Seminari sobre Investigació participativa amb joventut LGTBIQ+ als sistemes de protecció infantil
.png)
El dimecres 19 de febrer va tenir lloc a la Facultat de Ciències de l'Educació (Sala 102 Edifici G6) un seminari obert a alumnat, docents i investigadores sobre la investigació participativa amb joventut LGTBIQ+ als sistemes de protecció infantil. Aquest acte es va organitzar en el marc de l'estada de recerca de la investigadora Mónica López López, de la Universitat de Groningen (Països Baixos).
20/02/2025
Durant la presentació es van analitzar els reptes que afronta la joventut LGTBIQ+ que creix en entorns de separació familiar, com l'acolliment familiar o residencial, així com el paper dels sistemes socials en la construcció de la resiliència. Es va destacar que aquesta joventut està exposada a un risc més gran de maltractament a causa de l'estigma social i la discriminació, fet que sovint comporta negligència o violència dins del nucli familiar. Això contribueix a la seva sobrerepresentació als sistemes de protecció infantil, on s'estima que al voltant del 30% de la joventut acollida s'identifica com a LGTBIQ+.
Basat en investigacions internacionals del Centre de Recerca en Equitat i Justícia Social al Benestar Infantil de la Universitat de Groningen, el seminari va examinar les experiències de violència LGTBIfòbica dins dels sistemes de protecció i va generar debat sobre les estratègies de resistència de la joventut afectada. A més, es van abordar reflexions ètiques i metodològiques sobre la investigació participativa amb joventut estigmatitzada, amb l'objectiu de fomentar el debat i l'intercanvi d'idees.
Aquesta recerca forma part del projecte K-Reporters i dels estudis crítics sobre la infància, explorant com l'heteronormativitat influeix en la identitat i les experiències d'inclusió o exclusió. També es va destacar la capacitat de resistència de la joventut per afrontar les estructures de poder dins dels sistemes de protecció infantil.
Mónica López López és doctora en Psicologia per la Universitat d'Oviedo i professora a la Universitat de Groningen des del 2012. La seva càtedra en Equitat i Justícia Social en el Benestar Infantil se centra en les disparitats en la presa de decisions dins dels serveis de protecció. Ha liderat projectes com Hestia, Audre i Firmus, centrats en la protecció infantil i les experiències de la joventut LGTBIQ+ en acolliment. Forma part del consell directiu de l'EuSARF i l'IAOBERfcs, i el 2020 va rebre el premi Best PhD Supervisor of the Netherlands.