Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Els estereotips de gènere es perpetuen entre la generació millennial

21 nov. 2024
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Un estudi liderat per les investigadores Paula Zuluaga, del Departament de Ciència Política de la UAB, i Marta Fraile, de l’Institut de Polítiques i Béns Públics (CSIC), ha analitzat l’atribució de trets de personalitat a homes i dones i ha constatat com els estereotips de gènere continuen encara molt arrelats a la societat. La recerca ha estat publicada per l’Observatori Social de la Fundació ”la Caixa”.

Siluetes d'homes i de dones

Els estereotips de gènere són idees preconcebudes que, de manera conscient o inconscient, es tenen sobre les característiques, els comportaments i els rols que homes i dones presenten a la societat. Aquestes idees han perfilat les dones com a comprensives, empàtiques, conciliadores, cuidadores (el que es coneix com a trets comunals), mentre que els homes irrompen com a emprenedors, competitius, segurs de si mateixos, amb capacitat de lideratge (el que es coneix com a atributs agèntics).

L’estudi Continuen vius els estereotips de gènere en el segle XXI? ha conclòs que aquests estereotips persisteixen, en especial en la generació millennial, però també entre els que tenen més de 41 anys, tal com es demostra en l’atribució de trets de personalitat a homes i dones entre els participants en aquest estudi. La investigació, fonamentada en les respostes d’una enquesta en línia de 5.012 participants d’entre 16 i 75 anys, analitza la percepció d’aquests estereotips per grups d’edat.

Les investigadores han observat que “les persones més joves tendeixen a presentar visions menys estereotipades. En canvi, les generacions més grans, especialment la dels millennials, i, per descomptat, els que tenen més de 41 anys, de la generació X i de la generació boomer, són els grups que presenten visions més estereotipades de la societat”.

Els homes amb edats compreses entre els 55 i els 75 anys, pròpiament de la generació boomer, s’identifiquen més que les dones amb trets com el lideratge, seguit de la competició i del risc. Amb edats entre els 41 i els 54 anys (generació X) trien la competició, el risc i el lideratge, mentre que els que tenen entre els 26 i els 40 anys (generació millennial) també es reconeixen més que les dones de la seva edat amb trets com la competició i el risc, i també amb el conflicte. Finalment, els joves del grup d’edat entre els 16 i els 25 anys (generació Z) s’identifiquen més amb la competició i la seguretat en si mateixos que les dones de la seva edat.

Entre les dones, les participants amb edats entre els 55 i els 75 anys s’identifiquen més que els homes amb trets com l’afecte, la preocupació pel benestar dels altres i la importància de l’aspecte físic. Pel que fa a les dones de la generació X (entre 41 i 54 anys), també s’identifiquen més que els homes amb la preocupació pel benestar dels altres, seguida de l’afecte, mentre que les que tenen entre 26 i 40 anys (generació millennial) s’identifiquen en especial amb l’empatia, seguida del benestar dels altres com trets que les defineixen més. Finalment, el grup més jove (dels 16 als 25 anys) destaca l’empatia i el benestar dels altres; així mateix, són les úniques que s’identifiquen més amb el tret de la independència que els homes de la seva edat.

Les evidències corroboren que al segle XXI els homes es continuen identificant més amb trets associats tradicionalment a la idea de masculinitat, en especial la competició, el risc i el lideratge, amb l’única excepció de la independència. En canvi, les dones es continuen identificant amb els atributs més típicament femenins, en especial l’empatia i la preocupació pel benestar dels altres, destaquen les investigadores.

A més, els estereotips de gènere es perceben més sobre les dones: el percentatge de respostes amb una visió tradicional dels trets típicament femenins en la societat és més gran que el dels masculins. Per exemple, fins a un 30 % del total de participants declara que escoltar els altres i cuidar molt la imatge física són trets típics de dones. En canvi, de tots els trets percebuts com a típicament masculins, només un, el de la predisposició a assumir riscos, assoleix un percentatge rellevant del 24 %.

L’article també conclou que les cures en la família es continuen percebent com a rols fortament feminitzats. En concret, el 39 % dels homes i el 34 % de les dones consideren que elles estan més capacitades per cuidar els fills, i el 37 % dels homes i el 33 % de les dones opinen que són elles les que estan més preparades per cuidar les persones grans i els familiars malalts.

Els estereotips de gènere es mantenen igualment en l’àmbit professional, en especial en els àmbits més feminitzats, com la sanitat o l’educació.

Dins de