Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB)

L'emergència climàtica, teatralitzada pels científics de l'ICTA-UAB 

14 des. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Els investigadors de l’ICTA-UAB implicats en el programa “Joves, Ciència i Ètica” de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) van ser els encarregats de cloure la jornada final del curs, que enguany ha estat dedicat la l’emergència climàtica. 

actuació teatre FCRI amb investigadors de l'ICTA-UAB

Els investigadors de l'ICTA-UAB participants en l'obra de teatre van ser Amalia Calderón-Argelich, Aljosa Slamersak, Oriol Teruel i Raúl Velasco-Fernández.

La cloenda, que va tenir lloc al Museu de la Ciència CosmoCaixa, va aplegar els més de 300 alumnes de 3er de l’ESO de cinc instituts catalans que han participat en la vuitena edició aquest programa, una proposta que vol estimular la capacitat crítica dels alumnes i implicar-los en els debats ètics que avui plantegen els temes d’actualitat vinculats a la recerca i les seves implicacions socials 

Durant la jornada, els alumnes dels 5 centres catalans participants enguany (IES XXV Olimpíada, IE Eixample, IEA Oriol Martorell, INS Miquel Taradell i INS Pere Viver), organitzats en grups mixtos de treball formats per 10 estudiants (2 representants de cadascun dels instituts) van exposar les seves conclusions i les van debatre. 

La dinàmica va ser conduïda per coordinadors de debats i pels experts científics, que en aquesta edició han estat Amàlia Calderón-Argelich, graduada en Biologia per la UB i investigadora predoctoral en Ciència i Tecnologia Ambientals; Oriol Teruel, graduat en Enginyeria Geològica per la UPC i la UB i investigador predoctoral en Ciència i Tecnologia Ambientals; Aljosa Slamersak, llicenciat en Meteorologia i Geofísica per la Universitat de Ljubljana (Eslovènia) i doctor en Ciència i Tecnologia Ambientals; i Raúl Velasco-Fernández, enginyer industrial per la UPC, llicenciat en Sociologia per la UB i doctor en Ciència i Tecnologia Ambientals per l’ICTA-UAB. Fruit d’aquest treball, va sorgir un document comú de conclusions, que van ser llegides durant l’acte. 

La jornada va cloure amb el TED Talk “Com ens sortim d’aquesta? Un diàleg en 4 fases”, a càrrec dels quatre investigadors, que van abordar i reflexionar sobre aspectes claus de l’emergència climàtica des de quatre perspectives diferents escenificades en personatges diversos: l’angoixat per temes ambientals, el tecnòcrata, el crític i la defensora de la cooperació. 

“Joves, Ciència i Ètica” facilita que els alumnes desenvolupin la seva capacitat de debat i que, alhora, contrastin i coneguin els aspectes ètics que comporta la recerca científica, establint les seves pròpies conclusions, amb el suport de científics especialitzats en cada temàtica i d’experts en ètica. En aquesta edició, l’emergència climàtica s’ha estudiat, des del punt de vista ètic, mitjançant quatre grans subtemes: “Temps extrems: descobrint els efectes físics del canvi climàtic”; “Qui té dret a contaminar i qui té el deure de reduir la contaminació?”; “Solucions i fal·làcies”; i “Les ciutats, solució o problema davant el canvi climàtic?”. 

 

 

Dins de