La competència emprenedora a l'educació superior: el projecte D-EMind
En el marc dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, la UNESCO (2017) identifica l’educació de qualitat (ODS 4) com la base per a la millora de les vides de les persones. L’impacte de la pandèmia de la COVID-19 ha evidenciat i accelerat la necessitat d’una transformació digital en els nostres sistemes educatius. Per posar un exemple, durant l’any 2020, el tancament d’escoles a causa de la crisi sanitària va afectar a més del 91% dels estudiants de tot el món (Nacions Unides, 2020). D’aquest fet es desprèn que cal incrementar els esforços per fer de l’educació digital una eina a l’abast de tothom, accessible des de tot arreu, i amb recursos de la màxima qualitat.
Per altra banda, la construcció de la competència emprenedora és una política clau de la Unió Europea. Des de la Comissió Europea s’han impulsat marcs estratègics com EntreComp, per tal d’unificar els coneixements, les habilitats, les actituds i la mentalitat que s’inclouen dins aquesta competència tan important per a la vida al segle XXI. A més, s’encoratja als estats membres a que treballin per nodrir la competència emprenedora de la ciutadania, així com la seva creativitat i proactivitat.
En aquest context, el projecte D-EMind – Promoting digital entrepreneurial mindsets in Higher Education es proposa fer una aportació metodològica a partir del desenvolupament de la dimensió digital del model Atom. A més, es busca reunir i organitzar els recursos necessaris per dur a terme formacions pel desenvolupament de la competència emprenedora a l’educació superior. Es tracta d’un projecte en el qual la UAB col·labora amb altres institucions europees d’Alemanya, Bèlgica, Dinamarca i Hongria.
La durada prevista del projecte comprèn des de febrer de 2022 a febrer de 2025. En aquest temps, es pretenen assolir quatre resultats:
Resultat 1: Metodologia i eina d'autoavaluació: es continuarà treballant en el model Atom per adaptar-lo i fer-lo viable en entorns digitals. Aquest model serveix per fomentar la mentalitat emprenedora (creativitat, pensament crític, resolució de problemes) en els estudiants d'educació superior. A més, es crearà una eina d'autoavaluació per mesurar la creativitat i la cultura emprenedora entre l'alumnat.
Resultat 2: Toolbox i Plataforma D-EMind: s’obrirà un repositori digital amb recursos lliures per promoure la mentalitat i les competències emprenedores. Es crearà una intranet per facilitar la resolució de reptes i les interaccions entre els estudiants, professors, mentors i organitzacions externes.
Resultat 3: Training Pack: la formació d'alumnes, professors i mentors és una part fonamental per fomentar l'ús de la plataforma en línia i la metodologia emprenedora proposada. Aquest resultat contribuirà a desenvolupar la capacitat de docents, estudiants i mentors per implementar la metodologia D-EMind de manera autònoma.
Resultat 4: D-EMind MOOCS: el consorci crearà un curs obert per a estudiants, professors i mentors. El MOOC abordarà les esferes mentals i socials, així com cada un dels sis components del Model Atom (i.e. explorar, analitzar, idear, prototipar, realitzar i avaluar). Complementàriament, el MOOC oferirà un contingut addicional centrat en la funció mentora del professorat, emprenedors experimentats o qualsevol altre agent clau interessat que vulgui retornar les seves pròpies experiències empresarials o d'experts a través de diàlegs productius amb l’alumnat.
D-EMind és coordinat pel professor David Rodríguez-Gómez (CRiEDO-UAB), finançat en el marc del programa Erasmus+, i compta amb la participació d'investigadors i tècnics d'UCN - Professionhajskolen University College Nordjylland (Dinamarca), UC Limburg (Bèlgica), Hochschule Dusseldorf (Alemanya) i Csongrad County Chamber of Commerce and Industry (Hongria).
Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu (CRiEDO - UAB), Universitat Autònoma de Barcelona
Referències
Pàgina web del projecte D-EMIND – Promoting digital entrepreneurial mindsets in Higher Education (2021-1-ES01-KA220-HED-000032185) [també disponible en català i castellà]
Membres associats al projecte
Aleix Barrera Corominas (UAB), Annelies Schrooten (UCLL), Anni Stavnskær Pedersen (UCN), Cecília Inés Suárez Rivarola (UAB), Claudia Fussenecker (HSD), David Rodríguez-Gómez (Coordinador-UAB), Diego Castro Ceacero (UAB), Dominik Kretschmar (HSD), Eva Durovic (CSMKIK), Eva Mezo-Zadori (CSMKIK), Ilse Fraussen (UCLL), Joaquín Gairín (UAB), Jordi Codina Hernández (UAB, PM), José Luís Muñoz Moreno (UAB), Jose Tummers (UCLL), Martin Schlösser (HSD), Merete Langeland (UCN) i Xenia Rodriguez (HSD).