• Portada
17/09/2024

L'autoregulació dels aprenentatges dels futurs mestres

imatge representant de educacio

Un estudi del Departament de Pedagogia Aplicada de la UAB revela que l'autoregulació de l'aprenentatge en futurs mestres en la seva formació universitària es potencia amb estratègies d'establiment i planificació d'objectius. La motivació, la proactivitat i la capacitat de trobar recursos són clau per a un aprenentatge profund i significatiu.

istock/monkeybusinessimages

El desenvolupament de la identitat i competències professionals, així com les actituds i formes d’exercir la professió docent s’inicien durant la formació inicial dels mestres. Reparar en l’autoregulació dels aprenentatges des dels estudis universitaris dels futurs mestres pot contribuir al desenvolupament d’uns processos formatius sostinguts sobre la base de la reflexió, l’autonomia, la metacognició i l’autoavaluació. Elements, tots aquests, imprescindibles per a l’aprendre a aprendre al llarg de tota la vida.

Desenvolupar estratègies per l’autoregulació en el marc dels estudis universitaris pot afavorir que els estudiants prenguin millor consciència dels propis aprenentatges, adoptin un rol més actiu en el procés formatiu i, en coherència, es possibilitin uns aprenentatges més profunds i significatius. Però, quins factors promouen el desenvolupament d’estratègies estimuladores de l’autoregulació dels aprenentatges?

De la pregunta de recerca anterior, hem realitzat un estudi en el marc del projecte “Estratègies d’autoavaluació per a l'autoregulació d'aprenentatges i el desenvolupament professional docent” (finançat en la convocatòria AGAUR – Generalitat de Catalunya, Ref.: 2017ARMIF00006) amb el principal propòsit d’identificar, precisament, els factors promotors d’estratègies clau en l’autoregulació dels aprenentatges. En aquest cas, el col·lectiu objecte d’estudi han estat 546 estudiants del Grau d’Educació Primària de les universitats públiques catalanes i que han participat mitjançant l’aplicació d’un qüestionari. 

Els principals resultats obtinguts han posat de manifest que les estratègies associades amb l’establiment i la planificació d’objectius són les més utilitzades a l’hora d’impulsar l’autoregulació dels aprenentatges entre els futurs mestres. Per contra, les estratègies més vinculades amb l’avaluació i l’autoavaluació, tot i estar força ben valorades, encara no estan gaire esteses entre les assignatures que cursen durant el seu pas per les Facultats de Ciències de l’Educació.

Allò que més influeix en l’autoregulació dels aprenentatges dels nostres futurs mestres és la motivació que tenen vers l’aprenentatge i, de manera destacada, també la seva actitud proactiva i la capacitat per cercar i trobar recursos. Així, el perfil de l’estudiant de Magisteri que autoregula els seus aprenentatges coincidiria amb el d’un estudiant proactiu, que s’esforça per aprendre i és conscient dels seus propis punts forts i febles.

Així mateix, la recerca que hem desenvolupat destaca la rellevància de dotar els futurs mestres d’habilitats per planificar els seus processos d’aprenentatge així com per identificar les eines necessàries per tal que ho facin possible. Però també que convé mantenir als estudiants motivats i compromesos amb l’aprenentatge, procurant actituds més proactives que, d’altra banda, no són incompatibles amb recórrer a suports quan sigui precís. Aquesta també és una estratègia per l’autoregulació dels aprenentatges.

David Rodríguez Gómez; José Luís Muñoz Moreno; Georgeta Ion

Centre de Recerca i Estudis pel Desenvolupament Organitzatiu (CRiEDO)

Departament de Pedagogia Aplicada

Universitat Autònoma de Barcelona

david.rodriguez.gomez@uab.cat; joseluis.munoz@uab.cat; georgeta.ion@uab.cat

 

Referències

Rodríguez, D., Muñoz, J. L., Ion, G. (2024). Empowering Teachers: Self-Regulated Learning Strategies for Sustainable Professional Development in Initial Teacher Education at Higher Education Institutions. Sustainability, 16 (7), 3021 (pp. 1-15). E-ISSN: 2071-1050. https://doi.org/10.3390/su16073021

 
View low-bandwidth version