Sala de premsa Premsa i mitjans

Notícia Olimpíada Jove

Olimpíada Jove

Fomentant l’estudi de les llengües i la cultura clàssiques

24/11/2020

L’Olimpíada Jove va tenir lloc divendres 8 de febrer a la Facultat de Lletres de la UAB. 67 nois i noies de diferents centres de secundària de Barcelona, Cerdanyola del Vallès, Gavà, Tarragona i Viladecavalls van participar en aquesta activitat organitzada per l’Equip Argó-ICE de Llengües i Cultura Clàssiques i el Departament de Ciències de l'Antiguitat i de l'Edat Mitjana de la UAB.

L’activitat estava adreçada a alumnat de 4t d'ESO que cursés Llatí. Va consistir a passar un matí a la UAB per endinsar-se en el món grecoromà i participar en tallers on s’experimentava com podien ser la societat i la cultura antigues. L'Olimpíada Jove, que és el primer any que es duu a terme, ha nascut amb l’objectiu de fomentar l’estudi de les llengües i la cultura clàssiques a l'educació secundària i d'oferir un punt de trobada entre l’ensenyament secundari i la universitat.

La conferència d’inauguració titulada Pompeia. Una campanya electoral petrificada la va fer el professor Joan Carbonell, degà de la Facultat de Filosofia i Lletres. De manera molt didàctica, va explicar com l’any 79 la ciutat de Pompeia va acabar enterrada per l’erupció del Vesuvi i com arran de les diverses excavacions que s’han fet s’ha pogut estudiar com eren les campanyes electorals en aquella època (no gaire diferents de les nostres!).

Posteriorment i durant tot el matí, els nois i noies van poder  fer tres tallers que es desenvolupaven de manera simultània. En un primer taller dinàmic i experimental, anomenat: Veure, sentir i tocar la història, van poder maquillar-se, pentinar-se, vestir-se amb la panòplia i posar-se les peces més significatives de l’època per veure, de primera mà, quina mobilitat tenien durant el combat i com pesaven les armadures.

El segon taller, Escriptures antiguess’iniciava amb una breu introducció sobre l'alfabet grec i algunes pràctiques d’escriptura a l’antiga Grècia mitjançant mostres de diferents tipus de textos epigràfics: marques de propietat, làpides funeràries, inscripcions públiques, comercials, cartes privades, grafits i malediccions. Com a activitat final, els participants havien de decorar un plat petit de terrissa amb el seu nom en alfabet grec.

En un tercer taller, Un dia a l’antiga Roma: joc de rol, es feia un joc de simulació. Cada participant rebia un rol concret i unes instruccions que havia de dur a terme durant el temps de joc. Hi havia representats personatges de diversos estrats socials (patricis, plebeus, esclaus) amb característiques diverses (en riquesa i influència) i ocupacions variades (mercaders, pagesos, gladiadors). La finalitat del joc era que cada participant interioritzés el seu personatge i prengués les decisions que l'havien de dur a complir la seva missió dins de les possibilitats que la seva condició social i econòmica li permetia.

Finalment, es va fer un Kahoot amb 5 preguntes de cada taller i es van donar obsequis a les persones guanyadores.