Les titulacions universitàries catalanes incorporaran la perspectiva de gènere a partir del curs 2020-2021

Es publica un document marc que estableix pautes i recomanacions perquè el plantejament dels títols i la manera en què s’imparteixin tinguin en compte tant les necessitats i els interessos de les dones com els dels homes.
25/01/2019
Les titulacions universitàries catalanes incorporaran la perspectiva de gènere a partir del curs 2020-2021, gràcies a la iniciativa conjunta de la Secretaria d’Universitats i Recerca, mitjançant el Consell Universitari de Catalunya (CIC), i l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU). Es tracta d’una mesura pionera a tot Europa, que implicarà que els estudis de grau i màster que passin per un procés avaluador hagin d’incloure aquesta perspectiva a les guies docents, els programes de les assignatures, els currículums, i les metodologies, entre d’altres, per tal d’obtenir llum verda per impartir el títol.
En aquest sentit, AQU Catalunya ja ha posat a disposició de les universitats el document Marc general per a la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària que estableix pautes i recomanacions per facilitar la incorporació efectiva de la perspectiva de gènere en la docència en totes les àrees de coneixement.
“És important que la docència que s’imparteix a les universitats catalanes tingui en compte tant les necessitats i els interessos de les dones com els dels homes, i des de la universitat es contribueixi a eliminar les barreres, sovint invisibles, que sostenen la desigualtat de gènere”, ha destacat el secretari general del CIC, Lluís Baulenas, que ha recordat que el document marc elaborat per AQU neix a iniciativa de la Comissió Dones i Ciència del CIC.
Amb aquesta mesura s’acompleix l’article 28.1 de la Llei catalana d’igualtat efectiva de dones i homes (17/2015), que indica que la perspectiva de gènere i els estudis sobre les dones han de ser promoguts i inclosos als estudis de grau i de postgrau de totes les disciplines i que serà tinguda en compte en les acreditacions.
La incorporació de la perspectiva de gènere s’aplicarà a totes les titulacions de les cinc àrees de coneixement: Arts i Humanitats, Ciències Socials i Jurídiques, Ciències, Ciències de la Salut, i Enginyeria i Arquitectura.
El document elaborat per AQU Catalunya fa una definició exacta del que és adquirir la competència transversal de gènere, és a dir, de desenvolupar la capacitat d’avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per tal de dissenyar solucions.
La perspectiva de gènere permet aprofundir en la comprensió de les necessitats, comportaments i actituds del conjunt de la població, defugint així tant de les interpretacions parcials que parteixen de l'home com a subjecte universal, com dels essencialismes sobre els homes i sobre les dones. Alhora, una docència amb perspectiva de gènere també estimula el pensament crític de l'alumnat, en proporcionar-li noves eines per identificar els estereotips, normes i rols socials de gènere que li permetran evitar la ceguesa al gènere en la seva futura pràctica professional.
El document s'adreça principalment als òrgans i centres responsables de la planificació, la gestió i l'avaluació de qualitat de la docència de les universitats.
El document ha estat elaborat pel grup de treball coordinat per Glòria González (Universitat Autònoma de Barcelona) i Tània Verge (Universitat Pompeu Fabra), i format per Eulalia Pérez (Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CSIC), Maria Teresa Ruiz (Universitat d'Alacant), Inés Sánchez (Universidad Politécnica de Madrid), Encarna Bas (Universidad de Murcia), Maria Àngels Gensana (Institut Català de les Dones) i Eva Benito (AQU Catalunya). Així mateix, en l’elaboració del document marc d’AQU s’ha pres com a base l’informe La perspectiva de gènere en docència i recerca a les universitats de la Xarxa Vives.
En aquest sentit, AQU Catalunya ja ha posat a disposició de les universitats el document Marc general per a la incorporació de la perspectiva de gènere en la docència universitària que estableix pautes i recomanacions per facilitar la incorporació efectiva de la perspectiva de gènere en la docència en totes les àrees de coneixement.
“És important que la docència que s’imparteix a les universitats catalanes tingui en compte tant les necessitats i els interessos de les dones com els dels homes, i des de la universitat es contribueixi a eliminar les barreres, sovint invisibles, que sostenen la desigualtat de gènere”, ha destacat el secretari general del CIC, Lluís Baulenas, que ha recordat que el document marc elaborat per AQU neix a iniciativa de la Comissió Dones i Ciència del CIC.
Amb aquesta mesura s’acompleix l’article 28.1 de la Llei catalana d’igualtat efectiva de dones i homes (17/2015), que indica que la perspectiva de gènere i els estudis sobre les dones han de ser promoguts i inclosos als estudis de grau i de postgrau de totes les disciplines i que serà tinguda en compte en les acreditacions.
La incorporació de la perspectiva de gènere s’aplicarà a totes les titulacions de les cinc àrees de coneixement: Arts i Humanitats, Ciències Socials i Jurídiques, Ciències, Ciències de la Salut, i Enginyeria i Arquitectura.
El document elaborat per AQU Catalunya fa una definició exacta del que és adquirir la competència transversal de gènere, és a dir, de desenvolupar la capacitat d’avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per tal de dissenyar solucions.
La perspectiva de gènere permet aprofundir en la comprensió de les necessitats, comportaments i actituds del conjunt de la població, defugint així tant de les interpretacions parcials que parteixen de l'home com a subjecte universal, com dels essencialismes sobre els homes i sobre les dones. Alhora, una docència amb perspectiva de gènere també estimula el pensament crític de l'alumnat, en proporcionar-li noves eines per identificar els estereotips, normes i rols socials de gènere que li permetran evitar la ceguesa al gènere en la seva futura pràctica professional.
El document s'adreça principalment als òrgans i centres responsables de la planificació, la gestió i l'avaluació de qualitat de la docència de les universitats.
El document ha estat elaborat pel grup de treball coordinat per Glòria González (Universitat Autònoma de Barcelona) i Tània Verge (Universitat Pompeu Fabra), i format per Eulalia Pérez (Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CSIC), Maria Teresa Ruiz (Universitat d'Alacant), Inés Sánchez (Universidad Politécnica de Madrid), Encarna Bas (Universidad de Murcia), Maria Àngels Gensana (Institut Català de les Dones) i Eva Benito (AQU Catalunya). Així mateix, en l’elaboració del document marc d’AQU s’ha pres com a base l’informe La perspectiva de gènere en docència i recerca a les universitats de la Xarxa Vives.