Sala de premsa Premsa i mitjans

Jornades Argó Geografia i Génere: mirades feministes a l'aula

Notícia Jornades argó Geografia i Génere: mirades feministes a l'aula

Reflexionant sobre la perspectiva de gènere en geografia 

24/11/2020

 

L’Equip Argó de Geografia de l’ICE de la UAB format per professorat de secundària i batxillerat de diversos centres educatius de Catalunya i professorat del Departament de Geografia, va organitzar els dies 21, 28 i 30 de març de 2019 la Jornada Argó sobre geografia i gènere pensada amb l’objectiu de reflexionar sobre la perspectiva de gènere en geografia i aportar noves idees i mirades per a introduir a les aules.

Les sessions del 21 i el 28 de març van tenir lloc a la Sala de Graus de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB. I dissabte 30 de març es va fer una sortida a Girona.

Entre els tres dies han participat 6 geògrafes feministes, professores i investigadores de la Universitat Autònoma de Barcelona, de la Universitat de Barcelona i de la Universitat de Girona, que des de diferents visions i perspectives han reflexionat sobre la geografia del gènereMireia Baylina, professora del Departament de Geografia de la UAB, va fer una reflexió teòrica de la introducció i evolució de la perspectiva de gènere en geografia; Núria Font, professora de Geografia de la Universitat de Barcelona, va parlar sobre les contribucions feministes a les pràctiques cartogràfiques urbanes; Margot Mecca, doctora en Geografia per la Universitat Autònoma de Barcelona, va parlar sobre la ciutat i l’ús que fan per la nit les persones més joves; Maria Rodó, investigadora postdoctoral de la Universitat Oberta de Catalunya, va presentar la importància de tenir en compte la interseccionalitat en els estudis de geografia feminista; Monika Maciejewska, doctoranda en Geografia per la Universitat Autònoma de Barcelona, va analitzar la mobilitat quotidiana des d’una perspectiva de gènere.

La sortida a Girona la va fer Isabel Salamaña, professora de Geografia de la Universitat de Girona. Totes elles van aportar continguts teòrics i metodològics necessaris per a introduir el gènere en la geografia de les aules de secundària.

També va haver-hi presentacions d’experiències a aules de secundària, a càrrec de tres professores de secundària. Rosa Català, professora de l’institut Pedraforca de L’Hospitalet de Llobregat, va presentar una recerca realitzada entre el seu alumnat sobre el pati de l’institut i va presentar mapes mentals dibuixats pels nois i noies adolescents. També Gemma Alsina i Lola Rios, professores de l'Institut Pompeu Fabra de Badalona, van presentar una recerca que ha implicat a tot el centre sobre els carrers amb nom de dona a Badalona.