Perfil d'ingrés
Persones amb coneixements bàsics de gramàtica (de la llengua pròpia) i d'humanitats, que tinguin interès i capacitat per a l'estudi de les llengües antigues, la història, l'arqueologia, la història de l'art i la història de les religions, així com sensibilitat per l'alteritat cultural i per les cultures regides per un pensament de tipus mític-religiós.
Competències bàsiques
-
Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i / o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
-
Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
-
Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, sent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
-
Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions i els coneixements i raons últimes que les sustenten a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
-
Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigida o autònoma.
Competències específiques
- Definir l'adscripció, la tipologia i les successives fases evolutives de la llengua egípcia antiga.
- Identificar els quatre sistemes d'escriptura egipcis (jeroglífic, hieràtic, demòtic i copte) i conèixer els seus usos, les seves signes, la seu paleografia i el seu funcionament.
- Demostrar coneixements de gramàtica de les llengües egípcia clàssica (i antiguoegipcia), neoegípcia demòtica i copta.
- Llegir, traduir, analitzar gramaticalment, interpretar críticament i editar textos antiguoegipcios, egipcis clàssics, i neoegipcis de diferents gèneres i sobre diferents suports.
- Demostrar coneixements especialitzats de filologia egípcia, tant sincrònica com diacrònica, així com de les diferents corrents del pensament filològic-lingüístic egiptològic.
- Interpretar críticament textos com a fonts històriques i culturals.
- Fonamentar l'epistemologia i la metodologia de la historiografia egiptològica i valorar les diferents corrents historiogràfiques pròpies de la disciplina.
- Descriure l'evolució historicocultural de l'antic Egipte, a partir de l'anàlisi crítica de les fonts textuals, arqueològiques i iconogràfiques.
- Contextualitzar l'evolució historicocultural d'Egipte en el marc més ampli de la Mediterrània oriental i del Pròxim Orient i valorar les sincronies entre la civilització egípcia i les altres civilitzacions de l'Antiguitat.
- Descriure la geografia física i humana, la geologia, els recursos naturals i la climatologia d'Egipte des de l'inici de l'Holocè fins als nostres dies.
- Descriure, interpretar i datar un jaciment arqueològic, una edificació o un artefacte de l'antic Egipte.
- Explicar, valorar i datar una obra d'art egípcia (pintura, escultura, relleu i art moble) en el seu context històric, sociològic i cultural.
- Analitzar les creences religioses i l'univers simbòlic i ritual de l'antic Egipte en el seu context històric i cultural a través de la interpretació de les fonts textuals, arqueològiques i iconogràfiques que els documenten.
- Reflexionar críticament sobre qüestions sociològiques i antropològiques d'actualitat en Egiptologia.
- Aplicar els mètodes i tècniques del treball egiptològic i utilitzar els principals instruments i repertoris bibliogràfics, sèries i revistes, obres de referència i corpora de textos, diccionaris i enciclopèdies egiptològics.
Competències transversals
- Analitzar críticament una problemàtica científica determinada sobre la base de fonts històriques i culturals.
- Processar i discriminar informació, confeccionar catàlegs i repertoris de fonts textuals o materials, preparar bases de dades bibliogràfiques i científics.
- Organitzar i planificar els continguts d'un treball de recerca (article, monografia) i / o d'una exposició oral (classe, comunicació, conferència).
- Actuar d'una manera creativa i original amb solidaritat i esperit de col·laboració científica.
- Valorar la qualitat, l'autoexigència, el rigor, la responsabilitat i el compromís social, tant en la formació com en el treball científic i divulgatiu.
- Reconèixer i valorar problemàtiques sociològiques o ecològiques com el gènere, l'alteritat, la multiculturalitat, la identitat, l'estrangeria o les relacions entre les societats humanes i el medi, responent a les inquietuds de la societat del nostre temps.
- Treballar en equip amb especial sensibilitat per la interdisciplinarietat.