Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

"No és tan important la idea de negoci com tenir un bon equip"

25 jul. 2016
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El Programa Universitat-Empresa de pràctiques externes per a estudiants d'ADE i d'Economia arriba enguany a la 26a edició. El 20 de juliol, a Cornellà de Llobregat, va tenir lloc l'acte de lliurament de mencions als participants. Miguel Vicente hi va oferir la xerrada "Emprender y la disrupción digital".
Miguel Vicente
L'empresari Miguel Vicente va oferir la xerrada "Emprendre i la disrupció digital" a l'acte de lliurament de mencions als alumnes la vint-sisena edició del Programa Universitat-Empresa (PUE), que va tenir lloc el 20 de juliol, al Museu de les Aigües de Cornellà de Llobregat. El PUE és un programa de pràctiques externes supervisades per un tutor a empreses i institucions per als estudiants dels graus d'Administració i Direcció d'Empreses i d'Economia. Aquest curs, 14 dels 80 participants han realitzat les pràctiques a empreses estrangeres. A més, el 85% dels estudiants que han finalitzat el PUE han aconseguit ja una col·locació professional per al proper curs.

A l'acte, a més de la mencions PUE, van ser lliurats també els premis als millors treballs de fi de grau d'Economia i ADE. En la seva intervenció, Antoni Serra Ramoneda, professor del Departament d'Empresa i president del jurat dels premis, va destacar la "qualitat excel·lent" dels treballs presentats. Per la seva banda, el degà de la Facultat d'Economia i Empresa, Diego Prior, va animar els estudiants titulats a integrar-se en la Comunitat Alumni de la facultat (CAFEE). I la rectora de la UAB, Margarita Arboix, va mostrar el seu agraïment a l'equip i a les empreses que fan possible el PUE i va emfatitzar el compromís de la UAB per enfortir la transferència de coneixement i fomentar la iniciativa emprenedora, tot animant els estudiants a inspirar-se en casos d'èxit com el de Miguel Vicente.

Al llarg de la seva trajectòria, vostè ha participat en la creació de diverses empreses.

La meva primera experiència com a emprenedor va ser LetsBonus. Després vam crear Antai Venture Builder, que és una fàbrica de start-ups en la qual vam crear una o dues companyies l'any i coemprenem amb altres emprenedors per llançar projectes que vam escalar a nivell internacional. D'aquí han sorgit companyies com Wallapop, CornerJob, Deliberry, Glover, etc.

Què és una empresa venture builder?

Després de la meva primera experiència, vaig veure que el que m'agrada és seguir emprenent, així que vaig pensar: ho farem creant un equip que ens ajudi a identificar models de negoci i a llançar-los conjuntament amb un petit fons que ens ajudi a escalar els projectes ràpidament i amb una xarxa de partners internacionals. Així va sorgir Antai i ha estat una experiència tremendament positiva: ara, Antai té presència ara a més de deu països.

Com funciona?

Som un equip d'identificació d'oportunitats. Incorporem talent als projectes i els escalem. Tenim també un fons, Media Digital Ventures, amb el què donem suport a start-ups creades per altres emprenedors com a objectiu financer i com a business angels -coinvertint amb altres fons de capital risc-, però no és l'activitat principal d’Antai.

Parli'm de la figura del business angel.

És un inversor que aposta, a les fases primerenques, per emprenedors o per companyies creades per un emprenedor tot fent una inversió a canvi d'una participació a la companyia.

Al conjunt de la societat, prolifera la figura de l'emprenedor?

S'ha fet un esforç des de totes les parts de l'ecosistema per donar a conèixer el món emprenedor i hi ha la sensació que és una bona oportunitat per al talent, per a la inversió i per a la generació de riquesa i d'ocupació.

El més complicat ha de ser l'obtenció de vies de finançament...

Sí, però avui hi ha moltes xarxes de business angels -algunes, associades a universitats, escoles de negocis o col·legis professionals- que estan sent molt actives. Avui en dia, molts dels bons projectes amb bons equips reben finançament.

Quins factors fan que una idea de negoci acabi tenint èxit?

Per a mi, no és tan important la idea com l'equip. Més que en grans idees, crec en bons equips que porten a terme idees amb èxit. Si un model de negoci, en un primer moment, no compleix amb les expectatives esperades, un bon equip és capaç de pivotar i enfrontar-se a les dificultats, perquè sempre hi ha un camí. No hi ha models de negoci bons i dolents sinó equips bons i dolents que els porten a terme.

Com ha incidit la crisi d'aquests anys en la iniciativa emprenedora? Ha disminuït per la incertesa, per la conjuntura econòmica desfavorable?

No, al contrari. Si comparo com és l'ecosistema ara amb el que hi havia quan jo vaig començar, el 2009, crec que tots els actors estan sent molt més actius, és més fàcil incorporar talent, hi ha moltes més vies de finançament, hi ha més inversors privats disposats a finançar les primeres fases... Barcelona està en un bon moment des del punt de vista de la inversió en start-ups.

El sentit emprenedor és extensible a tots els universitaris, de qualsevol àmbit acadèmic?

Per descomptat. Avui dia, la innovació es dóna a tots els sectors. Jo crec, a més, en els equips que provinguin de backgrounds i formacions diferents i que puguin sumar capacitats diverses.

Quins consells li donaria a un estudiant que vol portar endavant una idea de negoci?

Passió i molta feina. Has de perseguir els teus somnis i, per a això, cal constància i no desanimar-se pel camí.

Dins de