Bones pràctiques
Aquestes són algunes recomanacions a tenir en compte durant les diferents fases de vida d'un document científic (articles, ponències o presentacions a congressos, llibres o capítols, etc.).
Per crear un document |
- Citeu correctament. Eviteu el plagi i altres males pràctiques (com l'autoplagi, la creació o manipulació de dades, la fragmentació d'un estudi en diversos treballs, etc.). Consulteu la pàgina Ètica científica.
- Escriviu una correcta normalització del nom personal i de la filiació institucional.
- Incloeu el codi ORCID de l'autor/a com a identificador personal internacional.
- Feu constar el nom o acrònim de l'organisme finançador de la recerca i el número de projecte, sigui d'àmbit local, nacional o internacional.
Per publicar |
- Escolliu bé la publicació.
- Tingueu en compte les opcions per publicar en accés obert.
- Conserveu sempre totes les versions del document, especialment en els articles de revista: versió enviada (submitted, preprint), versió revisada (accepted, postprint) i final maquetada. La versió del document que es pot publicar en un repositori ve condicionada per la política de copyright i autoarxiu de l’editor.
- Envieu el vostre document a l'editor acompanyat d'una carta de presentació o cover letter, la qual és una oportunitat per ressaltar la idoneïtat del vostre treball. Alguns editors (Taylor & Francis, Springer, Cambridge-AJE) proporcionen instruccions i plantilles per fer-ho, però igualment s'aconsella sempre seguir les especificacions concretes de cada revista.
- Respecteu l'ètica científica. La UAB ha elaborat un Codi de bones pràctiques en la recerca i s’adhereix a les bones pràctiques de COPE (Committee on Publication Ethics), les quals estableixen els criteris d’autoria intel·lectual, la prevenció del plagi, l’autoplagi i la redundància de les publicacions científiques.
Per difondre |
- Identifiqueu la versió quan calgui: per exemple, en el cas de documents no publicats es recomana que feu constar a l'inici del document la citació i també la menció de llicència Creative Commons (recomanacions de la UAB).
- Referencieu la nova publicació a la base de dades de gestió de la recerca on es recull tota la producció científica de la vostra institució (EGRETA a la UAB). Actualment, per aquesta via, podeu autoarxivar al DDD els articles de revista de la UAB: consulteu la guia per saber com lliurar documents al DDD.
- Autoarxiveu el document, de qualsevol tipus, en el vostre repositori institucional tan aviat com sigui possible. Si és el cas i ho necessiteu, podeu demanar un embargament.
- Incloeu el nou treball en la vostra llista de publicacions en els diferents perfils personals que mantingueu: ORCID, Google Scholar, Publons (Web of Science), AuthorID (Scopus)...
- Feu ús de les xarxes socials.
- Enllaceu sempre a la URL permanent del document.
Més informació
- Infografies de la Red de Bibliotecas Universitarias (REBIUN): Versions dels articles científics i accés obert; Com complir amb els mandats d'accés obert; Conserva els teus drets d'autor davant les editorials; Beneficis de publicar en els repositoris institucionals.