La Facultat inaugura el curs 2024/25 amb un enfocament en la comunicació científica i el reconeixement professional
El rector Javier Lafuente inaugura el curs destacant l’excel·lència de l’alumnat i la Facultat. Gemma Ticó i Marina Campos, alumnis expertes subratllen la importància de millorar la comunicació en veterinària i combatre la desinformació en el sector alimentari.
04/10/2024
El passat 1 d'octubre a les 11:30 h, la Sala d'Actes de la Facultat va ser l'escenari de la inauguració oficial del curs acadèmic 2024/25. L’acte va ser presidit pel rector de la Universitat, Javier Lafuente Sancho, qui va oferir un discurs inaugural ple d’optimisme per l’alt nivell acadèmic de l'alumnat, com també per la destacada tasca de professionals de la Facultat, com Martí Pumarola, Anna Bassons i Quim Segalés, per la seva contribució al desenvolupament i recerca del sector veterinari. També va destacar la celebració de la primera jornada ocupacional, JOV’s, per fomentar el contacte directe entre alumnat i professionals del sector, un espai avantatjós per alumnat i empreses del sector.
Després de les paraules del rector, va intervenir el degà de la Facultat, Manel López Béjar, moderador també de l’acte, què va insistir en la importància de la comunicació com una eina útil per millorar l’ambient de treball, la salut emocional del mateix professional en l’entorn laboral, com també el valor de pertinença i vinculació al sector de Veterinària i la Tecnologia dels Aliments. Concloent amb un especial agraïment a l’alumnat i els alumnis de la Facultat, va donar pas a les conferències de les dues expertes convidades.
La primera intervenció va ser a càrrec de Gemma Ticó, graduada en Veterinària per la UAB i especialista en comunicació reputacional dins del sector porcí. Ticó va centrar la seva conferència en la necessitat de millorar la imatge pública de la Veterinària. Segons ella, el sector pateix una reputació negativa sovint derivada de la desinformació, i va assenyalar que, malgrat que la comunicació interna dins del gremi és excel·lent, la comunicació externa amb la societat és deficient. Va suggerir també, que els i les professionals del sector aprofitin les xarxes socials no només per compartir aspectes personals, sinó també per mostrar la feina diària i donar visibilitat a la seva tasca. Va animar l’alumnat a comunicar activament amb el seu entorn, ja sigui a través d’amistats, familiars o mitjans de comunicació, sobre la importància de la seva professió.
La segona conferència, a càrrec de Marina Campos, graduada en Ciència i Tecnologia dels Aliments per la UAB i fundadora de “Banna is calling”, es va centrar en la problemàtica de la desinformació i les fake news, especialment en l’àmbit alimentari. Un dels conceptes clau que Campos va mencionar és l’efecte Dunning-Kruger, el qual provoca que persones amb poc coneixement sobre un tema estiguin més segures de les seves opinions que aquelles amb una formació més sòlida, el que ella va anomenar "efecte cunyat". Per combatre aquest fenòmen, va subratllar la importància de la comunicació científica rigorosa. Per acabar, Campos va oferir una sèrie de recomanacions pràctiques per a aquelles persones interessades en la comunicació científica a les xarxes socials. També va destacar l’aprofitament de plataformes com LinkedIn per enfortir la marca personal i generar oportunitats professionals.
L’acte va concloure amb les paraules de Manel López, que va agrair la participació de les dues ponents i l’assistència del públic. López va destacar la importància d’establir vincles amb el sector professional amb l’objectiu de donar valor i reconeixement a l’alumnat i poder oferir sorties professionals. Va destacar la importància de seguir fomentant la vinculació amb el sector professional a través d’iniciatives com la jornada de JOV’s que se celebrarà el pròxim mes de febrer. L’esdeveniment es va tancar amb un brindis i un pica-pica, desitjant a totes les persones un bon inici de curs 2024/25.
Més informació:
Gemma Ticó Reputació i Visibilització
Marina Campos Comunicació Cinetífica