Perspectives i usos de la IA en la docència Reflexió i debat sobre els usos de la intel·ligència artificial en la docència i l'aprenentatge universitaris

Preguntes freqüents sobre l'aplicació de la Intel·ligència Artificial a la docència

Realment no hauríem de parlar d’ingel·ligència. En el cas d’eines generatives, i en el context del llenguatge, realment estem parlant d’eines que generen text en base a la relació entre paraules que han trobat en els textos dels quals s’alimenta. Aquesta lectura de textes, i un algorisme probabilístic fa que l’eina pugui generar un text, però no vol dir que comprengui allò que diu.

El fet que la IA generi un contingut, provoca que en ocasions s’ho inventi, però que no tingui sentit. Aquestes errades – o invencions incorrectes – són conegudes com al·lucinacions.

Un apunt (traducció de l’anglès prompt) és la indicació, habitualment breu, que donem a un chatbot basat en IA, per tal de respondre un problema o una qüestió específica.

Exemples d’apunts i resultats o d’utilització en context específic:

El més comú per al gran públic és GPT (Generative Pretrained Transformer) desenvolupat per OpenAI. També són molt utilitzats Gemini/Bard de Google, o PaLM de Meta. Microsoft es basa també en GPT per a la seva coneguda eina Copilot.

No. Pot generar altres continguts com vídeo o imatges partint d’apunts.

Les aplicacions en docència són moltes. La IA pot ajudar des de la generació de continguts per a la docència, la resolució de dubtes, la generació de problemes, l’autoavaluació o la simplificació de tasques rutinàries en els processos de gestió. En tot cas, és sempre important validar els resultats amb esperit crític, doncs les IAs poden cometre errades en les respostes generades.