• Portada
03/09/2024

Jornada MULTIPLIERS a la UAB: els alumnes multipliquen el coneixement sobre la resistència antimicrobiana

imatge representant multipliers

El passat 17 de juny, 28 alumnes de quatre centres diferents van visitar la UAB en el marc del projecte MULTIPLIERS. Enguany es va treballar la resistència antimicrobiana a través d’una proposta de ciència oberta cocreada pel professorat dels centres educatius participants, el CESIRE, el Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals i el Departament de Microbiologia de la UAB. En la cloenda, l’alumnat va crear material divulgatiu per a la comunitat.

El passat dilluns 17 de juny, la UAB va rebre la visita d'un grup de 28 alumnes de 3r i 4t d'ESO, procedents de quatre centres educatius diferents, en el marc del projecte europeu MULTIPLIERS. Aquest projecte, emmarcat en el programa H2020, té com a objectiu establir col·laboracions entre escoles, universitats, centres de recerca, indústries i associacions locals per abordar conjuntament reptes socials i ambientals als que ens enfrontem com a societat i on el paper de la ciència és rellevant. Els temes tractats inclouen la contaminació de l'aire, la vacunació, la biodiversitat, els serveis ecosistèmics, l'aigua neta i el sanejament, entre d'altres.

En aquest darrer any de projecte, a nivell local, el projecte s'ha centrat en la problemàtica de la resistència antimicrobiana. Per a fer-ho s’ha creat una xarxa de col·laboració entre centres educatius (Institut Narcisa Freixes de Sabadell, Institut Ca n’Oriac de Sabadell, Escola Tecnos de Terrassa, Institut Escola Feixes de Terrassa i Escola Vedruna de Barcelona), el CESIRE, el Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la UAB (Dra. Digna Couso) i el Departament de Microbiologia de la UAB (Dra. Montserrat Llagostera i Dra. Susanna Campoy). 

La col·laboració ha donat lloc a la co-creació d'una proposta didàctica amb el professorat de biologia dels centres, el CESIRE i el personal del Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals de la UAB. Aquesta proposta està orientada a indagar i modelitzar els coneixements essencials per comprendre i actuar davant del fenomen de la resistència antimicrobiana, amb el suport del Departament de microbiología de la UAB, i la seva implementació en cinc instituts, amb més de 200 alumnes, ha permès validar-ne l'eficàcia.

Dins de la visió de l’Open Schooling del projecte i amb la finalitat de que el coneixement que construeix l’alumnat no quedi tancat dins l’aula, es va fer aquesta jornada a la UAB per la multiplicació del coneixement amb l’objectiu de promoure que l’alumnat s’impliqui en aquestes tasques de comunicació. La primera part de la jornada va consistir en una discussió sobre els aprenentatges realitzats sobre la resistència antimicrobiana i una visita a les instal·lacions de recerca en microbiologia de la UAB. Durant la segona part, els alumnes van elaborar material de comunicació científica per disseminar els continguts treballats entre els seus companys/es, famílies i entorn. Aquest material, disponible a l’enllaç, es difondrà per diverses vies, incloent unes bosses promocionals que l’alumnat es va endur per a ells i els seus companys de curs.

La jornada va concloure amb una invitació explícita als alumnes a continuar multiplicant el seu coneixement i a involucrar altres companys i familiars en accions concretes, com revisar la farmaciola de casa per trobar antibiòtics i portar-los al punt SIGRE, compartir consignes de prevenció (com rentar-se les mans o portar mascareta quan es tenen símptomes) i evitar l'automedicació, entre d’altres. Aquesta iniciativa ressalta la importància de la ciència en la resolució de problemes socials i ambientals, i el paper crucial de la comunitat educativa en la difusió del coneixement científic.

d

Maria Navarro Palà; Caterina Solé Martin; Èlia Tena Gallego; Digna Couso Lagarón

Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals 

Àrea de Didàctica de les Ciències Experimentals

Universitat Autònoma de Barcelona  

maria.navarro.pala@uab.cat; caterina.sole@uab.cat; elia.tena@uab.cat; digna.couso@uab.cat

 
View low-bandwidth version