Activistes per l'erradicació de la MGF intervenen al Parlament Europeu
El passat 7 d’abril, el Parlament Europeu de Brussel·les va acollir l’acte de cloenda del projecte Changing Attitude Plus (CHAT Plus). La trobada, en la qual hi va participar la FAS, va reunir entitats, representants institucionals i joves agents de canvi de Catalunya, Països Baixos, Irlanda, Itàlia i Portugal, amb l’objectiu de presentar les conclusions i aprenentatges derivats de dos anys de treball centrat en sensibilització, la formació i la incidència per a la prevenció i l’abandonament de la Mutilació Genital Femenina (MGF).

La Fundació Autònoma Solidària (FAS) va participar en aquesta intervenció amb la representació de Rosana Carvalho, tècnica de Cooperació i EpJG, i de les joves activistes Àngela Reyes, Gal·la Gavilan, estudiants del grau d’estudis socioculturals de Gènere de la UAB i Bintou Mballo, actriu i activista, compromeses amb la lluita contra la MGF que han col·laborat amb el projecte duent a terme diverses activitats de sensibilització tant a la UAB com al territori.
L’acte de cloenda va comptar amb la presència de representants polítics, organitzacions Internacionals i xarxes de dones compromeses amb aquesta causa. L’objectiu principal va ser presentar les conclusions extretes després de dos anys de treball en la sensibilització, formació i incidència contra la Mutilació Genital Femenina (MGF), destacant així, diferents estratègies i propostes per enfortir la lluita contra la mutilació genial femenina en l’àmbit europeu.
La jornada es va obrir amb els discursos de les eurodiputades Alessandra Moretti, membre del partit democràtic italià i amfitriona de l’esdeveniment, Hélen Fritzon, del partit socialdemòcrata Suec i Carolina Morace, del partit italià Movimiento 5 Estrellas, així com representants de la societat civil, com End FGM European Network i Action Aid, Diaspora Vote i AEGEE Brussels. Tot seguit, es van presentar els plans d’acció de les organitzacions col·laboradores Fundazione Alberto della Vita (Itàlia), Himilio (Països Baixos), Akidwa (Irlanda), Associação para o Planeamento deFamilia (APF-Portugal) i la Fundació Autònoma Solidària (FAS) que ha liderat iniciatives de sensibilització, formació i incidència que han involucrat estudiants, professors i personal tècnic de la UAB, així com a joves del territori, activistes de les comunitats afectades per la MGF i organitzacions que actuen contra aquesta pràctica.
Durant la intervenció de les representants de la FAS, es va destacar la importància de reconèixer la MGF com un problema global, i es va posar èmfasi en la necessitat de donar protagonisme a les dones de les comunitats afectades:
“Tenim la responsabilitat de preguntar-nos constantment com hem de participar en aquest moviment per assegurar-nos que no estem en un lloc que no ens pertany. Les dones de les comunitats afectades han de ser les líders, s'han d'escoltar les seves veus i tenir en compte les seves experiències. Creiem que aquesta és l'única manera de tenir un impacte significatiu i ètic.”. Àngela Reyes, Bintou Mballo i Gal·la Gavilan, joves agents de canvi del projecte Chat Plus.
Les joves van relatar la seva participació del projecte, des de les sessions informatives fins a la creació de materials comunicatius, com un còmic i un vídeo per a xarxes socials. A més, van reivindicar la necessitat de garantir recursos econòmics per facilitar una participació juvenil efectiva en iniciatives socials com aquesta.
D’altra banda, Rosana Carvalho va presentar les conclusions extretes pel context català i espanyol, i va declarar la preocupació profunda per la manca quasi absoluta de formació sobre MGF entre els futurs professionals en els àmbits educatiu, social i sanitari.
Una de les accions principals impulsades per la FAS ha estat el desenvolupament d’una Guia per a la formació i sensibilització sobre la MGF. Així mateix, es va fer èmfasi en la necessitat d’enfortir la recerca per oferir respostes informades, i en la importància d’abordar la MGF des d’una perspectiva antiracista i decolonial.
“La lluita contra la MGF no es pot utilitzar com a excusa per a la reproducció del racisme i per a la criminalització de les migrants. Tenim un llarg camí per al davant que només serà satisfactori si incorporem realment el feminisme antiracista i descolonial”. Rosana Carvalho, tècnica de Cooperació i EpJG de la FAS.
L’acte de cloenda del projecte CHAT Plus va suposar un punt culminant en el transcurs de dos anys de treball col·laboratiu i compromès per erradicar la MFG a Europa. Les conclusions presentades i les propostes formulades delimiten el camí per continuar treballant en la prevenció, el suport de les víctimes i la sensibilització en aquesta pràctica amb una mirada centrada en els drets humans i la justícia racial i de gènere.