Coordinació de màsters
Coordinadora del Màster Oficial en Arxivística i Gestió de Documents
Anahí Casadesús de Mingo
93 581 73 99
anahi.casadesus@uab.cat
Professorat del Màster:
Doctor en Societat de la Informació i Documentació per la Universitat de Barcelona, i Doctor en Filosofia i Ciències de la Informació per la Universität Hildesheim (Alemanya). És professor al Departament de Biblioteconomia, Documentació i Comunicació Audiovisual a la UB. Imparteix docència al Grau en Informació i Documentació Digital (GIDD) i és professor del Màster en Gestió de Continguts Digitals.
És investigador a GENDIMS (Gender Perspective in Information and Media Studies) dedicat a l'aplicació de la perspectiva de gènere als estudis de Ciències de la Informació i Comunicació Audiovisual. És membre del Centre de Recerca en Informació, Comunicació i Cultura (CRICC), de la Mixed Methods International Research Association (MMRIA) i de l'Institut Interuniversitari d'Estudis de Dones i Gènere (IIEDG). És divulgador de contingut audiovisual sobre alfabetització informacional a YouTube i membre de la comissió acadèmica del programa de divulgació científica #Yosigopublicando coordinat des de la Unviersidad de Granada.
Assignatura: Preservació digital i arxiu electrònic
Contacte: JuanJose.Bote@uab.cat
Doctora en Informació i Documentació de la Societat del Coneixement, Postgrau Superior en Arxivística i Gestió de Documents, Màster en Ciències de l'Antiguitat i l'Edat Mitjana i Llicenciada en Història.
Actualment és directora tècnica i arxivera d’ACUB Àmbit Cultural de Benedictines, docent a Arxivística i Gestió de Documents - Escola FUAB Formació (ESAGED), i membre de la Comissió Permanent del Secretariat d'Arxivers Eclesiàstics de Catalunya.
En l’àmbit de la investigació, és membre de l'Institut de Recerca en Cultures Medievals de la UB, del Seminari de Paleografia, Codicologia i Diplomàtica de la UAB, i del Seminari d’Història de la Fundació Joan Maragall. Ha participat en diversos projectes de recerca universitària relacionats amb el monacat medieval i l’espiritualitat femenina, i és autora de diversos llibres i articles entorn el monacat femení benedictí, la seva història i el seu patrimoni, especialment documental.
Assignatura: Fonaments de l'arxivística
Es dota dels coneixements generals, fonamentals i imprescindibles per l’estudi i la pràctica arxivística. En aquest sentit, s’ofereixen les bases conceptuals i terminològiques de la ciència que faciliten la comprensió inicial dels conceptes i continguts de les altres assignatures del màster. Així, el contingut i la metodologia estan pensats per introduir l’alumnat en aquesta ciència, la seva evolució, objecte d’estudi, terminologia pròpia i el món professional, així com en els principals i actuals debats que l’afecten. A través de la docència impartida, la lectura de bibliografia i l’execució d’exercicis individuals i grupals, l’alumnat té un primer contacte amb el món de l’arxivística i els seus principals punts de debat i de reflexió en el context català.
Contacte: irene.brugues@uab.cat
Doctor en Història, especialista en divulgació i comunicació cultural. Àmplia experiència en mitjans de comunicació, sobretot en ràdio. Publica regularment a la revista Sàpiens i és el creador del programa de Televisió de Girona "L'Espiral de la Història" dedicat a la difusió del patrimoni arxivístic custodiat per l'Arxiu Municipal de Girona.
Docència a:
Gestió dels serveis d’arxiu. Màrqueting i comunicació dels serveis d’arxiu.
Contacte: xavier.carmaniu@uab.cat
Doctora per la UAB. Màster en Arxivística i Gestió de Documents per l’ESAGED-UAB. Coordinadora de titulació a l’ESAGED-UAB. Membre del comitè internacional TC46/SC11 d’Arxius i Gestió de Documents i liaison del comitè internacional TC262, de Gestió de Riscos. Participa en diferents projectes de recerca sobre prevenció de la corrupció, gestió de dades massives i intel·ligència artificial.
Assignatura: Enginyeria de processos i anàlisi documental, Pràctiques externes i Treball de Final de Màster
Contacte: anahi.casadesus@uab.cat
Llicenciada en Història per la Universitat Rovira i Virgili (2003), Graduada Superior en Arxivística i Gestió Documental per la UAB (2005), Postgrau en Gestió de Documents Electrònics per la UAB (2012), Màster en Gestió Documental, Transparència i Accés a la Informació per la UAB (2018), i Postgrau en Direcció Executiva de Serveis de Gestió de Documents i Arxius per la UAB (2020).
Arxivera i tècnica en gestió documental a l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, i administradora del seu Sistema Integral de Gestió Documental. Membre del grup permanent del Model de Quadre de Classificació d’Ajuntaments i Consells Comarcals (QdCaC) de la Generalitat de Catalunya; membre del grup tècnic de la Comissió de la Societat de la Informació, Innovació Tecnològica i Agenda Digital de la FEMP, per la proposta per a la Interoperabilitat semàntica dels procediments de les Administracions Locals en el Sistema d’Informació Administrativa (SIA), en l’àmbit d’Urbanisme i en l’àmbit de Serveis Socials.
Docència a: Avaluació i Accés als Documents
Contacte: annamaria.delafragua@uab.cat
Llicenciat en Belles Arts per la Universitat de Barcelona en l’especialitat de Restauració. Conservador-Restaurador des de 2002 en l’especialitat d’obra gràfica i document d’arxiu. Ha desenvolupat gran quantitat de projectes de conservació preventiva i restauració per a diverses institucions públiques i administracions locals. Actualment és conservador-restaurador de paper de la Fundació Joan Miró, i docent a Arxivística i Gestió de Documents - Escola FUAB Formació (ESAGED).
Assignatura: Conservació preventiva i equipaments d'arxiu
Amb l'objectiu de proporcionar els coneixements bàsics per identificar els materials que constitueixen un fons documental i les possible patologies. També aportar coneixements en els diferents aspectes que determinen el bon estat físic d'un fons, tant en el seu emmagatzematge habitual, com durant la manipulació, la consulta, la digitalització o l'exposició. Es presenten les línies d'actuació per adoptar de forma preventiva i de forma directa en els documents. També es donaran els coneixements bàsics per poder planificar i organitzar possibles actuacions d’urgència davant sinistres (foc, aigua, desplaçament). Finalment, s'exposaran les eines per poder dialogar amb els tècnics especialistes.
Contacte: antoni.esparo@uab.cat
Consultora freelance en desenvolupament i gestió de negocis especialitzada en el sector serveis. Facilitadora certificada en la metodologia LEGO® SERIOUS PLAY® i Workshopper® Master. Grau i Màster en Administració d’Empreses per ESADE- Universitat Ramon Llull. Actualment treballa amb metodologies de gamificació, design thinking i workshopping per millorar la presa de decisions estratègiques i contribuir a la creativitat i la innovació dins de les organitzacions.
Docència a: Mòdul 8. Gestió dels serveis d'arxiu
Contacte: adriana.espinet@uab.cat
Grau en Història (UAB), Màster en Arxivística i Gestió de Documents (UAB) i Màster de Gestió Documental i Informació en Empreses (UB). Tècnica Superior en Arxivística a l’Àmbit Medieval i Modern de la Secció de Fons Documentals de l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona.
Docència a: Fonaments de l'arxivística
Contacte: laura.fortuny@uab.cat
Doctora en Dret. Professora titular de la UAB.
Docència a:
Dret i règim jurídic dels Documents. Introducció al Dret.
Contacte: marta.franch@uab.cat
Cap de la Secció d’Accés, Control i Gestió de la Informació de l’Ajuntament de Sant Cugat. Delegat de protecció de dades. Vocal de la Comissió Nacional d'Accés, Avaluació i Tria Documental (CNAATD), President de l’Associació de Professionals de l’Arxivística i la Gestió de Documents de Catalunya (AAC-GD) i professor del Màster d'Arxivística i Governança de la Informació d'Arxivística i Gestió de Documents - Escola FUAB Formació (ESAGED). Llicenciat en Història per la UAB (2006). Graduat Superior en Arxivística i Gestió de Documents per la UAB (2007). Màster en Cultures Medievals per la UB (2011). Postgrau en Gestió de Documents Electrònics per l’ESAGED UAB (2016).
Autor del llibre Anàlisi funcional i aplicació pràctica dels requisits de la normativa ISO 30301:2011 en el sistema integrat de gestió de l’Ajuntament de Sant Cugat, Barcelona, 2018, Escola d'Administració Pública de Catalunya, 159 pàg., DOI 10.2436/10.8030.05.9 ISBN 978-84-393-9737-3 (PDF) 978-84-393-9738-0 (ePub)
Assignatura: Classificació
El sistema de classificació (QdC) és un dels elements bàsics de la gestió documental, amb especial atenció en l’anàlisi de processos com a pas previ imprescindible per a la seva realització. Així mateix, s’explica el QdC essencialment pensat en un entorn electrònic, però sense deixar de banda el seu vincle i utilitat en la gestió de fons tancats. S’incideix en la seva relació amb el disseny de processos, la tramitació administrativa en qualsevol entorn (públic o privat), així com en el seu valor essencial. Finalment, s’entra en la relació amb altres eines com tipologies documentals o les eines d’interoperabilitat, així com s’incideix en les estratègies per implantar els sistemes de classificació corporatius, les eines complementàries i la relació amb els mètodes d’arxivament.
Contacte: francesc.gimenez@uab.cat
Doctor en Història de l’Art per la UAB amb la tesi “Història de la fotografia a Sabadell. Dels orígens a 1936”. Màster en Gestió de Continguts Digitals per la UB. Llicenciat en Documentació per la UAB. Llicenciat en Història per la UB. És tècnic superior d’arxius a la Secció d’Imatge i So de l’Arxiu Històric de Sabadell.
És autor dels llibres Objectiu Sabadell. Història de la fotografia. 1860-1936 (Efadós, 2023), Sabadell Desaparegut (Efadós, 2022) entre d’altres monografies d’història medieval. En l’àmbit de l’arxivística i la història de la fotografia és autor de 25 articles en revistes especialitzades. Actualment també col·labora com a docent amb el Màster en Humanitats i Patrimoni Digital de la UAB i l’Institut de Formació Continua IL3 de la UB.
Assignatura: Documents fotogràfics, gràfics i audiovisuals.
En aquesta assignatura veurem quins són els principals procediments fotogràfics, formats de cinema/vídeo i tipus de documents gràfics. Al mateix temps, aprofundirem en les mesures de conservació preventiva que cal dur a terme per la seva conservació a llarg termini d’aquests objectes i quins aspectes cal tenir en compte en els projectes de digitalització. La comprensió de l’entorn tecnològic facilitarà una gestió adequada de processos com la descripció i la preservació dels objectes digitals.
Doctora en Dret. Directora de Prevenció i Seguretat Integral - Escola FUAB Formació (EPSI). Professora de la UAB.
Docència a:
Dret i règim jurídic dels Documents. Dret i règim dels documents. Aspectes bàsics. .
Contacte: montserrat.iglesias@uab.cat
Professor ajudant doctor en Dret Administratiu a la Universidad de Castilla-La Mancha. Professor col·laborador a la Universitat Oberta de Catalunya i membre de l'Observatori de Contractació Pública. Prèviament ha sigut professor a la Universitat Oberta de Catalunya (2020-2021) i a la Universitat de Granada (2019-2020).
Doctor en Dret per la Universidad de Castilla-La Mancha. Ha realitzat estades de recerca a l'European University Institute (Italia), a la Universitat de Hull i a la Universitat d'Oxford (Regne Unit).
És autor de 3 monografies, i més de 50 articles i capítols de llibres sobre diferents matèries, on destaquen la contractació pública, la integritat, la lluita contra la corrupció, la transparència a l'Administració Pública, el Dret Mediambiental, o el Dret de la Unió Europea.
Assignatura: Avaluació, Transparència i Accés a la Informació
S'estudiaran les obligacions de transparència que té l'Administració, sobretot pel que fa a tres aspectes: les obligacions de transparència activa, el dret d'accés a la informació (o transparència passiva), i els límits a la transparència, amb especial èmfasi en la protecció de dades. Aquest recorregut per la transparència en les Administracions públiques ens permetrà, a més, abordar conceptes i realitats centrals de la gestió documental actual, com el concepte de govern obert i les dades obertes, el règim de control de la transparència i la composició dels òrgans de control, o les particularitats de la transparència en determinats sectors específics.
Contacte: Javier.Miranzo@uab.cat
Llicenciat en Història de l’Art i Graduat Superior en Arxivística i Gestió de Documents. Arxiver i cap dels serveis que ofereix el Consorci AOC a les AAPP catalanes relacionats amb la tramitació interadministrativa, registre, gestió documental i arxiu electrònic des de 2012. Responsable de gestió documental i arxiu de l'Agència Catalana de Certificació (2004-2011). Professor associat a Arxivística i Gestió de Documents - Escola FUAB Formació (ESAGED) des de 2010.
Ha publicat articles i capítols de llibre en diferents revistes i editorials especialitzades nacionals i internacionals sobre preservació digital i arxiu electrònic.
Docència a:
Sistemes de Gestió Documental. Documents electrònics i preservació digital.
Contacte: raimon.nualart@uab.cat
Doctor en Història Contemporània per la Universitat Autònoma de Barcelona. Graduat Superior en Arxivística i Gestió de Documents i Postgraduat en Gestió de Documents Electrònics per l'ESAGED UAB. Ha treballat a l’administració pública com a gestor de documents i arxiver durant més de deu anys, implantant el sistema de gestió documental i l’administració electrònica. També en arxius històrics. Ha impartit docència universitària en Història i en Arxivística. Va ser coordinador de formació continuada d'Arxivística i Gestió de Documents - Escola FUAB Formació (ESAGED), i actualment n’és el director. És membre del consell de redacció de la revista Lligall.
Assignatures: Producció documental II i Pràctiques externes
Contacte: joan.perez@uab.cat
Enginyer Superior en Informàtica i Doctor en Ciències de la Computació. Professor de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica de la Universitat de Barcelona. La seva activitat acadèmica es centra en les àrees de sistemes distribuïts, enginyeria del software, bases de dades i ciències de dades. En recerca, s'ha centrat en els camps de la Intel·ligència Artificial i de les analítiques d'aprenentatge.
Assignatura:
L'alumne assolirà els coneixements necessaris per entendre de forma pràctica el cicle bàsic de vida de les dades, com s'emmagatzemen, com es preparen i, finalment, com s'usen. S'utilitzaran diverses eines informàtiques i llenguatges de programació per tal d'experimentar els conceptes teòrics apresos.
Contacte: eloi.puertas@uab.cat
Doctorand en el programa d'Estudis lingüístics, literaris i culturals de la UB. Màster Oficial en Cultures i Llengües de l'Antiguitat per la UB, Graduada Superior en Arxivística i Gestió de Documents per l'ESAGED-UAB i Licenciada en Història per la UAB.
És arxivera municipal a l'Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló, havent treballat abans a l 'Arxiu Municipal de Martorell, a la Direcció executiva del Sistema Municipal d'Arxius de l'Ajuntament de Barcelona, com a tècnica de gestió documental.
Actualment continua donant suport a empreses del sector privat en matèria de gestió documental electrònica i processos de millora, així com a altres administracions públiques en temes de transparència i transformació digital.
Assignatura: Descripció i recuperació de la informació
Es treballarà l'aplicació de les normes de descripció de manera pràctica, ja que a través de dos projectes s'hauran d'elaborar dues fitxes de descripció: una referent a un fons documental, aplicant les regles que marca la NODAC; i una altra de descripció d'una unitat documental simple, la qual haurà de seguir les pautes indicades en les normatives internacionals elaborades pel CIA/ICA. A més, l'alumnat podrà accedir a diferents gestors d'expedients i gestors documentals per conèixer quines són les metadades necessàries per interoperar i quines es requereixen per a una bona gestió documental de la informació en format electrònic. Finalment, s'ensenyaran eines d'indexació i recuperació de la informació a partir de casos reals.
Contacte: andrea.rovira@uab.cat
Llicenciat en Història de l'Art per la Universitat de Girona (UdG) i Llicenciat en Documentació per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). És Tècnic Superior d’Arxius al Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) de l'Ajuntament de Girona, especialitzat en documents audiovisuals.
Ha treballat a l'arxiu de la Televisió de Girona (2001-2007) i ha participat i participa en diverses iniciatives com l'Observatori Permanent d'Arxius i Televisions Locals (OPATL), el Grup de Treball d'Avaluació i Accés a la Documentació Audiovisual de les Televisions de la CNAATD o la Comissió del Patrimoni Sonor i Audiovisual de Catalunya.
És autor del llibre Los documentos audiovisuales. Qué son y cómo se tratan (Trea, 2011) i de diversos articles sobre el tractament de la documentació audiovisual als arxius.
Assignatura al Màster oficial:
La presència de documentació audiovisual en els arxius ha experimentat un creixement considerable en les darreres dècades, sobretot arran del desenvolupament del vídeo i l’àudio digital. Aquest mòdul aborda les qüestions tècniques referents a la digitalització i conservació dels originals analògics, així com de la preservació digital. També tracta tots els aspectes relacionats amb el tractament documental de la imatge en moviment i el so, des de la descripció arxivística a la classificació o la selecció, i exemplifica moltes d’aquestes qüestions amb exercicis pràctics basats en casos reals.
Assignatura al Diploma de Documents Audiovisuals i Sonors: Tractament arxivístic dels documents audiovisuals
Contacte: pablo.saavedra@uab.cat
Enginyer en Telecomunicacions i Doctor en Informàtica. Professor Titular del Departament d'Arquitectura de Computadors i Sistemes Operatius de l'Escola d'Enginyeria de la UAB. Compta amb l'acreditació a Catedràtic d'Universitat i la seva activitat acadèmica es centra en les àrees de xarxes, sistemes distribuïts, simulació, còmput d'altes prestacions i processament de dades massius (big data).
En recerca és autor de més de 100 publicacions en conferències i revistes internacionals, i membre del grup de recerca HPC4EAS. Ha dirigit 8 tesis doctorals i més de 30 treballs finals de màster.
En l'àmbit de la gestió ha estat director de l'Escola de Informàtica, Delegat del Rector per a l'e-Universitat, i Comissionat de la Rectora per a la Societat de la Informació, entre altres càrrecs de gestió acadèmica.
Assignatura: Sistemes d’Informació i arquitectura de sistemes.
En aquesta assignatura, es tindrà la primera pressa de contacte amb les tecnologies de la informació i les comunicacions, fent una breu introducció a com aquestes han evolucionat fins a ser un element essencial del segle XXI. Es veuran conceptes sobre maquinari i programari, es dedicarà temps a les tecnologies web i als sistemes de processament i d'emmagatzematge de la informació, treballant sobre entorns virtualitzats al núvol (cloud). Finalment es desenvoluparan proves de concepte sobre plataformes habituals en l'àmbit dels arxius, tant per la gestió de continguts com pels sistemes de bases de dades, que permetran experimentar i consolidar els coneixements sobre aquests tipus d'entorns.
Contacte: remo.suppi@uab.cat
Llicenciada en conservació-restauració i doctora en Química Analítica per la Universitat de Barcelona (UB). Ha treballat en el camp de la conservació científica i conservació preventiva en vàries institucions internacionals. Actualment és la conservadora-restauradora de la Col·lecció d’Art Contemporani de la Fundació “la Caixa” i docent a Arxivística i Gestió de Documents - Escola FUAB Formació (ESAGED).
Assignatura: Conservació preventiva i equipaments d'arxiu
Amb l'objectiu de proporcionar els coneixements bàsics per identificar els materials que constitueixen un fons documental i les possible patologies. També aportar coneixements en els diferents aspectes que determinen el bon estat físic d'un fons, tant en el seu emmagatzematge habitual, com durant la manipulació, la consulta, la digitalització o l'exposició. Es presenten les línies d'actuació per adoptar de forma preventiva i de forma directa en els documents. També es donaran els coneixements bàsics per poder planificar i organitzar possibles actuacions d’urgència davant sinistres (foc, aigua, desplaçament). Finalment, s'exposaran les eines per poder dialogar amb els tècnics especialistes.
Contacte: anna.vila.espuna@uab.cat
Doctor en Història, Postgrau en Gestió de Documents Electrònics, Màster en Arxivística. Cap de la Secció d’Arxiu i Gestió Documental de la Diputació de Barcelona des de gener de 2019. Arxiver municipal itinerant de la Diputació de Barcelona (2003-2018). Arxiver al Projecte de reorganització dels fons de l’Arxiu i Biblioteca Episcopal de Vic (1998-2003). Ha publicat llibres i articles d’investigació i divulgació sobre arxivística, gestió documental i història.
Assignatura: Producció documental I
Contacte: jordi.vilamala@uab.cat