Marc VSMA: cicle de vida de les titulacions
Les propostes de noves titulacions oficials s'han de sotmetre a un procés d'avaluació prèvia (verificació o acreditació inicial) que constitueix la primera etapa del cicle de vida de les titulacions.
Un cop aprovada la proposta del nou títol de grau o de màster universitari, la universitat elabora una memòria que recull tota la informació necessària per a iniciar el procés de verificació: objectius i justificació del títol, competències que adquirirà l'alumnat, estructura dels estudis, els recursos humans i materials que disposa la universitat i els sistemes de seguiment dissenyats per assegurar el compliment de tots aquests compromisos.
En el següents enllaços es troba publicada per centres docents la documentació associada a la verificació dels graus i màsters que s’hi imparteixen.
El seguiment és el procés d'anàlisi del desenvolupament de la titulació en termes de: qualitat del programa formatiu, pertinència de la informació pública, eficàcia del Sistema de Garantia de la Qualitat, adequació del professorat, eficàcia dels sistemes de suport a l'aprenentatge i qualitat dels resultats.
Els dos principals objectius del procés de seguiment són:
- Garantir l'anàlisi continuada del desenvolupament de la titulació implantada i la detecció de propostes de millora, per promoure la millora de la qualitat del programa formatiu.
- Ser evidència per a la posterior acreditació de la titulació.
Aquest procés ha de permetre:
- Detectar els punts forts i els punts febles de la titulació.
- Identificar els aspectes més problemàtics i planificar accions de millora.
- Recollir evidències del funcionament de la titulació que ajudin en els processos periòdics d’avaluació externa i de renovació de l'acreditació.
- Retre comptes a la societat de l'ús dels recursos públics, dels resultats que s'obtenen amb ells i del grau de satisfacció dels diferents agents implicats.
En el següent enllaç es troben publicats per centres docents els corresponents informes de seguiment.
En el procés continu de seguiment d’una titulació, es poden detectar necessitats de millora. Aquestes millores, en alguns casos, implicaran la modificació de la memòria verificada que es vehicularà seguint el corresponent procés.
Per tant, les modificacions que es presentin sempre seran fruit del procés de seguiment de la titulació i, com a conseqüència, cada titulació oficial només es pot sotmetre al procés de modificació, com a màxim, un cop cada curs acadèmic.
Tal com podeu consultar al document d’AQU “Guia per a l'elaboració, verificació i modificació de titulacions universitàries de grau i màster”, i d'acord amb el RD 822/2021, les modificacions en funció de la seva naturalesa es classifiquen en:
i) Modificacions no substancials: canvis menors que milloren el títol i que la universitat pot implantar com a resultat del procés de seguiment. Aquests canvis es recullen en els informes de seguiment i s'incorporen a la memòria del títol quan s'hagi de sotmetre a un procés de modificació.
ii) Modificacions substancials: són canvis que milloren el títol i que poden ser fruit del seguiment o de requeriments derivats de processos d'avaluació previs, però que superen l'abast de la modificació no substancial atès que comporten alteracions en la seva estructura o en la seva naturalesa i objectius.
Hi ha una tercera categoria derivada de les modificacions substancials:
iii) Modificacions substancials que comporten la reverificació: són aquells canvis que afecten significativament l'estructura, naturalesa i objectius del títol verificat i que no es poden sol·licitar a través del procés de modificació. Aquests canvis només es poden fer efectius sol·licitant la verificació d'un nou títol i extingint el títol implantat.
L'acreditació és l'avaluació de la qualitat d'una titulació segons els estàndards i directrius per a l'assegurament de la qualitat en l'Espai Europeu (ESG):
- qualitat del programa formatiu
- pertinença de la informació pública
- eficàcia del Sistema de Garantia de la Qualitat
- adequació del professorat
- eficàcia dels sistemes de suport a l'aprenentatge
- qualitat dels resultats
És el procés que culmina el cicle de vida d'una titulació i que suposa, en cas de ser favorable, la renovació de l'autorització per continuar impartint la titulació.
Abans dels sis anys de la posada en funcionament dels graus de 240 ECTS o set anys en els de 360 ECTS, i abans dels quatre en el cas dels màsters, les titulacions oficials s'hauran de sotmetre a un procés d'acreditació, que és la comprovació que el pla d'estudis s'està duent a terme d'acord amb el projecte inicial verificat en el seu dia.
Cada any, les universitats i AQU Catalunya planifiquen conjuntament les visites externes a partir de les titulacions que han d'iniciar el procés d'acreditació.
El procés d'acreditació s'estructura en dues etapes: la visita externa i l'acreditació:
- La visita externa: orientada a la millora contínua, és la comprovació in situ del funcionament de la titulació, el qual queda reflectit en l'informe de visita externa.
- L'acreditació: és l'emissió, per part de la comissió específica per àmbit, de l'informe de valoració del funcionament de la titulació, l'informe d'acreditació, a partir de totes les evidències que AQU Catalunya disposa, especialment l'informe de visita externa.
Vinculació dels processos de seguiment i d'acreditació
Els dos processos comparteixen els mateixos estàndards d'anàlisi i de valoració.
El procés de reflexió anual sobre el desenvolupament de les titulacions ha de ser la base de l'acreditació, en el sentit que aquesta acreditació sigui la culminació del procés de seguiment.
Així, cal entendre aquests dos processos com un de sol: un procés de millora contínua que culmina amb la validació externa dels resultats aconseguits.
En el següent enllaç es troben publicats per centres docents els Autoinformes d’acreditació i els Informes d’acreditació d’AQU de les titulacions que s’hi imparteixen.