Les sortides al medi: una oportunitat per promoure la transdisciplinarietat

ArticleAnna
Les sortides al medi: una oportunitat per promoure la transdisciplinarietat 

19/12/2018

Des d’aquestes assignatures es feien sortides al medi per treballar aspectes concrets de les nostres àrees de coneixement  però crèiem en la necessitat de compartir propostes docents per aportar aprenentatges i vivències significatives en la formació de l’alumnat del GEP. En aquest sentit, es va valorar la importància de proporcionar a l’alumnat del GEP una vivència intensa i formativa en el medi natural, en la que convergissin aspectes propis de diverses disciplines, com també la sostenibilitat, la qualitat de vida de les persones, la vida saludable i el coneixement, des d’una perspectiva educativa àmplia, per a l’exercici de la professió de mestre.  Així doncs, aquesta proposta iniciada el curs passat neix de les experiències prèvies de sortides a la natura realitzades en el Grau en Educació Primària, valorades molt positivament tant pels estudiants com pel professorat; però també, per la voluntat –gairebé necessitat– de compartir propostes pluridisciplinars que facilitin l’adquisició de competències personals, socials i professionals imprescindibles per a ser un/a bon/a mestre/a.
 
Les experiències d’ensenyament-aprenentatge més enllà de l’aula i de l’espai escolar, com a la natura,  ens fan  avançar en diferents aspectes formatius, com per exemple: l’educació performativa de les arts,  l’activitat física a la natura,  els processos psicosocials i motivacionals,  el coneixement i respecte del medi, la sostenibilitat, entre d'altres, i que també són reptes importants de present i de futur per les escoles d’Educació Primària.Amb aquesta activitat fora de l’aula ens apropem a metodologies actives i vives, on el descobriment, l’experiència, la participació activa, la reflexió, la documentació, l’escolta activa, la proximitat emocional, el rol de les mestres, la interdisciplinarietat, els espais de lliure circulació, entre d’altres característiques, fan que es millori en la formació inicial dels i les mestres. També cal destacar el paper i la importància que li volem donar a l'àmbit natural, convençuts que cal estimular i recuperar un paradigma educatiu que vinculi les persones a la natura i als seus elements. El contacte amb la natura, amb els espais oberts, el temps de lleure, l’autogestió del temps són aspectes difícils de treballar des de l’aula. L’entorn natural de Núria, i l’alta muntanya, no és un entorn conegut per tot l’alumnat de la Facultat, i per tant també és un espai de descoberta per molts d’ells.
Després d’un llarg procés de coordinació, que es va iniciar a la primavera, es va aconseguir dissenyar una sortida per fer al mes d’Octubre. La sortida es fa a la Vall de Núria i té una durada de dos dies (cada setmana hi van dos grups). El primer dia es dedica a portar a terme les activitats que han d’haver dissenyat els i les alumnes des de les àrees de Ciències Experimentals i Psicologia, i Visual i Plàstica. El segon dia es fa l’ascensió al Torreneules amb una parada al Cim de l’Àliga on aquells que ho vulguin poden acabar l’excursió.
 
Ja el primer any vam constatar que era una manera d’afavorir que el professorat d’àrees de coneixement diverses es conegués i tingués un espai per compartir experiències i promoure noves activitats conjuntes. En el context actual de la Facultat, on el nombre de persones amb contractes d’associat és elevat i ens trobem immersos en una renovació generacional, molts dels docents que hi treballem només coneixem als nostres companys d’unitat amb qui coincidim en horaris al despatx. Calen, doncs,  espais de trobada per afavorir la creació de xarxes de professors i professores per poder afavorir la gestió transversal dels continguts que treballem i millorar així el programa de formació que oferim. L’organització d’una activitat com aquesta és una oportunitat excel·lent per fer-ho.
 
De cara a l’alumnat, més enllà de l’aprenentatge dels continguts proposats, és una oportunitat per conviure (entre ells però també amb el professorat), de poder detectar i analitzar competències personals de l’alumnat fora de l’aula, i proporcionar una oportunitat per a la convivència i l’organització d’activitats a la natura i per a la superació dels reptes que impliquen les característiques ambientals i climatològiques del territori triat. Conviure amb els companys i companyes fora de l’aula, organitzar el transport fins a Queralbs, gestionar el temps per dur a terme les activitats plantejades, la cohesió del grup, la superació física per poder fer l’excursió... els implica a desenvolupar i mostrar competències personals i professionals que el context de l’aula no ho permet.
 
Malgrat la bona acceptació de la sortida cal continuar millorant per aconseguir una proposta més interdisciplinar on les activitats de les diferents disciplines puguin analitzar un fenomen comú i continuar apostant per plantejar-ho amb un format de projecte on l’alumnat tingui una tasca a resoldre activament. Gràcies al projecte d’innovació docent de l’OQD que es va finançar l’any passat vam poder enregistrar tot el que representa aquest projecte. El vídeo es pot visionar a https://www.youtube.com/watch?v=qQLHehE5b84.
 
Un altre resultat de l’experiència de la Transnatura ha estat les creacions artístiques que han fet els estudiants durant l’assignatura d’Educació Musical, Visual i Aprenentatge titulada L’experiència de caminar com a pràctica artística i la natura com a font d’aprenentatge, algunes de les quals es poden consultar al següent enllaç: https://issuu.com/uab31/docs/cat_leg_transnatura_2018
 
Aquesta proposta aporta la possibilitat d’innovar a través d’una experiència docent desenvolupada des de quatre assignatures amb la voluntat de què en un futur s’hi puguin sumar d’altres Unitats departamentals. De ben segur que en properes edicions sumarem més Unitats que ja han mostrat interès per aconseguir encara més transversalitat en les temàtiques tractades.
 
Equip docent Transnatura