En el món de la recerca una identitat digital es crea principalment a partir dels identificadors digitals i els perfils d'autor.
1. Identificador digital
Els sistemes d’identificació d’autors permeten gestionar la identitat de cada autor evitant l’ambigüitat dels noms personals i oferint un codi permanent i únic.Trobareu informació a Identificadors.
També és important escollir un sol nom professional i signar sempre de la mateixa forma per facilitar una bona recuperació de la producció científica i una major visibilitat.
2. Perfil d'autor
És un perfil acadèmic que mostra la informació rellevant d'un autor referida a la seva carrera professional i recerca: nom, filiació, informació de contacte, publicacions, línies de recerca, etc. Trobareu informació de les diferents xarxes socials on crear perfils d’autor a xarxes socials.
La reputació científica és essencial per als investigadors, ja que influeix directament en el seu progrés professional i reconeixement. La qualitat de la producció científica i la mesura de l'impacte dels autors es valoren mitjançant indicadors que utilitzen les universitats i altres organismes per avaluar i finançar la recerca. Un d'aquests indicadors és el nombre de citacions que rep una publicació, així com el total de citacions acumulades per l'autor. Aquests índexs poden millorar gràcies a una bona difusió.
La creació d'una identitat digital és un pas fonamental per garantir la visibilitat del treball acadèmic d'un investigador. La correcta atribució de les seves publicacions, projectes i resultats és essencial per construir un registre complet de la seva recerca, millorant així la fiabilitat de les mètriques d'impacte.
Una gestió proactiva de la identitat digital, combinada amb una difusió efectiva de la recerca, incrementa la visibilitat i l'impacte. Això, al seu torn, facilita la col·laboració amb altres investigadors i obre oportunitats per aconseguir finançament per a projectes col·laboratius.