Quan comencen les diferències de gènere?
L'objectiu d'aquesta investigació fou analitzar si existien diferències de conducta entre ambdos sexes, doncs se sap que en el fetus masculí hi ha nivells d'hormones gonadals més elevats que en els fetus femení i aquestes diferències hormonals són l'origen del dimorfisme cerebral. Mitjançant una tècnica especialitzada, l'Escala de Brazelton, avaluàrem una mostra de 188 nadons sans (88 nens i 100 nenes), nascuts a terme.
S'han estudiat un total de 34 respostes, o reaccions conductuals del nadó, que van des de les més primàries, com és ara els sobresalts o els tremolors, fins les més sofisticades, com les respostes a estímuls visuals i auditius.
Dels resultats obtinguts, s'observà una gran similitud entre nens i nenes, ja que de les 34 proves només vam trobar diferències significatives en 5, de les quals, en 4 les nenes van obtenir millors puntuacions:
1. Resposta davant d'un estímul auditiu humà (veu de l'examinador)
2. Alerta (períodes en què el nadó està tranquil i amatent als estímuls del seu entorn)
3. Qualitat de l'alerta (resposta adequada als estímuls durant l'alerta)
4. Regulació de l'estat (capacitat per controlar els seus estats: son, vigília, plor, a fi de respondre d'una forma adequada i evitar l'estrès).
Els nens van puntuar millor en "Irritabilitat" durant l'examen. Això vol dir que es mostraren més tranquils que les nenes. El que destaca més d'aquest estudi és la millor predisposició que mostraren les nenes cap a l'estimulació auditiva humana. Aquestes dades, poden explicar la major capacitat pel llenguatge, detectada en les nenes durant els primers anys?
Referències
Boatella, E., Costas, C., Botet, F., Fornieles, A. i De Cáceres, M.L. (2007) Behavior gender differences in the neonatal period according to the Brazelton Scale. Early Human Development, 83, 91-97.