Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB)

10 bretxes de gènere, 10 maneres de tancar-les

10 feb. 2025
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La bretxa de gènere [en la ciència] és real. Tot i els importants avenços, la desigualtat de gènere continua afectant dones i nenes en diversos camps, especialment en la ciència. Des del finançament al lideratge, des del reconeixement a la cultura del treball, les dones a la ciència s'enfronten a barreres en totes les etapes.

MEME GENDER GAP ICTA_UAB

En aquest Dia de la Dona i la Nena a la Ciència, és essencial reflexionar no només sobre els reptes a què ens enfrontem, sinó també sobre les mesures que podem prendre per crear oportunitats més equitatives per a les dones en la recerca i l'educació. Aquest post destaca 10 bretxes de gènere clau a les disciplines STEM i ofereix formes pràctiques per ajudar a tancar-les, garantint un futur més inclusiu i divers per a la ciència.
 

1. Bretxa de representació

Arreu del món, les dones representen només el 33% dels investigadors, i la seva representació en llocs acadèmics superiors baixa al 15% o menys en alguns camps. Font: Comissió Europea, 2021

Què podem fer? Introduir programes de tutoria i polítiques de contractació centrades en l'equitat per donar suport a la progressió professional de les dones, per exemple, les que respecten els principis DORA i les eines GEAR.

meme gap 1
 

2. Bretxa d'accés

Arreu del món, les noies tenen 3 vegades menys probabilitats de cursar carreres STEM. Les normes socials, els estereotips i la manca d'estímul descoratgen la seva participació.
Font: UNESCO’s Cracking the Code: Girls’ Education in STEM 2017  i el World Bank 2020.

Què podem fer? Implementar un ensenyament sensible al gènere i campanyes de models de conducta que mostrin dones d'èxit en la ciència a les escoles de primària i secundària i a les llicenciatures.

MEME GAP 2
 

3. Bretxa de la cultura de la cura

Les responsabilitats de cura de persones recauen desproporcionadament en les dones, i a dia d'avui, el 43% de les científiques declara haver patit retrocessos a la seva carrera a causa d'obligacions familiars. Als departaments i instituts, les funcions dels comitès de Diversitat, Equitat i Inclusió i els seus equivalents solen recaure en les dones, cosa que redueix la seva dedicació a les tasques i projectes científics. Font: Nature Careers Survey, 2021. 

Què podem fer? Garantir polítiques de baixa parental remunerada tant per a dones com per a homes, i introduir horaris de recerca flexibles i acords per als cuidadors, més enllà del període oficial de baixa parental. Valorar les responsabilitats en comitès i altres funcions de lideratge acadèmic o de creació de comunitat en la contractació i l'avaluació del professorat.

MEME GAP GENDER ICTA_UAB

 

4. Bretxa "fuites a la canonada"

Les dones tenen dues vegades més probabilitats d'abandonar les carreres STEM, segons indica una enquesta realitzada als EUA, citant la manca de tutoria, la cultura excloent i l'assetjament.

Què podem fer? Crear i aplicar sistemàticament polítiques contra l'assetjament i invertir en xarxes de tutoria i estratègies de desenvolupament professional per a les dones a totes les etapes de la seva carrera. Involucrar i animar les dones a assumir un paper de lideratge a les subvencions al principi de la seva carrera.

MEME GENDER GAP ICTA_UAB

 

5. Bretxa salarial i de finançament

A tot el món, les greus diferències salarials existeixen des del moment en què els llicenciats entren al mercat laboral. Als camps STEM, el primer any les dones guanyen, de mitjana, un 23% menys que els homes. En els quatre anys de carrera següents, la bretxa augmenta fins al 25%. Les dones també obtenen 4 vegades menys beques de recerca, cosa que limita les oportunitats de dur a terme investigacions noves a gran escala i ben recolzades. Font: UNESCO in action for Gender Equality, 2020-2021 and Gender pay gaps across STEM fields of study i European Commission “She Figures” 2021

Què podem fer? Els finançadors poden adoptar revisions cegues de les subvencions i establir quotes per a una assignació equitativa del finançament.

MEME GENDER GAP ICTA_UAB
 

6. Bretxa al lideratge

A la UE, només el 26% dels llocs directius estan ocupats per dones, i aquesta representació baixa a menys del 15% a les disciplines STEM, cosa que reflecteix una greu falta de lideratge femení en la ciència i el món acadèmic. Font: European Commission “She Figures” 2021.

Què podem fer? Establir per mandat quotes de lideratge equilibrades entre homes i dones, i oferir formació en lideratge i incentius per ocupar llocs directius a les investigadores que es trobin a la fase inicial i intermèdia de la seva carrera.

GENDER CAP ICTA_UAB MEME
 

7. Bretxa a la publicació

A la UE, el nombre d'homes autors supera el de dones autores a totes les fases de la carrera acadèmica. La proporció entre dones i homes com a autors és especialment evident als camps STEM, on amb el temps, la proporció entre dones i homes pel que fa a autors actius passa de 0,8 a 0,5, cosa que redueix la seva visibilitat en la ciència. Les dones també són autores corresponents a la meitat de les publicacions de recerca. Font: European Commission “She Figures” 2021

Què podem fer? Establir més beques de premis científics i recompenses de progressió professional centrades en les dones i destacar les seves contribucions als mitjans de comunicació mundials.

GENDER GAP ICTA_UAB
 

8. Bretxa al reconeixement

Des de l'any 1901, només el 4% dels Premis Nobel a disciplines STEM s'han concedit a dones. Per cada 10 patents d'homes, només una és de dones. Font: European Commission “She Figures” 2021

Què podem fer? Establir més beques de premis científics i recompenses de progressió professional centrades en les dones i destacar les seves contribucions als mitjans de comunicació mundials.

GENDER GAP ICTA-UAB
 

9. Bretxa en els problemes i perspectives de les dones

La investigació mèdica i ambiental no sol tenir en compte les diferències entre sexes, i per això la salut i altres necessitats o experiències de les dones no s'estudien ni financen suficientment. Font: La investigación en medicina debe incluir el 50% de personas de cada sexo 

Què podem fer? Obligar a incloure dades desglossades per sexe en tots els estudis i ampliar el finançament de la investigació específica centrada en la dona o el gènere.

GENDER GAP ICTA_UAB
 

10. Bretxa interseccional


En estudis realitzats als EUA, les dones de color representen menys del 2% del professorat titular a les STEM, enfrontant-se a prejudicis racials i de gènere agreujats. Al Regne Unit, hi havia menys de 30 professores d'ascendència afrocaribenya d'un total de 18.000. Molts països ni tan sols recullen aquestes dades. Font: National Academy of Sciences, Engineering, and Medicine (2020). National academies press. And Where are the Black Female Professors in Europe? 

Què podem fer? Finançar beques per a investigadors de color o per a la investigació sobre qüestions intersectorials; contractar activament investigadors de color en tots els camps i nivells professionals; crear i aplicar plans de desenvolupament professional i tutoria que donin suport als investigadors de color; treballar amb les escoles de primària i secundària en àrees on hi han un volum important d'aquestes minories i amb els departaments de pregrau per reclutar estudiants de minories per a carreres científiques.

GENDER GAP ICTA-UAB

 

Aquest post ha estat elaborat per Ana Cañizares i liderat per Isabelle Anguelovski, responsable de Diversitat de Gènere i Benestar a l'ICTA-UAB i qui va liderar el llançament del Pla d'Equitat de Gènere com a part del nostre compromís amb la qualitat de gènere a l'institut.

Assegura't de veure els nostres posts al respecte a Instagram, Twitter i Bluesky, i uneix-te a la conversa a les xarxes socials usant el hashtag #WomenInScienceDay.

 

Dins de