Màster Universitari en Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura

T’interessen els llibres infantils? Penses que la biblioteca escolar és clau per a l’escola d’avui dia? Vols treballar en l’àmbit de la promoció lectora? Aquest màster t’ofereix això... i molt més!

Màster Oficial - Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura

Perfil d'ingrés

Mestres, bibliotecaris, educadors socials i titulats en qualsevol àrea.

Coneixements

  • Identificar la biblioteca escolar en el centre dels processos d’aprenentatge escolar.
  • Descriure críticament les reflexions teòriques i els debats vigents en l’àmbit del llibre, la formació lectora, la biblioteca escolar i la promoció de la lectura.
  • Reconèixer les funcions i les tasques de gestió, planificació i mediació imprescindibles en la professió de bibliotecari/ària.
  • Identificar necessitats amb relació a la lectura i la informació en contextos escolars i socials.
  • Identificar els elements contextuals de l’activitat professional en les pràctiques i els hàbits lectors de les societats actuals, així com en els processos d’aprenentatge escolars.
  • Definir la literatura prèvia d’acord amb el focus o temàtica de la recerca o projecte lector.

Habilitats

  • Aplicar els processos de tractament de la informació i l’organització dels recursos impresos i electrònics de la biblioteca en el marc dels objectius de desenvolupament sostenible.
  • Aplicar les TIC als processos de gestió i difusió en un context de biblioteca 2.0.
  • Gestionar la col·lecció, els recursos i els serveis de la biblioteca mitjançant les eines tecnològiques més usuals.
  • Valorar llibres i recursos d’acord amb criteris de qualitat (textual, comunicativa i lingüística), tenint en compte aspectes com ara la diversitat i la inclusió.
  • Proposar llibres i recursos de ficció i no-ficció adequats als diferents tipus de destinataris i als usos de la intervenció educativa o de promoció.
  • Dissenyar recerques amb objectius, instruments de recollida d’informació i anàlisi, en contextos reals de l’àmbit de la biblioteca i/o la promoció de la lectura.
  • Analitzar diferents tipus d’informació segons el caràcter qualitatiu o quantitatiu que presenti.
  • Garantir les responsabilitats socials d’inclusió i universalitat en l’aplicació dels coneixements i els judicis en el desenvolupament de projectes de foment de la lectura.
  • Garantir els principis ètics lligats a l’accés, la participació i l’ús de la informació en el desenvolupament de recerques en l’àmbit educatiu formal i informal. (CB8)
  • Desenvolupar estratègies d’innovació, creativitat i emprenedoria en l’àmbit de la biblioteca escolar i el foment de la lectura.

Competències

  • Adoptar criteris de qualitat per avaluar projectes de biblioteca i foment de la lectura.
  • Generar propostes de millora o projectes nous a partir de la informació obtinguda en un estudi diagnòstic.
  • Crear propostes de difusió de les activitats culturals i de la lectura usant instruments adequats tant als projectes propis com als altres projectes en el context educatiu o social.
  • Programar projectes de biblioteca, plans de lectura de centre i propostes de promoció social de la lectura tenint en compte l’adequació al context, l’enfocament teòric, la planificació necessària, el disseny metodològic i l’estratègia d’avaluació en entorns específics escolars i socials, incloent-hi els entorns poc coneguts o multidisciplinaris.
  • Desenvolupar projectes orientats per l’ètica i els drets humans (justícia social, igualtat de gènere, etc.) en la pràctica professional i/o de recerca i el bon ús de les TIC, tant en el context de la biblioteca escolar com de la comunitat educativa.
  • Posar en pràctica la formació i la professió en clau de cooperació per al treball en equip, la gestió de les relacions interpersonals i el bon ús de les TIC.
  • Presentar un projecte de foment de la lectura o una recerca de manera completa i convincent a públics especialitzats i no especialitzats.