objectius específics del projecte són:
- Dissenyar una càpsula formativa sobre el bullying en l’àmbit de l’Educació Física.
- Implementar la càpsula a tres universitats: la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Sevilla i l’INEFC Barcelona.
- Avaluar la implementació de la càpsula utilitzant el model proposat per Kirkpatrick i Kirkpatrick (2016).
El projecte està finançat a través de la convocatòria de Projectes Precompetitius 2024 (Lideratge Emergents) de la UAB. L’equip investigador està integrat per: Carles Ventura (INEFC Barcelona), Maria Prat (IRE-UAB), Gonzalo Flores (Universitat de Sevilla) i Marta Borrueco (IRE-UAB), sota la direcció de Xènia Ríos (UAB-IRE).
A més, el projecte busca reforçar les sinergies entre els equips universitaris que formen part de la Xarxa Bullying i Esport (finançada pel CSD), promovent l’intercanvi de coneixements a través d’estades de recerca de curta durada i avaluant les oportunitats per continuar desenvolupant aquesta línia d’investigació.