Especialistes aborden el tema «ja present» de la conducció autònoma en un congrés a la UAB
Els dies 6 i 7 de juny, l'Escola de Prevenció i Seguretat Integral (EPSI) de la UAB organitza el Congrés Internacional sobre Conducció Autònoma i Seguretat Jurídica del Transport, en el marc d'un projecte de recerca homònim finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats que compta amb el professor Eliseo Sierra com a investigador principal. Els ponents abordaran des de punts de vista legals, socials i ètics un tema que, com ha afirmat la directora de l'Escola de Prevenció i Seguretat Integral, de l'Escola FUAB Formació, Montserrat Iglesias, apunta al futur però «ja és present» entre nosaltres.
Segons Iglesias, que ha intervingut en la inauguració del congrés, el fet que vehicles puguin circular de manera autònoma, fins fa poc temps inimaginable, ha suscitat la «il·lusió de reduir els accidents de trànsit» entre altres hipòtesis, però planteja alhora dubtes i reptes en aspectes com ara, justament, la seguretat. «Ha de romandre la intel·ligència humana darrera de la intel·ligència artificial?», ha reflexionat. La qüestió de la conducció autònoma té també dimensions jurídiques, ètiques i fins i tot de planificació urbana, com ha explicat la directora de l'EPSI, que ha anunciat que, al llarg del congrés, els experts tractaran sobre multitud de recerques i experiències relacionades amb aquesta nova realitat.
El primer panel del congrés ha versat sobre ètica i drets fonamentals davant de la conducció autònoma, un tema directament relacionat amb el desenvolupament de la intel·ligència artificial i la seva incidència en la intimitat i la protecció de dades. En aquest sentit, el professor de dret
constitucional de la UAB José Carlos Remotti ha subratllat que el cotxe autònom estarà connectat a la xarxa de telecomunicacions, a la infraestructura viària i a altres vehicles i que circularà una gran quantitat d'informació sobre desplaçaments, agenda de contactes o dades biomètriques.
Remotti, a més, ha valorat que el cotxe autònom serà «un hub de múltiples activitats» i el fet de traslladar persones serà només una de les seves funcions, tot fent un símil amb l'evolució que ha viscut la telefonia mòbil. Al mateix primer panel, Lela Janashvili, professora de la Universitat de Tbilisi, ha dissertat sobre la regulació de la protecció de dades i la circulació viària a Geòrgia i Jorge Ortega, professor de dret mercantil de la UAB, ha tractat sobre la necessitat d'un codi ètic homologat.
El congrés continuarà avui amb altres panels sobre planificació i controls administratius dels cotxes autònoms, responsabilitat penal i civil derivada de l'ús de cotxes autònoms, el règim d'assegurances dels cotxes autònoms i el risc d'atacs cibernètics. El dia 7 al matí es desenvoluparan els dos últims panels del congrés sobre aeronaus no tripulades i mobilitat aèria urbana i sobre regulació, seguretat i assegurances al voltant dels vaixells autònoms.
La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible
- Indústria, innovació i infraestructures
- Ciutats i comunitats sostenibles