N'aprendrem per millorar
El nou equip de deganat iniciem mandat enmig d’una crisi global de tipus sanitari, que localment se sobreposa a les desigualtats socio-econòmiques preexistents. Les realitats i reptes als que hem de fer front conjuntament son nous i inesperats, al menys per a aquesta generació i aquest tros de món; però les desigualtats socioeducatives, son velles i conegudes. Hem de fer-hi front a la facultat, i hem de vetllar constantment per la qualitat de la formació de l’alumnat, per a que en el futur exercici de la seva professió educativa, puguin donar el màxim del seu gran potencial i contribuir a la millora social.
11/12/2020
Viure, treballar i formar-se quan els temps de treballar, estudiar i viure s’han desdibuixat, implica molts canvis. Aquests temps de treballar, estudiar i viure han deixat de tenir la forma que havien tingut fins el moment per a incorporar-ne d’altres: la distància, neteja, imaginar els rostres rere la mascareta, quan podem gaudir la presencialitat; la docència i reunions en presencialitat-remota, amb les pantalles com a protagonistes, quan hem de reduir mobilitat. Treballar, estudiar i viure han deixat d’ocupar els espais habituals i n’han ocupat d’altres: hem canviat aules i oficines per les nostres llars, la cadira i taula de treball i estudi son ara les de la sala, cuina o dormitori de casa. Treballar, estudiar i viure han deixat en segon pla eines i mecanismes habituals per incorporar-ne d’altres: tallers, seminaris compartits, dinàmiques, converses informals als passadissos, etc. han donat pas a la comunicació a través de Teams. Tot això no ens ha fet deixar enrere els objectius que tenim, que és treballar contínuament per a la millora de la formació de l’ alumnat, a qui ens devem. Cal posar en relleu el compromís, corresponsabilitat, complicitat, rigor i flexibilitat que el personal d’administració i serveis i el personal docent i investigador han mostrat fins ara, així com l’adaptació i maduresa de l’alumnat.
Com a equip, entre els nostres propòsits hi ha fer front a aquesta situació per enfortir-nos, essent fidels al compromís institucional, reforçant la pertinència comunitària, vetllant per les bones relacions internes, promovent projectes de participació entre col·lectius, i generant espais de debat i comunicació. Ens agradaria repensar els usos d’espais, repensar l’organització del temps de les persones, repensar els usos dels recursos per vetllar per l’estabilitat i sostenibilitat, en la mesura del possible. Reptes difícils, perquè la crisi ens ha fet aprendre que la incertesa demana més temps, més recursos, i més de tot.
Som optimistes. Sabem que podem transformar-nos, perquè ho estem fent; i vetllarem perquè tant bon l’administració sanitària ens permeti fer ús dels espais de la facultat per la docència i treballar, incorporarem a la presencialitat aquelles pràctiques que ens aportin qualitat, diversificació, atenció acurada, i/o sostenibilitat.
Sigui quina sigui la situació que tinguem, l’alumnat necessita i mereix tenir experiències formatives en contextos d’aprenentatge enriquidors, positius i de qualitat; necessita mantenir la il·lusió de la formació universitària, una experiència única per qui pot gaudir-la, tant a nivell formatiu com relacional; i ha de sentir que en les situacions adverses els acompanyem, els fem costat. Ens plau enormement saber que tant PAS com PDI ho esteu fent, ...
Tots plegats ens mereixem uns dies de descans, repòs, restauració emocional després d’aquest semestre intens, i desitgem que acabeu l’any el millor possible i que les condicions en què ens retrobem el 2021 ens permetin encaminar els projectes pendents.
Marta Bertran Tarrés
Degana de la Facultat de Ciències de l'Educació