Nova guia per a la introducció dels ODS i la Justícia Global a les memòries de grau
Les universitats afronten reptes globals, com el canvi climàtic, les desigualtats socials i la digitalització de la societat. En aquest context, la universitat té l’oportunitat de liderar en innovació educativa mitjançant la integració transversal i efectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible en els diversos programes acadèmics, en el marc de la cooperació i educació per a la justícia global. Aquesta nova guia, elaboradora per la Fundació Autònoma Solidària, dona pautes sobre com incorporar els ODS i la justícia global a les memòries de graus i màsters universitaris.
.jpg)
Amb aquesta finalitat, i en resposta amb el Reial Decret 822/2021, que estableix que els estudis universitaris han d’alinear-se amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030, s’ha dut a terme una anàlisi per identificar àrees concretes on es pugui incorporar el treball entorn dels ODS dins la UAB. Com a resultat, s’ha creat una guia per facilitar la incorporació dels ODS i la justícia global a les memòries de graus i màsters universitaris.
Aquesta guia, elaborada per Xènia Galvadà per encàrrec de la Fundació Autònoma Solidària en el marc del projecte Pluriversitat, la col·laboració de la Facultat de Ciències Polítiques i el suport de l’Ajuntament de Barcelona, sorgeix de la necessitat d’aplicar els ODS de manera estructurada en les disciplines acadèmiques de la universitat. La guia pretén oferir eines pràctiques i aplicables al professorat universitari de la Universitat Autònoma de Barcelona per implementar els eixos principals del Reial decret 822/2021 i incorporar el marc de justícia global i drets humans a la docència.
El document s'estructura en diverses seccions. En primer lloc, contextualitza la justificació d’aquesta guia i el context normatiu. En segon lloc, analitza els diversos marcs de referència que relacionen els ODS amb l’educació universitària, abordant també la Justícia global com a marc transversal, la sostenibilitat i la perspectiva de gènere, entre d’altres. Seguidament, s’especifica l'adaptació de les memòries en tres dimensions clau: competències i resultat d’aprenentatges, continguts i metodologies i avaluació. Finalment, proposa un itinerari amb el pas a pas per a una aplicació integral dels ODS a les sessions acadèmiques. Per tant, aquesta guia ofereix eines pràctiques perquè esdevingui una eina per promoure una universitat compromesa amb la sostenibilitat i la justícia global.