Projectes educatius inclusius a través de les arts en escoles de primària
Actualment, a les escoles catalanes, es destaca la presència d’infants d’origen immigrat que aporten gran diversitat de cultures. Aquesta diversitat incorpora una gran varietat de coneixements de gran riquesa al currículum escolar, i incideix positivament en el desenvolupament de totes les persones. Tenim l’oportunitat de comptar amb un nou territori per on transitar a l’escola: el patrimoni artístic i cultural dels infants nouvinguts. En aquest context, guiats pels principis de la recerca d'acció educativa es desenvolupa un projecte d'innovació docent durant les pràctiques professionalitzadores de l'últim curs del Grau d'Educació Primària, que promou la vinculació dels objectius educatius als referents socioculturals de l'alumnat.
D’entrada, les i els estudiants en pràctiques trien un artista que serà el referent del projecte, que, com a principi rellevant d'aquesta metodologia, han de ser artistes de les cultures que són presents en el grup de la classe on realitzen les seves practiques. Seguidament es realitza una indagació sobre el/la artista que s'ha seleccionat per a informar-se sobre temes que investiga amb la seva obra: com el moviment artístic, la tècnica, el context social. Finalment, s’utilitza aquesta informació com a recurs transversal en el disseny d'una programació interdisciplinària, en forma de projecte, connectant els conceptes que es deriven de les obres amb els continguts i competències del currículum escolar. Així, la programació dissenyada es converteix en un projecte de creació artística on es percep, s'investiga, es crea i es reflexiona. El projecte s’implementa de manera intensiva, ocupant la programació de les activitats docents de dues o tres setmanes.
En el projecte que descrivim (Álvarez, Moron i Román, 2021), tenint en compte que l'origen de gran part de les famílies de la classe era marroquina, es va triar com a artista de referència a la fotògrafa i vídeo-artista Leila Alaoui, de mare francesa i pare marroquí. Ella va considerar que la fotografia i l'art podien ser utilitzats per a l'activisme social, optant per a centrar el seu treball en la denúncia de les injustícies i les guerres, el maltractament, les persones refugiades i els drets de les dones. Al llarg del projecte, els infants d'aquest grup de classe van elaborar conjuntament un escenari imaginat per millorar la vida de persones refugiades, fotografiades per Leila Alaoui. Van argumentar les seves idees de manera oral i per escrit (en diversos formats de text), van imaginar viatges per conèixer llocs i persones i, finalment, van concretar aquestes idees en dibuixos que es van exposar a la comunitat educativa.
Essencialment, els nens i nenes es comprometen a la pressa de decisions, l’esforç i la voluntat de participar en activitats individuals i conjuntes per aconseguir objectius desafiants, d’interès col·lectiu com va ser la recreació de la vida desitjable de persones que pateixen pobresa i marginació, com es pot veure a la il·lustració del text. D’aquesta manera, es contemplen esperances de vida i somnis que són bàsics per a col·lectius en risc d’exclusió social, com els infants que van participar en aquest projecte.
Aquesta metodologia d'intervenció interdisciplinària i inclusiva d'educació a través de les arts, que s’ha dissenyat, implementat, i avaluat amb bons resultats en una escola multicultural d'educació primària, pot ser generalitzable a altres contextos educatius.
Ibis M. Álvarez Valdivia1, Mar Morón Velasco2 i Patricia Román Humanes3
Universitat Autònoma de Barcelona
1Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l’Educació
2Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal
3Estudiant del Grau de Mestra en Educació Primària
Referències
Ibis M. Alvarez, Mar Morón Velasco & Patricia Román Humanes (2021). Linking curriculum content to students’ cultural heritage in order to promote inclusion: an analysis of a learning-through-the arts project. International Journal of Inclusive Education. https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1900425