Noves fonts per a l'estudi de la relació entre filosofia i teologia a l'Edat Mitjana
La relació entre filosofia i teologia va ser un dels temes més controvertits durant l’època medieval i, conseqüentment, ha rebut molta atenció per part dels estudiosos moderns del pensament escolàstic. Fins ara, la recerca en aquest àmbit s’ha concentrat sobretot en les grans obres dels mestres medievals, com ara les Sumes o els Comentaris a les sentències.
Aquest article, que s’inscriu en una investigació més àmplia del seu autor, explora perspectives completament noves per a l’estudi del pensament medieval i la diferenciació i professionalització progressives dels diferents àmbits del saber – filosòfics i teològics – que van marcar la història cultural d’Europa des de la fundació de les universitats a principis del segle XIII.
Concretament, mostra com les lliçons inaugurals dels incipients professors de teologia a les grans universitats europees, com París i Oxford, es van convertir en espais de reflexió privilegiats per determinar la relació entre el saber secular i el religiós. Es tracta de breus textos de caràcter programàtic en els quals els teòlegs havien d’explicar com enfocaven l’estudi de la Bíblia des d’un punt de vista acadèmic, tot contrastant la ciència teològica amb els estudis seculars. Conegudes com a “‘principis bíblics’” (principia biblica), aquestes lliçons han estat molt poc estudiades en el passat, fins al punt que moltes romanen inèdites.
L’investigador ICREA Alexander Fidora, que ha analitzat els principia de Galdericus, Bonaventura, Esteve de Besançon, Gerard d’Abbeville i Nicolau de Lira, i recentment també de John Wyclif, mostra com en aquests textos els joves teòlegs ofereixen una visió singular, de vegades crítica, d’altres clarament apreciativa, de la tasca dels seus col·legues de la Facultat de Filosofia.
El més tardà dels principia estudiats per Fidora, el de Wyclif de 1372/3, sembla indicar que l’actitud dels teòlegs escolàstics davant de la filosofia era cada vegada més positiva, fins al punt que aquest filòsof anglès va considerar que la formació filosòfica era indispensable per entendre i explicar adequadament la Bíblia. Per tant, els principia s’han de considerar testimonis de gran valor de com la teologia es va establir com a disciplina universitària en un diàleg permanent amb els estàndards filosòfics del seu temps.
Alexander Fidora
Departament de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana
Institució Catalana d'Investigació i Estudis Avançats (ICREA)
Universitat Autònoma de Barcelona
Referències
Fidora, Alexander (2023). John Wyclif’s Principium Biblicum Revisited: Philosophy as a Necessary Condition for the Study of Theology. Vivarium 61 (3-4): 288-317. DOI: https://doi.org/10.1163/15685349-06103002