Comunitat, pertinença i compromís
Canvis pel nou escenari
La Universitat Autònoma de Barcelona s’enfronta a canvis demogràfics i socials que comportaran un nou perfil d’estudiants: seran persones nadiues digitals, acostumades a accedir a una gran quantitat d’informació i a establir relacions nombroses i fortes a través de la xarxa. Tindran un gran interès a augmentar el coneixement en molts àmbits, però amb nivells de profunditat menors, i seran persones immerses en un món basat en el desenvolupament d’activitats a distància, la immediatesa d’accés i la connexió permanent. El futur alumnat serà global, provinent de tots els continents i de totes les edats —tant de grau com de màster i de doctorat—, per la qual cosa hem d’evolucionar com ho farà la nostra comunitat.
El concepte de comunitat evoluciona, com ho fa el caràcter de pertinença a la institució i el compromís que s’hi adquireix.
Com a punt de partida, els objectius que la Universitat Autònoma de Barcelona es planteja com a reptes de comunitat, pertinença i compromís per al 2030 són:
1. Accentuar el sentiment de pertinença i comunitat associat als valors institucionals.
Dins d’aquest objectiu es proposen les accions següents:
- Promoure una comunitat de la UAB (alumnat, PDI, PAS i alumni) amb un alt grau de fidelització envers la institució, implicada en la presa de decisions i en la promoció del prestigi de la universitat.
- Esdevenir una universitat més justa i igualitària, caracteritzada per l’esperit crític i innovador.
- Construir una identitat corporativa de tots els estaments, creant una marca pròpia d’universitat i arriscant en atributs diferenciadors.
- Ajudar que la vida de l’alumnat en el seu pas per la universitat sigui transformadora en termes de creixement personal i professional i d’implicació en accions comunitàries o culturals.
- Ampliar el ventall de formes de participació de la comunitat universitària i cocreació, amb transparència en la presa de decisions i adaptant-se a la diversitat de la comunitat.
- Millorar la comunicació interna amb els diferents membres que configuren la comunitat de la UAB.
- Augmentar el sentiment de pertinença i compromís del PDI en relació amb la institució, per tal de minimitzar actituds individualistes.
2. Impulsar la projecció externa de la Universitat a tots els nivells.
Dins d’aquest objectiu es proposen les accions següents:
- Potenciar la comunicació dels valors de la UAB i dels seus atributs diferencials.
- Elaborar el mapa d’àrees de coneixement de la UAB i difondre’l a escala global.
- Potenciar la comunicació, interna i externa, de l’impacte de la transferència duta a terme a la UAB, amb l’objectiu d’estimular-la i incrementar-ne la visualització, fent especial èmfasi en l’impacte social.
- Reforçar el lideratge institucional dins del sistema universitari català, esdevenint un interlocutor clau amb el Govern de la Generalitat en matèria de política universitària.
- Incrementar l’impacte comunicatiu a la societat, destacant aquells aspectes en els quals la UAB és un referent en l’àmbit nacional o internacional.
- Esdevenir un referent en responsabilitat social universitària i augmentar la visibilitat del balanç social de la UAB.