El Campus Ítaca, guardonat per la seva lluita contra l'abandonament escolar dels joves
El projecte Campus Ítaca -que aborda l'abandonament escolar prematur en els joves que es troben en situació de vulnerabilitat- que duu a terme la UAB, en col.laboració amb Santander Universitats, des de fa 18 edicions, ha estat guardonat per l'Alto Comisionado contra la Pobreza Infantil en la primera edició dels ‘Premios Rompe el círculo’, amb els quals s'han reconegut organitzacions o persones que han aconseguit canvis substancials en la lluita contra la pobresa infantil.
Al llarg de les divuit edicions del Campus Ítaca s'hi han beneficiat 6.433 nois i noies.
El projecte Campus Ítaca -que aborda l'abandonament escolar prematur dels joves, des de fa 18 edicions- el duu a terme la UAB a través de la Fundació Autònoma Solidària (FAS), i prèviament a través de l'ICE, amb la col.laboració de Santander Universitats. El projecte ha estat guardonat per l'Alto Comisionado contra la Pobreza Infantil en la primera edició dels "Premios Rompe el círculo’, amb els quals es reconeixen organitzacions, empreses i persones que han aconseguit canvis substancials en la lluita contra la pobresa infantil a l'Estat espanyol.
La cerimònia de lliurament dels premis "Rompe el Círculo" va tenir lloc el dimarts, 14 de juny, al Museu Reina Sofía de Madrid, amb l'assistència del ministre d'Inclusió, Seguretat i Migracions, José Luis Escrivá, i de l'alt comissionat contra la Pobresa Infantil, Ernesto Gasco. La cerimònia fou retransmesa per Ràdio Televisió Espanyola.
El politòleg i consultor Nacho Corredor va ser l'encarregat de lliurar el Premi a la UAB i Santander Universidades "a la millor innovació acadèmica a un programa destinat a combatre l'abandonament educatiu prematur en infància que es troba en situació de vulnerabilitat". El van recollir la Secretària General de la UAB, Esther Zapater -a la qual va acompanyar a l'acte el director de la FAS, Jordi Prat-, juntament amb Susana García Espinel, directora de Santander Universitats. A més, es van reconèixer institucions i persones com ara en Pau Gasol, la Fundació la Caixa, la Fundació Rafa Nadal, la Fundació Inspiring Girls o la Fundació Secretariat Gitano, entre d'altres.
L'objectiu d'aquests premis és aportar reconeixement social a aquestes bones pràctiques, identificant aquelles que hagin tingut més impacte, que siguin disruptives o innovadores, que hagin creat coneixement o comunicat aquesta causa de la millor forma, i identificar aquelles persones individuals que actuïn com a agents canvi en la lluita contra la pobresa infantil.
Els premiats han estat: Premi a la millor iniciativa social: Fundación Secretariado Gitano i Fundación Inspiring Girls; Premi a la millor iniciativa corporativa: Fundació “la Caixa”; Premi a la millor innovació acadèmica: Universitat Autònoma de Barcelona i Santander Universidades; Premi a la millor iniciativa cultural: Asociación Garaje; Premi a la millor iniciativa de desenvolupament d'estils de vida saludables durant la infància: Fundación Rafa Nadal; Premi al compromís personal: Pau Gasol; Premi a la millor iniciativa solidària impulsada pels menors de 18 anys: Consejo Municipal de Infancia y Adolescencia de Logroño; Premi especial del jurat: Comunitaria de Servicios a Comunidades SL.
El jurat dels premis "Rompe el círculo" ha estat format per Luisa Carcedo, diputada, exministra de Sanitat i exalta comissionada contra la Pobresa Infantil; Marc Tur, atleta olímpic; Carolina Martínez, directora de comunicació del Club de Malasmadres; Elena Ruiz, presidenta del Consejo de la Juventud de España; Almudena Cid, gimnasta olímpica i actriu; Nacho Corredor, politòleg, escriptor i tertulià; Belén Gualda, presidenta de la Sociedad Estatal de Participaciones Industriales (SEPI); i Ernesto Gasco, alt comissionat contra la Pobresa Infantil.
L'abandonament escolar prematur, un repte majúscul
Al llarg de les 18 edicions del Campus Ítaca ja s'hi han beneficiat un total de 6.433 nois i noies. Els joves que van participar en la promoció 2015 del Campus Ítaca indiquen que en un 88,7% han aconseguit acabar els estudis postobligatoris i que un 44% d'ells han acabat accedint a la universitat.
El Campus Ítaca aborda l'abandonament escolar prematur, un repte majúscul a Catalunya, que afecta el 17,6%, ja que l'obtenció d'un títol postobligatori es considera un requisit per a la inclusió sociolaboral i un punt clau per sortir del cercle de la pobresa. Preocupats per aquesta situació, des del 2004 la UAB i el Santander Universidades, com a part de la seva RSC, van impulsar el Campus Ítaca. Neix l’any 2004, quan Lluís Ferrer i Caubet –llavors rector de la UAB-, inspirant-se en el projecte Summer Academy de la Universitat de Strathclyde (Escòcia), va decidir implementar un projecte similar amb l’objectiu de reduir l’abandonament escolar prematur i acostar l’alumnat a la Universitat. A partir d’aquí, aquest projecte va ser organitzat des del 2004 fins al 2014 per l’Institut de Ciències de l’Educació. Des de l’edició de 2015, la Fundació Autònoma Solidària és l’encarregada de l’organització i la gestió del programa.
El programa, que es duu a terme al campus de Bellaterra, organitza cada estiu dos torns de set dies cadascun de durada, durant els quals es fan activitats acadèmiques dinamitzades per professorat universitari, combinades amb activitats ludicoesportives, acompanyats per un monitor/a que, alhora, és estudiant universitari, i que té el rol referent del grup. El perfil de participants és el de joves de 3r d'ESO (60% de noies davant d'un 40% de nois) amb rendes familiars baixes, amb capacitat per als estudis però amb resultats discrets i els progenitors dels quals no tenen estudis universitaris.
El programa es complementa amb una convocatòria de beques salari Ítaca-Santander Universidades per poder realitzar estudis de grau a la UAB, oberta als centres educatius participants del programa i que actualment beca 80 estudiants de grau. El projecte és possible gràcies al compromís de la UAB. que mobilitza personal docent i investigador de 12 facultats; la Fundació Autònoma Solidària (FAS), que gestiona el projecte; 20 ajuntaments propers a la UAB; 60 instituts públics de secundària, i de Santander Universitats, que finança la major part del cost del projecte.
La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible
- Reducció de les desigualtats
- Fi de la pobresa