The UAB involved in seven Horizon Europe projects of the Culture, creativity and inclusive society cluster
The UAB has received funding for seven projects under the Horizon Europe programme, within the Culture, creativity and inclusive society cluster, aimed at strengthening Europe’s democratic values.
El Clúster 2: Cultura, creativitat i societat inclusiva de la convocatòria de finançament de recerca Horizon Europe finançarà amb un total de 20.642.575 € set projectes de recerca en què participa la UAB, un d’ells liderat per la Universitat. D’aquest import, 2.053.960 € finançaran directament la recerca que es desenvoluparà a la UAB.
L’objectiu de la convocatòria del Clúster 2 és enfortir els valors democràtics europeus, inclosos l’estat de dret i els drets fonamentals, la salvaguarda del nostre patrimoni cultural i la promoció de transformacions socioeconòmiques que contribueixin a la inclusió i el creixement. El finançament incentiva projectes en àmbits d’intervenció en democràcia, patrimoni cultural, i transformacions socials i econòmiques.
Els projectes concedits són els següents:
SWINS (Sustainable Wellbeing through Investment in Social Services) desenvolupa eines per a avaluar els rendiments econòmics i socials de les inversions en serveis socials al llarg de la vida. Explora escenaris polítics alternatius per millorar les capacitats humanes i impulsar els ingressos, l’ocupació i el creixement. SWINS dona suport a la transició sostenible de la Unió Europea integrant la recerca interdisciplinària en marcs institucionals i promovent un enfocament basat en els drets per repensar els serveis socials. El projecte és un consorci liderat per la professora del Departament de Ciència Política i de Dret Públic de la UAB i investigadora de l’IGOP-UAB Margarita León.
ALFIE (Assessment of Learning technologies and Frameworks for Intelligent and Ethical AI) consisteix en la creació d’un ecosistema que combina tecnologia avançada d’intel·ligència artificial (IA) amb ètica, per tal que els sistemes d’IA siguin d’alt rendiment i, al mateix temps, justos, transparents i lliures de biaixos. El projecte es centra en la construcció de dues components. D’una banda hi ha EthiTech Dialogue Hub (ETD-Hub), una plataforma de diàleg i col·laboració amb experts en IA, polítics responsables, professionals del dret i ciutadans que poden debatre aspectes tècnics i legals de la IA; de l’altra, AutoML, una plataforma dissenyada perquè els usuaris puguin crear models fàcils d’utilitzar per a un funcionament automàtic. Per part de la UAB hi participa el grup de recerca TransMedia Catalonia, liderat per la professora del Departament de Traducció i d’Interpretació i d’Estudis d‘Àsia Oriental Pilar Orero.
LINEup (Longitudinal data for Inequalities in Education) té com a objectiu identificar els factors que permeten garantir una educació inclusiva i de qualitat per a tots els estudiants. El projecte es centra en l’anàlisi de dades longitudinals sobre el rendiment acadèmic i el desenvolupament de competències bàsiques d’alumnes d’entre 6 i 18 anys de diversos països europeus. L’equip de la UAB, juntament amb altres socis, liderarà la recerca qualitativa en centres educatius seleccionats. El projecte posa l’accent en com les desigualtats educatives afecten el progrés acadèmic i personal dels estudiants al llarg del temps. L’equip de la UAB, liderat pel professor del Departament de Sociologia Rafael Merino, investigador del Grup de Recerca en Educació i Treball (GRET), serà l’encarregat de la fase qualitativa del projecte a Catalunya. Aquesta etapa inclourà entrevistes i grups de discussió amb estudiants i professors en nou escoles catalanes.
NEXT-UP (Navigating the Next Normal: Innovative Approaches to Enhancing Youth’s Education-Employment Transitions in PostCOVID-19 Europe) aborda els impactes a llarg termini de la COVID-19 en les transicions dels joves vers l’ocupació centrant-se en les desigualtats i els canvis en el mercat laboral a Europa. Promou polítiques inclusives basades en evidències i innovació social i implica responsables polítics, educadors, ocupadors i organitzacions juvenils. El projecte pretén construir sistemes resilients, fomentar l’equitat i donar suport als grups desfavorits, afrontant els reptes de l’ocupació juvenil en l’era postpandèmia. Per part de la Universitat Autònoma de Barcelona el projecte és impulsat per la investigadora del Departament de Ciència Política i de Dret Públic de la UAB i de l’IGOP-UAB Lara Maestripieri.
TaCT-FoRSED (Tackling Conspiracy theories by fostering resilience and self-efficacy of democracy) s’emmarca en la creixent erosió de la confiança en les institucions democràtiques i l‘augment paral·lel de la creença en teories conspiratives. Aquestes creences minen els procediments democràtics i la participació ciutadana i generen identitats polítiques perjudicials. El projecte té per objectiu cobrir un buit científic en relació amb la interrelació entre democràcia, formació identitària i teories conspiratives. Els professors del Departament de Ciència Política i de Dret Públic de la UAB Marc Guinjoan i Carol Galais treballaran en la generació de dades d’opinió i de les anàlisis empíriques. En el marc del projecte es durà a terme una enquesta en línia a 15 països i es recopilaran dades sistemàtiques sobre conspiracions. El projecte combinarà l’ús de mètodes observacionals i experimentals.
BENEFITS (Building economic, needs-based & environmental evaluation frameworks for inclusive transformation of social services in Europe) desenvoluparà un marc d’avaluació holística per mesurar l’impacte social, econòmic i ambiental dels serveis socials, més enllà del PIB. L’objectiu és proporcionar evidències sòlides sobre els retorns socials i econòmics d’aquests serveis. BENEFITS implementarà un pla de recerca en diversos països per identificar i visualitzar el valor afegit dels serveis socials, així com els factors que permeten l’escalabilitat dels seus efectes positius. Es desenvoluparà l’Observatori de Polítiques de Serveis Socials per documentar i codissenyar polítiques a la Unió Europea i per construir un Kit d’Avaluació de Polítiques amb recomanacions per millorar els serveis. Per part de la UAB hi participa el GEDIME, Grup d‘Estudis sobre Immigració i Minories Ètniques, amb el lideratge de la professora Teresa Sordé del Departament de Sociologia, juntament amb les professores Olga Serradell i Ainhoa Flecha.
ALPHABETICA (Activating Learning Paths: Holistic Arts-Based Education and Training for Inclusion and Cultural Awareness) adopta un enfocament multimètode i participatiu per a l‘estudi de l‘impacte de l‘educació basada en les arts en el desenvolupament holístic del jovent i al mateix temps es centra en l’efecte transformador de la seva participació activa i apoderament en el procés d‘aprenentatge continu al llarg de la vida i per a afrontar els reptes del futur. Es centra en trobar solucions transferibles i reproduïbles que puguin utilitzar-se en diversos contextos socioeconòmics i culturals i que garanteixin que tots els menors puguin accedir a l’educació basada en les arts, així com en avaluar si les habilitats desenvolupades a través de l‘educació basada en les arts poden transferir-se i estimular l’aprenentatge permanent. La participació de la UAB està liderada per la professora del Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials Claudia Vallejo.