• Portada
10/10/2024

Trobada Transnacional del projecte FLeD: una fita en la col·laboració educativa europea

imatge representant de projecte

El projecte FLeD, amb la participació de sis universitats europees, inclosa la UAB, va concloure la seva Trobada Transnacional a Barcelona. Es van presentar importants avanços, com a innovadors recursos pedagògics, la implementació reeixida d'un pla pilot i l'eina "FLeD Tool", destacant la col·laboració internacional i la inclusió educativa.

El consorci del projecte FLeD (Learning design for flexible education), conformat per sis destacades universitats europees —Universitat Autònoma de Barcelona (Espanya), Sofia University (Bulgària), Pompeu Fabra University (Espanya), Università di Trento (Itàlia), Universitetet i Stavanger (Noruega) i Universidade Aberta (Portugal)— ha conclòs amb èxit la seva Trobada Transnacional, celebrat els dies 16 i 17 d'abril en la Universitat Pompeu Fabra. Amb la participació de 14 professors/as el primer dia i 11 el segon, aquest esdeveniment va marcar una fita en la col·laboració internacional per a la innovació educativa.

Durant aquesta trobada, es va presentar els avanços significatius aconseguits pel projecte FLeD fins a la data. Entre aquests assoliments destaquen la creació de recursos pedagògics innovadors, la implementació reeixida d'un pla pilot, i el desenvolupament de l'eina "FLeD Tool", així com l'àmplia disseminació d'aquests avanços a través de diversos canals de difusió.

Es va destacar especialment la valuosa contribució de professors i professores de múltiples nivells educatius, així com la positiva recepció de les activitats de disseminació per part del Servei Espanyol per a la Internacionalització de l'Educació (SEPIE).

En la fase pedagògica, s'han generat 5 recursos en obert, disponibles en la secció "Project Development" de la web del projecte, juntament amb els seus respectius enllaços. En la fase pilot, van participar 21 parelles de professors que van dissenyar els seus escenaris d'aprenentatge flexible utilitzant l'eina FLeD. Com a part de l'estratègia de disseminació, es van publicar 11 entrades de blog relacionades amb el projecte i es van planificar futurs seminaris i seminaris web per a ampliar el seu impacte.

Un aspecte central de la trobada va ser l'avaluació de la inclusivitat, explorant diferents enfocaments per a assegurar la integració d'estudiants amb necessitats educatives especials. Això va incloure enquestes pre i post pilot per a mesurar l'impacte de les iniciatives implementades.

A continuació, es detallen els recursos creats fins al moment.

   1. Patró d'aprenentatge invertit amb bastimentada:

  •  Decisions clau per a una aula invertida efectiva: Accedir
  • Autoregulació i preparació prèvia en aules invertides en línia: Accedir
  • Regulació i gestió en equip en aules invertides mixtes: Accedir
  • Intercanvi de retroalimentació constructiva en aules invertides presencials: Accedir
  • Glossari per a patrons FLeD: Accedir
  • Document sobre bastida: Accedir

   2. Experiència de codisseny lúdic per a docents:

  • Recurs obert per a la interacció dels docents amb el patró i la bastida: Accedir

   3. Eina digital FLeD:

  • Eina per al disseny d' aprenentatge invertit: Accedir

   4. Resultats addicionals:

  • Manual "Millor si": Acceder
  • Marc conceptual per al disseny d'aprenentatge flexible: Accedir
  • Manual de pautes per a la inclusió: Accedi

De cara al futur, traduirem l'eina FLeD a tots els idiomes del projecte, així com els recursos generats per al desembre del 2024. La propera reunió transnacional i l'esdeveniment multiplicador es faran a l'abril del 2025.

La Trobada Transnacional del projecte FLeD ha estat fonamental per a alinear estratègies i assegurar el progrés continu cap als nostres objectius, centrats a facilitar el disseny d'escenaris d'aprenentatge flexibles i efectius per al professorat. Aquest esforç busca guiar l'aplicació del model d'aula invertida mitjançant l'ús de pedagogies i tecnologies digitals, promovent així un canvi sostingut cap a l'educació flexible.

L'equip de la Universitat Autònoma de Barcelona està format per cinc professores del Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social de la Facultat de Ciències de l'Educació: Ingrid Noguera Fructoso (IP del projecte, lectora Serra Húnter),  Laura Arnau Sabates (professora titular) Paloma Valdivia Vizarreta (lectora Serra Húnter), Paloma Sepúlveda Parrini (doctoranda) i Claudia Maria Paredes Guinand (postdoctoranda).

Visiti la nostra pàgina web: https://fledproject.eu

Paloma Valdivia Vizarreta

Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social

Àrea de Teoria i d'Història de l'Educació

Universitat Autònoma de Barcelona

Paloma.Valdivia@uab.cat

 
View low-bandwidth version