La UAB i la Cadena SER organitzaran el Congrés Internacional de la Ràdio
La Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB i la Cadena SER organitzaran a Barcelona, durant els dies 15 i 16 de novembre, el Congrés Internacional de la Ràdio, l'objectiu del qual serà "debatre sobre el present i futur d'aquest mitjà, on la ràdio tradicional ja conviu, entre d'altres, amb la intel·ligència artificial, els podcast, els smartphones o la influència de les xarxes socials", assenyala Jaume Serra, delegat de PRISA Media a Catalunya, director del centenari de la Cadena SER i codirector del congrés.
Amb el lema "Present i futur de l'àudio", el congrés està dirigit a professionals de la indústria de la ràdio, tant a mitjans de comunicació com a periodistes i comunicadors, docents i investigadors del mitjà radiofònic, gestors i directius de mitjans, publicistes i empreses proveïdores de serveis tecnològics, entre d'altres. Aquesta trobada, acadèmica i professional, tindrà lloc al CaixaForum de la ciutat comtal i comptarà amb sis àrees temàtiques i 22 taules de ponències a càrrec de qualificats professionals i experts nacionals i internacionals de gran prestigi.
Enric Marín, degà de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB i codirector del congrés, destaca sobre aquesta futura trobada "la importància de la formació de qualitat i especialitzada dels futurs professionals de la ràdio en un entorn disruptiu, tant en la forma de presentar com de consumir la informació i l'entreteniment en els mitjans de comunicació".
El Congrés Internacional de la Ràdio s'incorpora als actes commemoratius del centenari del naixement de la Cadena SER i d'aquest mitjà a Espanya, quan l'EAJ-1 Ràdio Barcelona (posteriorment la SER) es convertia en la primera emissora amb autorització oficial i el 14 de novembre de 1924 inaugurava les seves emissions.
El director general de la SER, Ignacio Soto destaca que "aquest és un congrés impulsat per la SER, però ens agradaria que tot el sector de la ràdio el senti seu. A més, coincideix amb un moment molt significatiu de debat sobre els principals reptes que té aquest mitjà en el futur immediat".
Per la seva banda, el rector de la UAB, Javier Lafuente, assenyala que, "per a la Universitat Autònoma de Barcelona, la transferència de coneixement i la col·laboració amb l'empresa són funcions crítiques, bàsiques. Per aquesta raó, hem volgut treballar amb l'empresa líder de la radiodifusió a Espanya per a l'organització d'aquest congrés internacional".
Un congrés innovador amb 22 taules de conferències i 6 àrees temàtiques
El congrés abordarà una varietat de temes crucials, incloent-hi el futur de la difusió broadcast i el DAB a Espanya, els drets de propietat intel·lectual en la radiodifusió, la sostenibilitat dels models de negoci actuals i l'informe de la publicitat a Espanya 2024. També s' exploraran noves formes de narrativa i llenguatge per atraure les audiències joves, la gestió de la creativitat i el talent, i es presentaran models tradicionals i alternatius de ràdio pública al món. A més, es debatrà l'impacte de la intel·ligència artificial en la producció d'àudio i com les empreses tecnològiques veuen la ràdio. Finalment, s'examinarà la distribució en plataformes pròpies i la relació amb les plataformes d'àudio, així com el paper dels altaveus intel·ligents i smartphones.
"Entre els mitjans tradicionals, la ràdio és el que té millor present i futur", afegeix Jaume Serra; a més, "la ràdio ha sabut adaptar-se en tots els temps i a totes les noves tecnologies, com va fer davant la televisió o Internet. La ràdio, entre els actuals mitjans, és el que té millor expectativa de futur i d'aquí la importància que es vagin incorporant joves professionals". Per la seva banda, Enric Marín destaca "la importància de la recerca de noves formes de comunicació en el medi radiofònic, on la comunitat acadèmica ha d'aportar coneixement per mantenir el lideratge de la ràdio en la comunicació social i afrontar el desafiament d'incorporar al medi les noves generacions".
El comitè organitzador del congrés aplega, a més de la Cadena SER i la UAB, la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona, l'Asociación Española de Radio Comercial (AERC), l'Associació Catalana de Ràdio (ACR), l'Asociación de Universidades con Titulaciones en Información y Comunicación (ATIC), el Clúster Audiovisual de Catalunya, el Colegio Oficial de Ingenieros de Telecomunicación, el Col·legi de Periodistes de Catalunya, el Consell Audiovisual de Catalunya (CAC), la Coordinadora d'Estudis Universitaris de Comunicació de Catalunya, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), la Corporación Radiotelevisión Española (RTVE), la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya (FMCLcat), la Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación (FELAFACS), l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) – Societat Catalana de Comunicació, l'Organización Mundial de la Propiedad Intelectual (OMPI) i la Xarxa Audiovisual Local (XAL).
La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible
- Educació de qualitat