Setmana de l'Educació Oberta 2024
Setmana de l'Educació Oberta 2024
Del 4 al 8 de març se celebra l’Open Education Week 2024, una iniciativa anual d'abast global que pretén conscienciar sobre els avantatges que aporta a la societat implementar els recursos i les pràctiques educatives en obert.
Et convidem a participar a l'activitat que hem preparat enguany:
3 experiències innovadores en educació oberta
Data: dilluns 4 de març de 2024Hora: de 10:00 a 12:00 h
Lloc: telepresencial via Teams
Adreçat a: PDI i estudiants de 3r cicle
Modalitat: telepresencial a través de Teams
Certificats: es lliuraran certificats d’assistència
Organitza: Servei de Biblioteques
Descripció: En aquesta activitat 3 professors de diferents departament de la UAB presentaran 3 projectes que tenen en comú la seva implicació amb la innovació a l'aula i el seu compromís amb l'educació oberta.
Els projectes són els següents:
De l’aula a la taula de joc: construint coneixement compartit a través del projecte PhyloGenome
Descripció : PhyloGenome és un projecte d’innovació docent que fusiona l’aprenentatge de la genòmica amb la dinàmica d’un joc de cartes col·leccionables. A llarg del curs, l’alumnat treballa en la seqüenciació, assemblatge i anotació d’un genoma d’una espècie eucariota del seu interès, en paral·lel amb l’evolució de les altres activitats de l’assignatura. Al final, creen una carta que destaca la informació més rellevant del genoma que han investigat. El disseny de la carta i la dinàmica principal del joc es basen en el joc de cartes PhyloGame, de proveïment participatiu i accés obert. També és possible jugar seguint les dinàmiques dels jocs Nature Challenge i Timeline, convertint PhyloGenome en tres jocs en un. PhyloGenome té una pàgina web pròpia (phylogenome.omicsuab.org) on es poden descarregar totes les cartes i materials relacionats. A més, al través del mateix web la comunitat educativa pot contribuir amb noves cartes, fent de PhyloGenome un projecte cooperatiu i internacional en constant creixement. Tots els materials es distribueixen sota una llicència Creative Commons CC-BY-NC-SA. Durant la xerrada, s’explicarà d’on sorgeix i com s’ha desenvolupat el projecte PhyloGenome, com contribueix a l’aprenentatge de l’alumnat i el seu impacte social.
Ponent: Sònia Casillas Viladerrams. Departament de Genètica i de Microbiologia
Idioma: català.
Presentació: DDD
Expedició Tahina-Can: El viatge com a eina educativa
Descripció: Explicació de l'Expedició Tahina-Can (www.tahina-can.org), que organitza el Màster en Periodisme de Viatges de la UAB, com a experiència innovadora en educació que emfatitza el valor formatiu del viatge, del viatge a l'altre i del viatge introspectiu . Es reflexiona sobre l'aventura, l'exploració i el camí com una eina i un camí d'ensenyament i aprenentatge. A partir de vivències i trobades, a més de 10 països del món derivats de l'Expedició i altres viatges, es farà una particular volta al món educativa per incidir que, potser, som iguals en les diferències.
Ponent: Santiago Tejedor Calvo. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació
Idioma: castellà
Presentació: DDD
Recursos Educatius Oberts (REO) creats amb la Metodologia Playful Learning
Descripció: Playful Learning UAB representa un projecte on convergeixen la creació, la col·laboració i el joc per abordar desafiaments educatius al nostre entorn. Estudiants de Treballs de Final de Grau i Màster col·laboren per enfrontar reptes locals, des de les necessitats de l'ajuntament de Palau-solità i Plegamans fins als desafiaments al campus de la Universitat Autònoma de Barcelona. Adoptem la filosofia de co-creació dels Open Labs de la UAB, fomentant la col·laboració, el prototipat i la validació d'idees en un entorn obert i participatiu. Des de la gestació d'idees fins a la creació de prototips, el nostre procés involucra tant les persones destinatàries com els experts per assegurar que les nostres solucions siguin autèntiques i efectives. Tots els materials educatius generats es comparteixen en obert a la nostra web, el repositori de la UAB, Sketchfab, entre altres plataformes. És fonamental que els estudiants comprenguin la importància de publicar materials educatius oberts, adreçats a assegurar accés global a l'educació, fomentar la col·laboració i millora contínua, així com promoure la innovació mitjançant l'adaptació de metodologies pedagògiques, facilitant una educació més inclusiva i personalitzada.
Ponent: Paloma Valdivia Vizarreta. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social.
Idioma: castellà
Presentació: DDD
Podeu consultar al DDD totes les activitats programades a les edicions anteriors.
Segueix-nos a les xarxes socials!
A la xarxa X (antic Twitter) (@bibliotequesUAB) i a Instagram (@biblioteques_uab) amb les etiquetes #OEWeek24 i #bibliotequesUABUs hi esperem!
EDUCACIÓ DE QUALITAT
CIUTATS I COMUNITATS SOSTENIBLES