La innovadora Aula e35 de la Facultat de Ciències de l'Educació

Alumnes treballant a l'aula e35
L’aula e35 ens facilita la possibilitat de treballar amb diverses tipologies d'agrupaments: individual, en parella, en grups de quatre, sis , vuit o gran grup.

10/02/2020

L’aula e35 ens facilita la possibilitat de treballar amb diverses tipologies d'agrupaments: individual, en parella, en grups de quatre, sis, vuit o gran grup. L’ergonomia i mobilitat de tot el mobiliari és perfecta i permet treballar amb total naturalitat a persones dretanes o esquerranes en poder adaptar la lateralitat del braç de les cadires individuals a les necessitats de cada alumna/e o professor/a, l’aula també disposa de rampa per a persones amb mobilitat reduïda.

També incorpora diversos elements tecnològics que poden contribuir a una millora considerable  de la nostra docència, facilitant la interacció dins de l'aula i podent ajudar a l’assoliment d’alguns àmbits de la competència digital docent que es demanarà posteriorment al nostre alumnat.

D’una banda, permet una interacció analògica amb  tècniques i dinàmiques de grup més clàssiques, però incorpora també pissarres blanques de mig metre quadrat de superfície reversible i encastable en cada una de les taules, que ens permet la participació i exposició individual o de grup en un format de mural dinàmic posant cadascuna de les pissarres sobre l’expositor que incorpora.

En l'àmbit tecnològic, integra l’element absolutament indispensable en qualsevol aula que és un reforç de la connexió Wiffi per garantir la connectivitat dels dispositius portàtils o mòbils de l’alumnat com a eines d’anotació textual, gràfica, d’àudio o vídeo i  incorpora també un altaveu Bluetooth que `permet la reproducció d'àudios. 

Incorpora també tres sistemes de projecció; concretament panells tàctils interactius, que  ens permeten cinc modalitats de funcionament:

1.    La primera opció és “la clàssica” en la que es projecta la pantalla de l'ordinador del ponent i àudio sobre els tres panells, la qual cosa permet que es pugui diversificar en funció del tipus d'agrupament que tinguem.

2.    Com a segona opció, tenim la possibilitat de treballar en cada panell de forma independent connectant qualsevol PC o dispositiu amb sortida HDMI.

3.    Podem també treballar de forma autònoma, ja que  porten incorporat un mòdul Android que els transforma en una tauleta gegant permetent treballar amb les APP’s pròpies, que permeten navegar per Internet, visualitzar imatges i vídeos, escoltar àudios, obrir presentacions penjades al núvol o accessibles des d’una memòria USB i té també la possibilitat d’utilitzar-ho com una pissarra digital interactiva senzilla multi tàctil amb 10 punts d’interacció, possibilitant la divisió de la pantalla en zones independents per interactuar més d’un alumne/grup.

4.    El monitor número 1 incorpora també un miniordinador similar al de les altres aules de docència, funcionant sobre Windows amb les aplicacions habituals de navegador, paquet d’ofimàtica, edició i tractament d’imatge i software de pissarra digital. En aquest cas s'ha optat per incloure el OpenSankore, ja que és software lliure i gratuït i es pot distribuir a l’alumnat sense cap problema. 

5.    Una altra opció que tenim és la projecció i interacció amb les diverses aplicacions del mòbil o tauleta del professor o de l’alumnat mitjançant la connexió amb l’APP EShare que es pot descarregar amb la lectura del codi QR que incorpora el panell. I que permet el mirroring independent en cada un dels monitors

A escala ergonòmica també un element important és disposar d'un calaix sota de la cadira amb rodes que  permet tenir molt més espai dins de l'aula facilitant també l’ordre i millora de l’ambient.

Un altre aspecte destacable és el fet que el terra està totalment electrificat la qual cosa permet disposar d'un endoll de càrrega directa en qualsevol dels punts distribuïts per l'aula amb endolls schuko instal·lats al terra d'aquesta.

Com a experiència amb l’alumnat he realitzat amb cada seminari una sessió de presentació amb treballs en format analògic fent l’organització dels grups de 3-4 persones, fent la recollida de les idees sobre pissarra Velleda i fent la posada en comú amb el mural mòbil.

Dins de la mateixa sessió realitzo una activitat de familiarització amb l’equipament tecnològic de l’aula; panell interactiu, connexió PC, treball amb PDI, projecció de dispositius mòbils.
La segona activitat que he realitzat dins de la programació de CIE2 és la realització d’una activitat en grups de tres, consistent en el dibuix del Storyboard d’una petita història lligada a l’àmbit de comunicació grups i emocions i la gravació d’una Stop_motion d’uns 45 segons de durada. Posteriorment hem fet la posada en comú amb la visualització de les diverses produccions audiovisuals de cada grup.

Tant el treball analògic com digital de totes les sessions, es documenta en format textual i multi medial i es publica al blog privat que cada alumne té compartit amb el professor i/o amb el grup, en funció de l’activitat que es tracti.

Josep Maria Silva
Professor associat de la Facultat de Ciències de l'Educació