La mediació de consum en línia a Catalunya
Aquesta tesi presenta la mediació de consum online a Catalunya des d’una vessant legal i tecnològica.
Per un costat, des del prisma dels Mitjans de Resolució de Disputes en línea (Online Dispute Resolution, ODR) analitza quines tecnologies poden recolzar els processos de mediació i quins mecanismes d’ODR s’utilitzen. Així mateix, presenta alguns reptes de la regulació dels ODR i la mediació en línia.
Per altra banda, aquesta tesi estudia la mediació com a mitjà de resolució de controvèrsies entre consumidors i empresaris. El treball efectua una recerca empírica i legal de la mediació de consum que mostra quins proveïdors ofereixen actualment serveis de mediació, així com les parts de la mediació i els seus processos.
A continuació, aquest estudi analitza els principis reguladors de la mediació en línea de consum a Catalunya: analitza els principis continguts en el Codi de Consum de Catalunya i valora la possible inclusió d’altres principis que poden arribar a ser reconeguts per la futura normativa Europea en matèria dels ADR/ODR. Tanmateix, analitza altres principis relatius a les comunicacions electròniques.
A més, aquesta tesi pren en consideració el paper que les tecnologies de la informació i de la comunicació (TICs) poden portar a terme per tal de contribuir a superar la manca de coneixement dels mecanismes d’ADR/ODR així com dels organismes que ofereixen aquests serveis.
Per això, a partir d’una aproximació legal de les polítiques de capacitació dels consumidors i de la propera normativa europea sobre ADR/ODR, aquesta tesi proposa un marc contextual i una aplicació mòbil bàsica i simple que pot contribuir a capacitar els consumidors i apropar-los a la justícia, oferint informació sobre les entitats de mediació de consum i de la legislació de consum a Catalunya.
Referències
"Online Consumer Mediation in Catalonia: Regulatory Principles and Technology", tesis doctoral de Josep Suquet Capdevila llegida en el Departament de Ciència Política i de Dret Públic.