El professor Alfons Perona analitza la mobilitat urbana en una entrevista al diari Tot Sant Cugat
Alfons Perona, professor de l’àmbit de Prevenció i Seguretat Integral de l'Escola FUAB Formació, ha estat entrevistat pel diari Tot Sant Cugat, on ha compartit la seva perspectiva sobre els reptes de la mobilitat urbana contemporània que ha d’afrontar la seva ciutat.
19/09/2031
En un context on la sostenibilitat i la qualitat de vida a les ciutats són temes de debat, Alfons Perona, advocat, consultor i professor de l’àmbit de Prevenció i Seguretat Integral UAB, adverteix que la introducció de vehicles elèctrics no constitueix, per si sola, una solució eficaç a la crisi de mobilitat que afronten les nostres àrees metropolitanes. Ho comenta a una entrevista amb el periodista Bernat Bella pel diari Tot Sant Cugat.
En l'entrevista, Perona subratlla que, tot i que el cotxe elèctric presenta avantatges mediambientals en comparació amb els vehicles de combustió, la seva proliferació no aborda qüestions fonamentals com la congestió del trànsit o la falta d'espais accessibles i segurs per a vianants i ciclistes. "La solució no és simplement substituir un tipus de vehicle per un altre, sinó repensar la nostra relació amb l'espai urbà", afirma.
En aquest sentit, posa d’exemple els diferents hàbits que tenen els santcugatencs/ques que, per una banda, baixen a Barcelona en tren i s’hi desplacen en transport públic, mentre que per les diferents àrees urbanes del municipi ho fan en cotxe. “Pot ser per costum, perquè no hi ha transport públic” (...) “el pla de mobilitat ha de servir per fer una foto de la situació actual i preveure l'evolució per planificar la ciutat,” afegeix.
Bernat Bella, el periodista que l’entrevista, comenta que el trànsit i la mobilitat apareixen com a temes centrals en tots els Observatoris Sociològics. Un comentari que dona peu a la queixa de Perona: “s'ha de tenir en compte el perfil sociocultural dels residents a Sant Cugat. La gent es queixa del trànsit, però no deixa el cotxe ni camina.” El professor destaca la necessitat d'implementar polítiques que fomentin el transport públic eficient i accessible, així com la mobilitat activa, que inclou caminar i l’ús de la bicicleta. També fa una crida a la creació d'entorns urbans més amables, amb menys dependència del cotxe i més enfocats en el benestar de la comunitat.
El professor conclou que el debat sobre la mobilitat sostenible ha de ser integral, implicant una col·laboració activa entre administracions públiques, urbanistes i ciutadans per desenvolupar solucions innovadores que realment millorin la qualitat de vida a les nostres ciutats. “Hem passat una època d'actuacions en la mobilitat que són més de màrqueting polític que no efectives. Anar fent petites actuacions sense tenir una visió global no funciona”, critica Perona. Un reclam que és repetit des del sector, des de fa anys.
Podeu llegir aquí l'entrevista completa al diari Tot Sant Cugat i conèixer l’opinió de Perona pel que fa a les noves normatives i usos dels patinets, patinets elèctrics, bicicletes i la figura del vianant.
Fotografia: Tot Sant Cugat