L'ICTA-UAB acollirà una escola formativa sobre pobresa energètica
L'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) acollirà la primera Escola de Formació sobre Mobilització de dades per a la investigació i acció de la pobresa energètica, del 3 al 7 de juny. La data límit per a la presentació de sol·licituds és l'1 de maig de el 2019.

L'investigador de ICTA-UAB Sergio Tirado és el coordinador principal de l'escola de formació, organitzada per ENGAGER (Pobresa energètica europea: Agenda de creació conjunta i innovació en el coneixement). ENGAGER és una xarxa de recerca finançada a través de l'esquema de Cooperació Europea en Ciència i Tecnologia (COST). Està adreçada a desenvolupar i enfortir una comunitat internacional d'investigadors i professionals centrats en combatre la pobresa energètica, una situació que generalment es manifesta per la incapacitat de garantir els nivells adequats dels serveis d'energia domèstica (com calefacció, il·luminació, refrigeració, electrodomèstics).
Durant molt de temps, la investigació sobre la pobresa energètica ha girat al voltant de metodologies i indicadors de quantificació. Les mètriques han estat i són instrumentals per al reconeixement social i institucional de la pobresa energètica. Posen en primer pla els problemes de la manca d'energia domèstica i, tal com demostra la història dels indicadors oficials de pobresa de combustibles al Regne Unit, donen forma als debats públics i a l'acció política. A la UE, l'Observatori Europeu de la Pobresa Energètica (EPOV) està establint les bases per a l'establiment de marcs comuns de mesurament que donin resposta a la legislació europea que aviat inclourà l'obligació per als Estats membres d'informar periòdicament sobre les seves taxes nacionals de pobresa energètica. La institucionalització dels indicadors seleccionats ha tingut lloc en paral·lel a la multiplicació d'enfocaments de mesurament alternatius, sovint crítics i conflictius entre si. Tots aquests esforços s'han basat principalment en fonts de dades estadístiques nacionals com l'Enquesta de Pressupost Familiars o l'Enquesta d'Ingressos i Condicions de Vida que ofereixen mostres sòlides de dades representatives a escala de la UE, nacional i subnacional.
Els indicadors han impulsat l'acció col·lectiva al voltant de temes d'energia assequible, injustícia energètica, dret a l'energia i altres fonts de reivindicació i descontent relacionades amb l'accés inadequat als serveis d'energia nacionals. Els activistes i les organitzacions de la societat civil sovint depenen dels indicadors de pobresa energètica disponibles per recolzar les seves reivindicacions i demandes.
Però també participen en la recopilació de dades pròpies per omplir els buits existents en les estadístiques disponibles, comprendre millor les realitats locals o donar llum sobre assumptes que els investigadors i les oficines d'estadística no han identificat com a rellevants. El resultat és una gran quantitat de fonts de dades no convencionals, moltes de les quals encara estan disperses i no reconegudes.
Sovint compilats a través d'estratègies de mostreig intencional, aquests conjunts de dades no sempre compleixen amb el mostreig aleatori i els criteris de representativitat estadística. No obstant això, en absència d'altres fonts, són l'única forma disponible per a informar sobre temes no reconeguts amb un nivell d'actualitat i realisme sense precedents. Totes aquestes fonts d'informació sovint no mapejades ni explotades tenen un potencial considerable per a fins de comunicació, per desencadenar el diàleg públic i per aprofitar l'acció renovada de la pobresa energètica pública. Es connecten amb nous enfocaments d'investigació, com el crowdsourcing científic i la ciència ciutadana, orientats a formes més participatives i democràtiques de coproducció del coneixement.
L'escola de formació ENGAGER de Barcelona té com a objectiu desenvolupar habilitats per mapejar, avaluar i fer ús de fonts de dades no convencionals i no estructurats; i proporcionar eines per aprofitar el potencial de les dades sense explotar per millorar la recerca, la comunicació i l'acció sobre la pobresa energètica.
Elegibilitat i despeses
Els participants elegibles han de pertànyer a un programa d'investigació oficial com a estudiant de doctorat o becari postdoctoral. També poden ser empleats per, o afiliats a, una institució, organització o entitat legal que tingui una associació clara amb la investigació que realitza. Als participants seleccionats se'ls reemborsaran les despeses generals de viatge, allotjament i estada després de l'assistència i la finalització de l'escola de formació.
Criteris d'aplicació i procediment
Se seleccionarà un màxim de 20 participants dels països COST en funció dels seus antecedents i la rellevància del seu treball. El procediment de selecció també considerarà els principis de la política d'inclusió de COST: equitat de gènere, distribució geogràfica i etapa professional. Es donarà prioritat als participants dels Països Objectiu d'Inclusió i els investigadors que estiguin a la primera etapa de la seva carrera. Seran benvingudes les sol·licituds d'organitzacions de la societat civil amb un perfil de recerca aplicada.
Els sol·licitants han de presentar un CV breu, la rellevància de la seva recerca o activitat professional pel que fa als objectius de l'Acció COST (especialment per als grups de treball 2 i 3 de ENGAGER) i un tema o estudi de cas de la seva elecció per al curs pràctic planificat de l'escola de formació. Poden fer-ho a través d'aquest formulari de sol·licitud en línia. La data límit per a les sol·licituds és l'1 de maig de 2019. Esperem notificar als participants seleccionats abans del 6 de maig de el 2019.
Envieu un correu electrònic a sergio.tirado@uab.cat si té alguna pregunta o suggeriment.
Treball pràctic
Es demanarà als participants que proporcionin per avançat un tema d'investigació i/o acció sobre la pobresa energètica amb el qual treballar durant l'escola de capacitació. Idealment, aquests seran problemes reals o casos amb els quals l'aprenent està tractant actualment o està planejant estudiar en la seva investigació o activitat professional. Es facilitarà temps per treballar en aquests i posar en pràctica els coneixements i habilitats adquirits a l'escola de formació. Els participants tindran l'oportunitat de fer una breu presentació del seu treball l'últim dia de l'escola.
Més detalls sobre l'escola es poden trobar aquí.