Estudiants de psicologia guardonades als millors TFG amb metodologia ApS

Lucía Arqués amb el diploma al millor TFG amb metodologia ApS
Lucía Arqués Serra, estudiant de psicologia

Lucía Arqués Serra, estudiant de psicologia de la UAB, ha estat guardonada amb el premi als millors Treballs de Fi de Grau amb metodologia ApS amb el treball titulat "Projecte Rubica’t: Implementació d’un projecte de seguiment psicoemocional a persones nouvingudes a Rubí", en el qual comparteix autoria amb l'Alba Alegre Pacheco.

 

03/05/2024

Els TFG amb metodologia aprenentatge servei (ApS) es duen a terme juntament amb una entitat amb l'objectiu de resoldre una necessitat que tingui.

 

L’Oficina ApS (Aprenentatge Servei) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), gestionada per la Fundació Autònoma Solidària, convoca anualment el Premi de Treballs de Fi de Grau destinat a premiar els millors treballs realitzats amb metodologia ApS per a estudiants de la Universitat Autònoma de Barcelona presentats durant el curs acadèmic.

L’aprenentatge servei (ApS) és una proposta educativa en què els estudiants es formen mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real d’una comunitat per millorar les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient. Participant en un projecte d’ApS, els estudiants tenen l’oportunitat de comprometre’s en una experiència que suposa aprenentatges relacionats amb el seu currículum acadèmic, desenvolupament de competències personals i un servei real a la comunitat. Això s’alinea amb la línia estratègica de millora de la qualitat docent del pla estratègic 2018-2030 de la universitat, que promou l’ús de models pedagògics innovadors i adaptats a les diferents necessitats d’aprenentatge.

Reconèixer els treballs realitzats amb metodologia ApS per oferir un servei real a la comunitat és una prioritat, donat que les competències necessàries per a això es contemplen en el pla estratègic de la universitat. Un exemple d'aquests treballs és el Treball Final de Grau titulat “Projecte Rubica’t: Implementació d’un projecte de seguiment psicoemocional a persones nouvingudes a Rubí”, realitzat per Lucía Arqués Serra i l'Alba Alegre Pacheco, estudiants de la Facultat de Psicologia, en col·laboració amb la Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat i l’Ajuntament de Rubí.

Durant la V Jornada d’ApS, gairebé dos centenars de persones, entre estudiants, docents i entitats relacionades amb els projectes ApS de la UAB, van assistir. S’hi van realitzar diverses activitats, incloent-hi una taula rodona que va debatre com la sostenibilitat de les relacions entre el professorat i les entitats afecta la qualitat dels projectes d’ApS. A més, es va organitzar una sessió de cocreació de projectes d’ApS, on diferents entitats i professorat van treballar junts en quatre temàtiques específiques: salut i vulnerabilitat, sostenibilitat i medi ambient, justícia global i educació i formació. La jornada també va incloure una fira d’entitats amb estands a l’exterior, oberts a la participació de tota la comunitat universitària i a les entitats.