Taula rodona amb estudiants del Grau de Matemàtiques de la UAB a la nostra Facultat
.png)
El 25 de febrer, a la Sala de Juntes de la nostra Facultat, va tenir lloc una taula rodona sobre ‘La relació entre les mEatemàtiques i l’educació matemàtica’. Aquesta activitat va donar el tret de sortida a un partit de la Lliga Matemàtica, entre estudiants del Grau de Matemàtiques de la UAB i estudiants del Grau de Matemàtiques de la Universitat Politècnica de València.
14/03/2025
La tarda del dimarts 25 de febrer, a la nostra Sala de Juntes, responent a la iniciativa de representants de l’ANEM –Associació d’Estudiants de Matemàtiques, https://www.anem.es–, vam gaudir d’una taula rodona amb títol ‘La relació entre les matemàtiques i l’educació matemàtica’. La Degana Marta Bertran va presentar la taula rodona i va agrair als estudiants del Grau de Matemàtiques de la UAB l’interès per l’educació matemàtica i per visitar la Facultat de Ciències de l’Educació. L’estudiant del Grau de Matemàtiques Tomàs Planelles va ser el moderador i dinamitzador de la taula. Els altres dos participants convidats van ser Núria Planas, professora de Didàctica de la Matemàtica, i Nicolás Atanes, estudiant del Grau de Matemàtiques, vocal de la Junta de l’ANEM i membre de GalUAB, el nom per l’equip UAB a la Lliga Matemàtica.
A la taula rodona es va reflexionar sobre la relació estreta entre les matemàtiques i l’educació matemàtica. Es va comentar que les matemàtiques no són l’educació matemàtica, ni l’educació matemàtica són les matemàtiques, i que tanmateix segueix sent necessària la presència respectuosa d’ambaixadors de cadascuna de les disciplines en l’altra. Va haver idees molt inspiradores i moments de gran sensibilitat cap a la complexitat d’ensenyar matemàtiques a l’escola per a què tot l’alumnat se’n pugui beneficiar. Això va portar a reconèixer la complexitat de construir i desenvolupar la professió d’ensenyar matemàtiques. La conversa va ser enregistrada pel Servei d’Audiovisuals de la nostra Facultat i es pot escoltar i veure en aquest enllaç: https://www.youtube.com/watch?v=xSxh8Gt9Z4c
Els partits de la Lliga Matemàtica acostumen a durant 90 minuts, que és el temps que els dos equips tenen per resoldre tres problemes de matemàtiques. El partit que es va jugar a la Sala de Juntes de la Facultat formava part de la segona edició de la Lliga Matemàtica, que ja compta amb 30 equips de 30 universitats d’arreu de l’Estat. Sempre hi ha un àrbitre, que és l’encarregat de corregir les solucions presentades per cada equip, i cada resposta correcta és un gol. Qui més gols té al cap dels 90 minuts, o qui abans arriba a la resolució correcta de tots els problemes, guanya el partit i s’emporta tres punts. En cas d'empat, tots dos equips s'emporten un punt. L’equip GalUAB i l’equip de la Universitat Politècnica de València varen jugar entusiasmats, més interessats a passar una bona estona fent matemàtiques que no pas en els punts.
Com se sol dir, no importa qui va guanyar el partit ni qui guanyarà la competició, perquè el que importa és participar! En aquesta ocasió també importa haver trobat un espai per compartir els valors que estan en la intersecció de l’expertesa en educació matemàtica i l’expertesa en matemàtiques. Acollir un partit de la Lliga Matemàtica va resultar ser una magnífica oportunitat d’apropar-nos i de conversar sobre els reptes de l’educació matemàtica, i sobre la singularitat del coneixement científic que ajuda a comprendre i fa avançar l’educació matemàtica.