• Portada
28/03/2014

Rizoma aposta per la transferència social en Ciències de l'Educació

Rizoma
Quan ens parlen de transferència de coneixement és molt fàcil imaginar-nos científics de bata blanca treballant al laboratori en algun dels seus descobriments, que després es convertirà en un producte del mercat. I és que, fins ara, la transferència ha estat en gran part un feu dels sectors cientificotècnics. En aquest context neix Rizoma disposada a demostrar que la transferència social en ciències de l’educació no només és possible, sinó que és una realitat. 
Genina Calafell, Salvador Viciana, Marta Fonolleda i Neus Banqué

“Si volem avançar cap a un canvi social també s'han de canviar algunes estructures”

“Des de Rizoma utilitzem un concepte i un llenguatge que encara no existeix. Per això, d’entrada, xoca molt el que fem”, afirma Genina Calafell, una de les fundadores de l’empresa.

Genina Calafell, Salvador Viciana, Marta Fonolleda i Neus Banqué, amb el suport del doctor Josep Bonil són els impulsors d’aquest projecte que té per objectiu donar resposta a la ciutadania, tant en l’àmbit públic com el privat, sobre temes de sostenibilitat i medi ambient mitjançant serveis educatius de docència, innovació i recerca.

“Si volem avançar cap algun tipus de canvi pel que fa a la responsabilitat social en sostenibilitat també hem de canviar algun tipus d’estructures”, afirma Banqué que remarca que quan parlen de “sostenibilitat” no només es refereixen a aspectes estrictament mediambientals sinó que fan extensiu el terme a tota relació entre medi i individu.

Rizoma no ofereix productes educatius estàndards sinó que posa a disposició d’empreses i institucions serveis educatius personalitzats a partir de les necessitats de cada client, que es poden traduir en tallers, productes artístics, xerrades, etc. “El que ens defineix com a Rizoma no és tant el producte final, sinó el COM treballem per arribar fins allà. Els propis serveis que oferim ja estan canviant estructures”, explica Calafell que afegeix que “el sol fet de buscar la manera d’incloure a les empreses privades com a usuaries dels nostres materials educatius ja és un canvi en les estructures. Si en 5 o 10 anys creix la demanda d’empreses que busquen els nostres serveis, no només haurem canviat el mercat sinó també a una part de la societat.

Tot i que l’empresa es va fundar el passat octubre del 2013, els 5 components de Rizoma porten més de 10 anys treballant des del Grup de Recerca Còmplex de la UAB en temes d’educació i sostenibilitat. “Des de Còmplex vam detectar que necessitàvem espais de la societat més enllà de la universitat per implementar els resultats de les nostres recerques. D’aquesta necessitat de transferència va sorgir Rizoma", explica Viciana.

Per Viciana, Rizoma no s’entén sense el grup de recerca Còmplex. L’empresa s’alça, per tant, com un pont entre la teoria i la pràctica amb l’objectiu i la voluntat de “moure” el coneixement generat dins els murs de la universitat per aconseguir impactes reals a la societat.

I és que, segons Viciana, és precisament “la tendència dels grups de recerca de treballar sempre dins el marc tancat de la universitat” el que provoca que el coneixement s’estanqui. 

 
View low-bandwidth version